Annonse

Toyota i-RoadElektrisk drivverk gir gode muligheter til å tenke litt utafor boksen. Toyota gjør det – og viser det i en sjarmerende video: i roll, i rock, i-road.

Innimellom får vi litt kritikk fordi enkelte synes vi virker vel begeistra for små, elektriske bykjøretøy framfor å dyrke større elbiler. Noe som ikke er korrekt. Vi setter pris på alle kjøretøy med elektrisk framdrift og null utslipp. Og sannelig gir vi da Tesla mye oppmerksomhet med hva vi tror blir Norges neste bestselger på elbilfronten: Model S.

Men vi må tillate oss å trekke fram spennende «snurrigheter» når de dukker opp. Teknologi og design kan være like fascinerende i smått som i stort format. Og igjen ser vi et bittelite konseptkjøretøy som framkaller et smil rundt munnen. Siden TopGear også liker denne – «looks like hilarious fun» som de skriver, må det være greit at vi også tillater oss å nyte i-Road. Ikke til å komme fra at det er moro når produsentene beveger seg ut av den trange boksen de vanligvis holder bildesignen innenfor.

Toyota i-RoadLitt artig er det at Toyota er konstruktøren bak dette. For et knapt halvår siden proklamerte vi at Toyota sier nei til elbil. Ikke så rart da utviklingssjefen uttalte klart og tydelig at elbiler ikke oppfyller markedets forventninger om pris, kjørelengde og ladetid. Dette ble bekrefta av at elbilvariantene av RAV4 og IQ bare lages i småserier for å oppfylle krav om det minimum av elbilsalg som de store bilprodusentene er pålagt i enkelte amerikanske stater.

Om Toyota ikke tror på noe umiddelbart gjennombrudd for elbilen, så har de det likevel gøy i utviklingsavdelinga. Og gleder også oss. Toyota i-Road er en trehjuling som 235 cm lang og kun 85 cm bred. Da kan det bli plass til 4-5 av dem på en ladestasjon. Rommer to personer. To elmotorer, hver på 2 kW, mellom forhjula. Et lite litiumionbatteri som gir opptil 50 km rekkevidde.

Det mest spesielle er teknologien Toyota kaller «Active Lean». Elkjøretøyet heller innover i svingene ved at hjulene beveges opp og ned, samt at det på samme måte kompenseres ved uryddig underlag. Systemet består av en enhet som styrer de mekaniske bevegelsene, gyrosensor og en styringsenhet som beregner og koordinerer bevegelsene.

Toyota presenterte i-Road på Geneva Motor Show. For å demonstrere den fascinerende teknologien, var det en liten prøvekjøringsbane hvor den svingte rundt i trange sirkler. Men utvilsomt er det videoen nedenfor som skaper den gode, varme følelsen som gir oss lyst til å ta dette kjøretøyet i bruk. Ikke til å komme fra at det ser kult ut å cruise rundt i Toyota i-Road. Hva vi ser her, er nok et eksempel på videomanipulasjon av høy digital standard. Men la oss håpe det blir virkelighet.