Annonse

2014 har så langt vært nok et fantastisk elbilår, og vi er allerede langt forbi fjorårstotalen.

Det kommer fram når vi oppsummerer salget av elbiler i første halvår. Her er noen kjappe stikkord:

  • De 9.349 elbilene (personbiler, se tabell) utgjorde 12,9 prosent av totalmarkedet (72.385). På samme tid i fjor var det registrert 2.228 elbiler. Dette utgjorde 3,1 prosent av totalmarkedet (70.644).
  • I et litt større totalmarked har altså elbilene fosset fram i 2014. Mer enn fire ganger så mange elbiler er registrert, og statistikken fra i fjor – 7.882 – er allerede knust.

blogg-20140707-regstat elbil 800

Når vi i tillegg vet at Nissan e-NV200 og Volkswagen e-Golf er på vei inn på markedet (sistnevnte med mer enn 2.000 kundesolgte eksemplarer før markedsintroduksjon) står nøkterne prognoser for fall.

Til høsten dukker også Kia opp med sin Soul EV – som det knyttes store forventninger til. 

Mye mer enn Model S

Når vi ser litt nøyere på tallene, framgår det tydelig at Tesla har hatt et solid halvår med Model S. 

Med registreringene i den siste juni-uka passerte bestanden av modellen i Norge 5.100, og markedsandelen i første halvår ble ganske nøyaktig 33,5 prosent.

blogg-20140708-tesla 800

Hovedårsaken finner vi i den nesten vanvittige mars-måneden, da Model S slettet en 28 år gammel rekord (se lenke nederst i saken).

Samtidig er det viktig å huske at elbilmarkedet er så mye mer enn den amerikanske grensesprengeren.

En skikkelig stayer

Nissan LEAF har fortsatt et meget solid tak på norske elbilkunder, til tross for at den prosentvise markedsandelen har falt. På samme tid i fjor, før en rekke nye modeller kom på markedet, var LEAF nærmest enerådende med 88,6 prosent markedsandel.

I år er andelen falt til 28,5 prosent, men i absolutte tall har det vært en stor økning: Fra 1.974 til 2.665 (35 prosent opp). Det sier noe om et totalmarked i sterk vekst.

blogg-20140708-leaf 800  

Siden markedsintroduksjonen i 2011 er det, ifølge tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), nysolgt 9.940 LEAF-eksemplarer i Norge. I tillegg kommer et par tusen bruktimporterte, som bringer bestanden til i overkant av 12.000.

Med rundt 30.000 elbiler på norske veier, er det et imponerende tall.

Sterke tyskere

Ved siden av LEAF og Model S har Volkswagen e-up! på kort tid blitt den tredje mest populære elbilmodellen. Etter en sped start med 10 registrerte biler i oktober i fjor, overveiende demobiler, ble det registrert totalt 580 biler innen nyttårsrakettene ble sendt til værs.

Med de 1.551 registrerte så langt i år, som må kunne betegnes som en braksuksess, kom bestanden opp i 2.131 i løpet av første halvår.

Nesten samme tendens kan BMW i3 vise til. Etter en ganske tynn start, grunnet leveringsproblemer, kom det 51 eksemplarer på veien i løpet av de to siste månedene i fjor.

I år har det vært god fart i både salg og registrering, og fasiten sier 1.159 ved utgangen av andre kvartal – og altså rett over 1.200 totalt. Beste måned så langt, er mars – med 336 registrerte.  

Flott fransk dobling

I neste sjikt ser vi at Renault Zoe begynte å røre skikkelig på seg i juni, med 42 registreringer. 

blogg-20140409-renault 1 800

Ikke det helt store tallet, men det er signifikant når måneden innebar mer enn en dobling av bestanden i Norge (totalt 75). Det blir spennende å se hvordan Zoe-salget utvikler seg videre.

Samtidig holder Citroën C-Zero stand som den sterkeste av trillingene, med 300 registrerte så langt (3,2 prosent av markedet). Mitsubishi i-MiEv står med 214 etter første halvår, og det er faktisk elleve flere enn på samme tid i fjor.

Resten utgjøres av den siste trillingen, Peugeot iOn (94), opp fra 26 på samme tid i fjor, og Ford Focus Electric (85).

Peugeot ruler varesegmentet

Tendensen i segmentet for elvarebiler er fortsatt vesentlig svakere, men jevn. 201 elvarebiler er registrert så langt i år, mot 145 på samme tid i fjor – et år som endte med 340 solgte totalt. Peugeot Partner Electric er den klare lederen med 140 registrerte så langt. Citroën Berlingo står med 46, mens Renault Kangoo er registrert med 14 – og Nissan med én varebilregistrert e-NV200.

blogg-20140707-regstat ladehybrid 800

For ikke å forglemme de ladbare hybridene (tabell over); her er tendensen fortsatt at Mitsubishi Outlander styrer butikken nesten på egenhånd. 818 er registrert så langt i år – et tall og en markedsandel (95,6) som kan tolkes på flere måter. Kanskje helst at modellen faller i smak og at alternativene er få. Men nå kommer stadig flere modeller, og først ut er Audi A3 e-tron (bildet under).

Toyota står med 21 ladbare Priuser så langt, mens Opel har solgt 15 Ampera. Som enslig ladbar dieselhybrid finner vi Volvo V60 med 25 registrerte.

Helt til slutt tar vi med et par ladbare bensinbiler fra den eksotiske enden: Én BMW i8 og én Porsche Panamera – de første med norske skilt. 

blogg-20140627-audi 2 800

Les også

Mer enn 30.000 ladbare biler i Norge (03.06.2014)

Tesla knuste 28 år gammel rekord (02.04.2014)

2.562 nye elbiler så langt i år (06.03.2014)

1.100 elbiler registrert i januar (05.02.2014)

Nesten 10.500 elbiler registrert i fjor (09.01.2014)