I august får vi endelig muligheten til å se nærmere på den viktige elbilnyheten Hyundai IONIQ.

Denne uka har norske biljournalister vært utenlands for å se på den nye elbilen, og flere av dem – som DinSide – er positive.

Vi følger tradisjonen, og vil se nærmere på IONIQ så fort den er på norsk jord. Særlig blir det spennende å se hva den nye elbilen leverer av rekkevidde. Det snakkes om 280 kilometer, men det er trolig mest realistisk med nivåer rundt 200 (oppgitt gjennomsnittsforbruk er 1,15 kWh/mil).

IONIQ har ikke den største batteripakken på markedet (28 kWh), men den har også meget lav luftmotstand (cd 0,24). Det er samme lave dragkoeffisient som Tesla Model S, som til tross for relativt høy vekt har bevist hvor effektiv den er.

Viktig batterigaranti

IONIQ veier på sin side 1.420 kilo, og har med det en vekt som ikke gjør seg bort i sin bilklasse – uansett drivstoff. Hyundai opplyser også at en av årsakene til ikke å velge større batteripakke, var å holde vekten nede.

Materialene som er valgt er i høy grad gjenvinnbare og økologiske. Blant eksemplene er naturlig plast, pulverisert tremasse, sukkerrør og vulkansk stein i interiøret. Det er dessuten benyttet aluminium i panser og bagasjelokk. Det skal ha spart 12,4 kilo sammenlignet med vanlig stål.


Hyundai sender ikke minst et viktig signal med garantien på batteripakken. Denne er hevet fra standardnivået 160.000 til 200.000 kilometer.

Det opplyses at lading til 80 prosent skal 24 minutter med en 100 kW (DC) hurtiglader (CCS/Combo 2). Med dagens 50 kW-hurtigladere beregnes 30 minutter.

Lading til 100 prosent med 230V/32A (1-fas) og Type 2-veggboks skal gå på 4,5 timer, takket være ombordladeren på 6,6 kW (standard).

Varmepumpe på høyeste utstyrsnivå

Da vi besøkte den internasjonale bilutstillingen i Genève i mars, lovet Hyundais folk at prisen på elbilen skulle bli attraktiv.

Startprisen på 239.950 kroner ser ikke ille ut, særlig siden IONIQ kommer med en solid pakke av sikkerhets- og førerassistanseutstyr. Adaptiv cruisekontroll, ryggekamera, aktiv filskiftassistent og autobrems for by og landevei (med fotgjengergjenkjenning) er blant de viktigste punktene.

Legger man på den såkalte teknikkpakken, som betyr 20.000 kroner ekstra, får man blant annet den viktige varmepumpen. Denne er selvsagt kjekk å ha for å holde energiforbruket nede vinterstid – og dermed rekkevidden oppe.

Øvrige detaljer kommer vi tilbake til ved den kommende testen.

PS. Vi vil også teste Tesla Model X i august. Denne testen er så langt blitt utsatt for å få så mye tid med nykommeren som mulig.