KrystallkuleVi har kikka inn i den elektriske krystallkula og drister oss til å komme med noen spådommer for året vi går inn i. Hvor mange nye elbiler blir det? Hva skjer med ladestasjonene? Får vi nye goder til elbilistene?

Antallet elbiler

I 2010 gjetta vi at bestanden ville øke med 619 elbiler. Etter ni måneder lå vi svært godt an for å passere målet som ville bli en rekord i økning av elbilbestanden. Men ryktene om salgstallene i siste kvartal gir oss litt bekymringer om at vi ikke når denne rekorden. Svært spennende blir det å se hva som til slutt ble registrert av nye elbiler i 2010. I løpet av ei uke regner vi med å vite det.

For 2011 har vi tidligere estimert en økning på 1.500 i elbilbestanden. Da er det gjerne nyregistrert 100-200 flere fordi noen gamle biler forsvinner av veien.

Ennå tror vi ikke elbilmarkedet vil ta helt av. Utvalget av elbiler vil være langt bedre enn i foregående år – ja bedre enn noensinne. Men markedet har en treghet i seg. Samt at det ikke er så store mengder tilgjengelig av hvert merke, flest biler klare for Norge er det nok Think som har. En rask summering indikerer at det kan være over 3.000 ulike elbiler tilgjengelige for det norske markedet. Likevel tror vi fortsatt at 1.500 er det realistiske økningen så lenge det nesten kun er privatmarkedet som kjøper elbil. Det må nok offentlige innkjøp til for å gi salget et ytterligere løft utover hva vi har estimert. Og det er her vi ser tregheten og skulle ønske oss mer handlingsvilje. Hvis f.eks. Oslo kommune snur seg rundt og satser på elbil, kan det fort gi 4-500 biler ekstra. Også andre store flåter i kommunene og i offentlig eide selskap kan ha en betydningsfull innvirkning på markedet. Forutsatt at det blir en politikk fra myndighetenes side om at det offentlige skal bidra til å utvikle elbilmarkedet og gi det et skikkelig løft. Norstart vil selvfølgelig jobbe hardt for dette. Grønn Bil helt sikkert ikke noe mindre.

Utvalget og prisene

Bredden i elbilutvalget i 2011 er allerede ganske godt kjent. «Trillingene» (i-MiEV, C-ZERO og iOn) vil vi raskt få se på norske veier. Nissan Leaf kommer til sommeren. Vi forventer at de første elektriske Renaultene dukker opp seinhøstes. Utover dette? Jo, vi har gledelig nok hørt rykter om et par andre kjøretøy på vei til Norge. I 2011 kan vi glede oss over at vi vil kunne kjøpe alt fra sportslige Tesla Roadster til enklere bykjøretøy som Buddy. Og ikke minst viktig, masse mer enn før i mellom disse ytterpunktene.

Vi forventer at prisene vil holde seg på nivået som ble satt i løpet av 2010. Det vil si at de fleste velutstyrte elbilene har en basispris på 240.000 kroner. Mens de små, elektriske bykjøretøyene som Buddy, Tazzari, Reva – og sikkert noen nykommere – koster vesentlig mindre.

Mest spennende blir det å se om Nissan Leaf vil følge det europeiske prisnivået og få en pris på 230-240.000 kroner i Norge, eller om Nissan vil forsøke å ta ut litt ekstra siden biler generelt er dyrere i Norge. Resultatet av høyere prising i Norge kan bli en parallellimport fordi det er så enkelt å importere elbiler til Norge – helt uten avgifter.

Ladestasjoner

I 2011 vil vi med god margin passere over 3.000 registrerte ladepunkt. Vi tipper 6-700 nye. Det blir neppe så mye mer. Infrastrukturen er bra for det antallet elbiler vi vil ha neste år. Så etablering av nye ladestasjoner vil være mer kvalitativt orientert (= plassering der det mangler) enn mot kvantum.

Vi regner med at det vil bli etablert minst 10 hurtigladestasjoner. De fleste i og rundt Oslo, men det er også varsla stasjoner i Rogaland, og vi vil tro at noe også er på gang i Trøndelag. Stasjonene vil være etter CHAdeMO-standarden og kunne brukes av «trillingene», Nissan Leaf og sannsynligvis etterhvert også Think. Ladefarten tilsier for disse bilene 80% påfyll på 20-25 minutter.

I 2011 skal vi få de første intelligente ladestasjonene som du kan kommunisere med via NOBIL. Du kan se om en stasjon er opptatt og eventuelt reservere den. Dette er nødvendig for hurtiglading, og da kombineres det nok også med betalingsløsninger.

Politiske rammebetingelser

Det er så enkelt å komme med utspill for å skape usikkerhet rundt de politiske rammebetingelsene for elbil. Men dette er stort sett partipolitisk sabelrasleri og lite med realitetene å gjøre. Elbilforeningen tror derimot at vi kan få tre positive politiske opplevelser:

  • I 2011 beholdes alle insitamenter, både økonomisk og praktisk, og vi vil også få oppleve at et av dem blir enda sterkere!
  • Vi tror at det skal være mulig å etablere en ordning som stimulerer det offentlige til å kjøpe nullutslippskjøretøy gjennom at det gis en kompensasjon for kortsiktige ekstrakostnader.
  • Det blir etablert en langsiktig og forutsigbar elbilpolitikk fram til 2020. Dette gjøres gjennom et nytt klimaforlik i forbindelse med at Stortinget behandler regjeringens klimamelding.

Norstartmedlemmer

Ok, dette handler bare om oss da. Men vi tror at foreningen for alle elbilister, nå med 1.200 medlemmer, kommer til å få minst 1.000 nye til i 2011. Selvfølgelig fordi vi bare gjør en bedre og bedre jobb som mange vil støtteWink, og fordi alle seriøse aktører kommer til å gi sine elbilkunder Norstarts velkomstpakke og første års medlemskap gratis. Det setter vi stor pris på og tar som en tillitserklæring. Vi vil ha alle med oss på den store elbildugnaden fram til 2020. Og de virkelige ildsjelene er elbilistene. Uten dem, ingen elektrorevolusjon.

Dette var noen spådommer fra Norstart – Norsk Elbilforening for de neste 12 månedene. Vi skal gjøre alt vi kan for at minst dette går i oppfyllelse. Pluss utføre alle de andre små og store tingene vi har satt på arbeidslista vår. Dessuten får vi sikkert noen negative overraskelser eller små tilbakeslag i elbilverdenen. Det vil vi ikke spå om, men forberedt for å takle disse, det skal vi være!

Har du spesielle saker som du synes vi bør jobbe med, skriv det i kommentarfeltet eller kontakt oss. Vi er lydhøre.