Annonse

– Jeg skal i hvert fall ikke gjøre som min forgjenger og kjøpe Tesla, sa Jonas Gahr Støre i en het budsjettdebatt. Han ville vel distansere seg fra millionærklubben, men det er nettopp folk som Støre som bør kjøpe Tesla.

KOMMENTAR: Det årlige debattsirkuset i kjølvannet av statsbudsjettet er en merkelig foreteelse. Det er ingen dramatiske endringer fra år til år, men fra opposisjonens side blir det alltid et hylekor så massivt at man skulle tro at nasjonens undergang er nær. Jeg mister alltid litt av den respekt jeg måtte ha for politikere når jeg hører dette teatralske budsjettsytet.

Å høyne beløpsgrensen for tollfri import av varer fra utlandet fra 200 kroner til 500 kroner, ble framstilt som en alvorlig trussel mot arbeidsplasser i distriktene. Beløpsgrensen har stått uforandret siden midten av syttitallet, og i dag er internasjonal netthandel blitt svært vanlig. Det skulle bare mangle – beløpet burde vært hevet for lenge siden!

At satsene for omregistrering av bil senkes, ble utlagt som en premiering av fossilbiler. Dette er feil, for satsene er de samme for både elbiler og eksosbiler.

Og siden det er sterkt økende salg av elbiler og hybrider, vil nok senket sats virke etter hensikten: Flere vil skifte til bil med mindre utslipp.

Støre kan bane vei 

Et merkelig trekk ved årets budsjettdebatt var at politikerne nesten konsekvent sa Tesla når de egentlig snakket om elbil generelt. Tesla representerer et kvantesprang i elbilteknologi, men siden det er en bil i ”luksussegmentet” brukes den stadig som eksempel for å illustrere at elbil er for folk med god råd.

Det stemmer ikke. Det er brukte elbiler å få kjøpt i alle prisklasser. Til småkjøring i by er norske Think og Buddy utmerket, og disse kan fås brukt til godt under 50.000 kroner.

Ap-leder Jonas Gahr Støre gikk hardt ut mot at Regjeringens skatteforslag gir lettelser til de rikeste. Det virker ikke helt troverdig at en mann med 50 millioner i formue fronter den saken for Ap. Og for å understreke at han er en mann av folket, lovet han å holde seg langt unna Tesla.

For egen del ønsker jeg at Støre og andre godt bemidlede kjøper Tesla. Da baner de nemlig veien for den planlagte Folke-Tesla, Model 3, som jeg venter på. Tesla-sjef Elon Musk kunngjorde sin langsiktige strategi for Tesla på bloggen sin allerede i 2006:

  • Build sports car
  • Use that money to build an affordable car
  • Use that money to build an even more affordable car

Tesla valgte rett oppskrift

For en ny bilprodusent er det vanskelig å starte i den nedre del av markedet. Think er et eksempel på det. Det er ikke lett for en fersking å oppnå volum i bilbransjen.

Derfor er det bedre å satse på færre, dyrere biler og gjennom det bygge opp kompetanse og kapital for produksjon av en bil for massemarkedet.

blogg-20141030-faksimile adressa 800
Arne Asphjells kommentar står også på trykk i dagens utgave av Adresseavisen. (Faksimile)

Utviklingen i det norske markedet vitner om at Tesla-gjengen er på rett spor. Bare et par dager etter lanseringen av statsbudsjettet, varslet Tesla at Model S nå kan bestilles med to motorer og firehjulstrekk, autopilot og en del andre godsaker. Dette førte til at antall Tesla til salgs på finn.no økte fra 20 til nærmere 200 på kort tid. Teknofreakene må selvsagt ha det aller nyeste (ref. iPhone-hysteriet).

Løp og kjøp, sier jeg. Kanskje blir det mulig å få kjøpt en Tesla Model 3 før politikerne skremmes til å dynge avgift på elbiler.

Les også