blogg120803ikonEn ny rapport fra det internasjonale konsulentselskapet McKinsey anslår at prisene på batterier til blant annet elbil vil reduseres med 70 prosent innen 2025.

Prisreduksjonen skyldes større produksjonsvolum, lavere komponentpriser og teknologiutvikling som øker energitettheten i batteriene. Forfatterne av rapporten anbefaler at bilprodusentene satser mer på utvikling av el- og hybridbiler hvis de tror bensinprisen fortsetter å øke og batteriprisene fortsetter å synke. Dette kan skje ved økte olje- og gasspriser og strengere krav til utslipp fra transportsektoren. Det er godt nytt for oss elbilister.

Drevet av elektronikkmarkedet

McKinsey har laget en økonomisk modell for utviklingen av batterier det neste tiåret. Selv om tallene er usikre, har de utviklet modellen etter intervjuer og samtaler med eksperter i bransjen. Prisutviklingen vil i første rekke være drevet av etterspørsel i elektronikkmarkedet som mobil og bærbar pc. Men i andre omgang vil denne teknologiutviklingen også gagne elbilistene, slik den har allerede har gjort etter at mobiltelefonen ble allemannseie.

Går det som McKinsey spår, vil prisen for batterikapasitet per kilowattime (kWh) gå fra dagens 3.000-3.600 kroner til rundt 1.200 kroner i 2020. Fra 2025 vil man få 1 kWh batterikapasitet til under tusenlappen. Dagens moderne elbiler har en batterikapasitet på mellom 16 kWh (Mitsubishi i-MiEV) og 24 kWh (Nissan LEAF). For en Nissan LEAF vil dette bety en prisreduksjon på rundt 50.000,- I Norge kompenseres prisdifferansen i dag ved avgiftsfritak og andre fordeler for elbiler. Men internasjonalt kan prisreduksjonen gjøre at elbilen blir mer konkurransedyktig med fossile biler på pris.

Rapporten anslår at totalkostnaden på en elbil vil være konkurransedyktig med en tilsvarende fossilbil når batteriprisen per kWh går ned mot 2.500 kroner. Dette er vel og merke i USA hvor bensinprisen er under halvparten av hva den er i Norge.

Obama vil framskynde batteriteknologien

Det amerikanske energidepartementet ønsker å framskynde teknologiutviklingen på batterier. De har nylig bevilget 260 millioner kroner til forskning og utvikling for å forbedre eksisterende batteriteknologi og å utvikle framtidens batterier. Departementet har tidligere satt et mål om at batteriprisen skal ned til 1.800 kroner per kWh innen 2014, en halvering av dagens priser.