Annonse

Mesteparten av behovet for strøm til en elbil dekkes med normallading hjemme over natten. Hva trenger du av ladeutstyr?

Ifølge vår årlige spørreundersøkelse har 2.855 av 3.405 elbilister tilgang til lading hjemme i egen garasje eller parkeringsplass. I tillegg har 414 tilgang til lading i sitt borettslag eller sameie. Det betyr at hele 96 % lader elbilen hjemme. I tillegg har 1.926 (57 %) elbilister tilgang til lading ved behov på jobben.

StikkontaktVanlig stikkontakt

Et stort flertall på 2.456 (72 %) av elbilistene lader hjemme med en vanlig stikkontakt for bruk med ladekabelen som følger med elbilen. Dette fungerer utmerket i hverdagen så lenge man står parkert over natten og lader mange nok timer til å fylle opp batteriet. En Nissan LEAF vil for eksempel fylle opp batteriet med vanlig ladekabel på 10 timer om det er helt tomt. Parkerer du bilen og plugger inn før ni om kvelden er batteriet fullt igjen klokka syv neste morgen.

Medfølgende ladekabel for vanlig stikkontakt har vanligvis en kontrollboks eller «ladekladd» hengende på kabelen (Mode 2). Denne sjekker at alt er i orden for lading og begrenser ladefarten (effekt) til mellom 8 og 13A, avhengig av modell, slik at stikkontakten ikke skal bli overbelastet. Det er viktig å henge opp ladekladden slik at vekten ikke blir hengende direkte på stikkontakten. Dette kan føre til slitasje, varmgang, «smelting» og i verste fall brann.

Skal du bruke vanlig stikkontakt til daglig lading bør du få en elektriker til å sjekke eksisterende elektrisk anlegg og bytte ut stikkontakten med en ny av god kvalitet. Nye retningslinjer for elektrikere tilsier at nyinstallasjoner av vanlig stikkontakt dedikert for lading av bil maks kan ha 10A sikring. Med ideell maks belastning over tid begrenset til 8A. Medfølgende ladekabel med 10A eller høyere kan da føre til at sikringen går.

blogg20141017-ladeboks-320Hjemmeladestasjon

Det anbefales å installere en hjemmeladestasjon. Da har man en ladeboks med kontrollenheten hengende på veggen (Mode 3). Ladestasjonene kommer med fastmontert kabel, med kontakt som passer din elbil, eller uttak (Type 2) hvor ladekabel kan byttes ut hvis ulike elbiler skal bruke samme ladestasjon.

Den største fordelen med en hjemmeladestasjon er at det er enklere å sette elbilen på lading hver dag. Plugg inn i bilen og ferdig med det. En hjemmeladestasjon er en mer robust løsning og krever mindre vedlikehold og ettersyn. Du kan også øke ladefarten fra 8 eller 10A til 16 eller 32A avhengig av kapasiteten i sikringsskapet og hva ombordladeren i elbilen din kan ta imot.Tesla og Renault ZOE kan i tillegg lade på trefas 16A eller 32A 400V AC lading, som gir en raskere ladefart.

Priser og leverandører

Ulempen med hjemmeladestasjon er prisen. Ferdig installert koster de fort 10.000 kroner. I vår spørreundersøkelse var det bare 409 (12 %) som hadde installert hjemmeladestasjon. Men kanskje er det verdt det med tanke på at du aldri må fylle drivstoff på en bensinstasjon igjen? Det finnes i dag en rekke leverandører av ladeutstyr for elbil. Sjekk noen av disse under for utvalg og priser. Din elektriker må bestille hjemmeladestasjonen og installere den.

Leverandører av hjemmeladestasjon:

Har du installert hjemmeladestasjon selv? Hvorfor, hvorfor ikke? Gi oss dine egne tips om hjemmeladestasjon i kommentarfeltet under..