Annonse

67 prosent flere elbiler og ladbare hybrider skal produseres i år enn i fjor, ifølge analysebyrå. Kan det bety annet enn at verden følger vårt gode eksempel? 

Den anslåtte veksten står i sterk kontrast til at det ventes en vekst på bare 3,6 prosent for alle biler i år.

Analysebyrået IHS Automotive skriver i sin ferske rapport at utviklingen drives av stadig tøffere krav til utslipp i Europa.

Dersom prognosen skulle vise seg å stemme ved årsslutt, vil det i så fall bli et fantastisk 2014. Økningen på 67 prosent skal skje på verdensbasis, og inkluderer fra IHS´ side både elbiler og ladbare hybrider.

Prognosen tilsier mer enn 403.000 biler som helt eller delvis går på strøm, opp fra litt over 242.000 i fjor. Fjorårsveksten, målt mot 2012, var 44 prosent – ifølge den nye IHS Automotive Hybrid-EV-portalen.

Produksjonsboom mest vesentlig

– Europeiske utslippskrav blir tøffere i andre halvdel av året, med implementeringen av EU-kommisjonens Euro 6-lovgivning, sier analytiker Ben Scott i IHS Automotive.

– Samtidig introduserer europeiske bilprodusenter både nye og overbevisende modeller. Disse faktorene vil øke etterspørselen etter elbiler i Europa i år, legger han til.

Produksjonsboomen er den mest vesentlige av ti IHS-prognoser om kjøretøy som helt eller delvis går på strøm.

Under kan du lese de øvrige ni, i kortversjon. Vi gjør oppmerksom på at tipsene har et internasjonalt tilsnitt, og at de derfor kan skille seg fra norske forhold.

Tesla-oppstilling

40 kWh-batteripakker vil komme

  • 2014 vil bety større valgmuligheter for bilkjøpere som vurderer å kjøpe en elbil/ladehybrid. I tillegg til allerede introduserte BMW i3 og Volkswagen e-up!, kommer Mercedes B-Klasse, Volkswagen e-golf og Audi A3 e-tron. Flere tilgjengelige modeller og større valgfrihet vil føre til at langt flere velger disse biltypene.
  • Mengden ladestasjoner globalt skal nå mer enn 1,1 millioner innen utgangen av året. Mesteparten av disse vil være private, men det antas at rundt 35.000 vil være enten offentlige eller halvoffentlige.
  • 2014 er året for utrulling av universelle, raske ladere som tilfredsstiller alle standarder (AC-Mode 3 Type 2, DC-CHAdeMO og DC-CCS). Infrastrukturen er fullkompatibel med alle tilgjengelige modeller, men IHS peker på at «trio»-laderne både har en høy prislapp og at de signaliserer usikkerhet om fremtidige ladestandarder.
  • Markedsforholdene vil i 2014 bli tøffe for selskaper som produserer AC-ladere. IHS oppgir som årsak at prisene for ladeboksene går ned, og at de snart ikke er høyere enn prisene på komponentene som trengs for å lage dem. Dermed er det vanskelig å se for seg noe annet enn konsolidering i bransjen, mener IHS.
  • I 2014 og kommende år vil bilprodusentene presentere både konsepter og produksjonsmodeller med batteripakker som har omtrent 40 kWh ytelse. Dette vil tilsvare en rekkevidde på 24 mil. Prisen på litiumionbatterier faller som en konsekvens av priskrigen mellom LG Chem (leverer bla. til Chevrolet Volt) og Panasonic (leverer bla. til Tesla Model S). Dermed kan bilprodusenter snart sette inn bedre batteripakker og dermed redusere rekkeviddeangst. At Samsung SDI også er på plass, med leveranser til BMW i3 og Fiat 500e, bidrar også til prisbildet IHS mener å se – i tillegg til at Tesla Model S (og X) kan tenkes å få en ny batterileverandør.

Ford C-Max med solcellepanel

  • Det forventes at leverandører og produsenter av originaldeler (OEM) vil presentere flere energi- og drivstoffbesparende teknologier. Ford har eksempelvis allerede vist frem sitt solenergikonsept i C-MAX (bilde nederst), med solcellepanel på taket, som teoretisk kan gi 8 kW lading.
  • IHS tror eiere av offentlige ladestasjoner fortsatt vil ha utfordringer med å tjene penger i 2014. Selv om produksjonen av kjøretøy som helt eller delvis går på strøm vokser, er det ikke nok biler som er avhengig av strømnettet til å generere høy omsetning. IHS antar at eiere av ladestasjoner vil søke å skape omsetning på andre måter i første omgang, som ved å tilby LCD-reklameplass.
  • 2014 blir viktig for såkalte NEVs (new energy vehicles), altså elbiler, ladbare hybrider og brenselcellebiler, i Kina. Innføringen av miljøbiler drives frem av myndighetene. I Beijing skal eksempelbis nybilsalget begrenses, for å få ned forurensningen, samtidig som andelen NEVs går opp. Planen er å få inn 170.000 NEVs mellom 2014 og 2017.
  • Prisen på elektriske kjøretøy forventes å gå ned i 2014, som følge av at flere produsenter kommer på markedet. Prislappen er hovedgrunnen, på verdensbasis, til at biler som helt eller delvis går på strøm ikke har solgt bedre til nå. IHS fremhever derfor incentivordninger som kritisk for den videre utviklingen, og anser det ikke som usannsynlig at slike blir innført i flere land i år.