HurtigladerVi har snakka med alle utbyggerne. Med noen gledelige unntak, så er det september og oktober som vil gi oss det store rushet av nye hurtigladere.

Mange har spurt oss om vi ikke oppdaterer hurtigladekartet vårt eller ladestasjonsdatabasen NOBIL. Somler vi? Men nei, det er ikke hos oss at 3T-regelen gjelder. Ting Tar Tid hos alle som forsøker å få opp hurtigladere i det offentlige rom. Prosessen er omstendelig med å bli enig med den som disponerer grunnen, sjekke at det er strøm og effekt nok, sende søknader, få tillatelser og ha tilstrekkelig sikkerhet og anvendelighet på stedet.

Vi har vært i kontakt med utbyggerne, de som har fått støtte fra Transnova, og fått et positivt inntrykk av at alle nå jobber intenst for å bli ferdige. Men før sommerferien vil vi ikke se så mange resultat av dette.

Hurtiglader ABBHurtigladere med Transnovastøtte som blir klare til bruk i juni: Stord (åpna 19.juni), Sarpsborg , Lillehammer, Voss (på bildet) og Lade Arena i Trondheim. Dessuten forventer vi at ABBs i Oslo (på bildet her) og på Billingstad også offisielt åpnes.

I juli kan det virke som Statoil er klare i Askim, Skedsmo Parkering i Lillestrøm og Grønn Kontakt muligens i Arendal. I august vil det også være noen nye på gang. Men det ser så absolutt ut som september og oktober blir månedene for at hurtigladerne får strøm i pumpene.

Nedenfor er en kjapp oppsummering av samtalene vi har hatt. Hurtigladekartet er også oppdatert med nye datoer. Og NOBIL følger sjølsagt på etterhvert som hurtigladerne blir tilgjengelige. Da finner du dem med en gang, f.eks. på ladestasjoner.no og i LadeNå!

Fortum ved Jan Haugen kan fortelle oss at de i løpet av juni åpner deres første hurtiglader. Den som skal være i Sarpsborg. I en testperiode på noen måneder vil denne være gratis. For de øvrige 5 i Oslo-området er 15.oktober målsettingen for å ha dem i drift.

Grønn Kontakt ved Leif Arne Dalane kan fortelle oss at de håber (sagt på mildt sørlandsk) å ha Arendal i gang i løpet av juli. Den flyttes fra Harebakken til Stoa. Kristiansand krever også en ny plassering, og forventes klar i løpet av august. I oktober skal hele korridoren Kongsberg-Oslo med 6 lokasjoner bli klar. Av disse vil Kjelstad i Lier helt sikkert være operativ i august, og mest sannsynlig gjelder det også Kongsberg.

Hurtiglader IshavsveienIshavsveien ved prosjektleder Frank Hugo Storelv kan fortelle oss at korridoren Oslo til svenskegrensa, hvor de allerede har en hurtiglader på Marché Rygge (se bildet), skal åpnes 20.september. Da blir det totalt 5 stasjoner lange EL6 gjennom Akershus og Østfold.

Eidsiva ved Odd-Olaf Schei kunne nylig kvitre gledesstrålende at Lillehammer offisielt åpnes 22.juni. I forrige uke var testingen gjennomført. Denne vil også ha en betalingsløsning på plass. Gjøvik og Elverum planlegges å bli ferdig i månedsskiftet august / september.

EV Power ved Gøran Vollan, som allerede har en liten håndfull hurtigladere igang, kommer med den gode nyheten at Lade Arena (for et vakkert navn på en lokasjon for en hurtiglader) i Trondheim sentrum åpnes i løpet av juni. Neste ut er da Steinkjer som med et lite forbehold loves klar i august.

Statoil ved Anders Kleve Svela har allerede Minnesund og Økern i drift. Den siste som de i denne omgang fikk støtte til, er Sekkelstenkrysset ved Askim i Østfold. Her skal det åpnes en ny bensinstasjon 17.juli. Med et bittelite forbehold antas det at hurtigladeren er klar på samme tidspunkt.

Hurtiglader VossHordaland fylkeskommune ved Per Svae koordinerer en satsing som skal gi hurtiglading langs kyststamveien EL39 og litt innover i landet langs EL16. Så langt har de 8 ladestasjoner i programmet, delfinansiert av Transnova, ulike kraftselskap og fylkeskommunen sjøl. Nylig ble Aksdal åpna (bildet i bunn av artikkelen). Neste for tur var Leirvik på Stord som åpna 19.juni. Deretter åpnes Voss offisielt 29.juni (bildet her). For resten av lokasjonene ser det ut til å bli september før de er i drift. Alle hurtigladerne i dette programmet vil de to første åra være gratis og uten adgangskontroll.

Skedsmo Parkering ved Jon Anders Kvist forteller ivrig at gravinga nå starter. De regner med at hurtigladeren i Lillestrøm vil være klar i begynnelsen av juli. Det er ikke planlagt at det skal koste noe å bruke den fordi hurtigladeren er plassert på en kommunal p-plass. Sammen med den vil vi også finne fire normalladepunkt, noe Lillestrøm sårt trenger.

Lyse Energi ved Magnar Bolme forteller at i begynnelsen av september åpnes hurtigladeren på Byrkjedalstunet i Gjesdal (for dem som skal til Sirdal og der omkring) og Åsen i Stavanger. Hurtigladeren på Forus forventes å være i drift fra begynnelsen av desember.

Ladestasjon ØstersundGreen Highways norske koordinator, Bjørn Ove Berthelsen i Trondheim kommune, arbeider for å få hurtigladerne i Meråker og Storlien ferdige. Den siste er rett over svenskegrensa. Det har tatt tid å få på plass avtaler med grunneiere. Antatt ferdigstillelse er derfor i begynnelsen av desember. Men klarer de det tidligere, er de sjølsagt happy med det, og det er ikke umulig at så skjer. Green Highway er EL14 fra Trondheim til Sundsvall ved Østersjøen. Passerer blant annet Østersund hvor dette bildet er fra.

FosenKraft ved Geir Svendsen oppgir at hurtigladestasjonen på Brekstad, ikke langt fra Ørlandet flyplass, skal være klar i løpet av august.

Hallingdal Kraftnett ved Øystein Velure bekrefter at hurtigladeren på Geilo antagelig blir klar i september. For den i Flå ventes det på bygging av en bensinstasjon, kan drøye ut året. Disse to hurtigladerne er uten Transnovastøtte og betales fullt ut av kraftlaget. Ros skal de ha for å dekke Hallingdal på denne måten.

Vi kan ikke annet enn å forholde oss til hva utbyggerne sier. De gjør nå sitt beste for å bli ferdige, og gir et tidsestimat for hva de anser som realistisk. Så får vi bare glede oss til at alle hurtigladerne er på plass. Ihvertfall før det første snøfallet i lavlandet.

Nissanforhandlere

For ikke så lenge siden ble det kjent at alle Nissanforhandlerne kan få anledning til å selge LEAF. De som ønsker det, må bare gjennom en kvalitetssjekk og sertifisering.

De første 11 utvalgte har satt opp hurtiglader. Mange av dem tillater også at andre bilmodeller enn LEAF får hurtiglade (gjerne mot betaling). Nå blir det neppe slik at alle Nissanforhandlere klarer sertifiseringen, ei heller vil det være et definitivt krav om hurtiglader for alle. Det må vurderes litt grundigere. Derfor veit vi ikke ennå hvor vi vil finne flere hurtigladere i Nissansystemet. Men at det blir en del til, er nok sikkert.

Kommunikasjon og tilgjengelighetsinfo

NOBILTransnova krever at alle som får støtte til etablering av hurtigladere, skal sende tilgjengelighetsinfo til NOBIL. Det betyr at strømpumpene må ha en kommunikasjonsenhet som overfører data til ladestasjonsdatabasen. Så kan tjenester som bruker NOBIL vise om hurtigladepunktene er operative, ledige eller opptatt.

Gjennomføringen er i stor grad utstyrsleverandørens oppgave. Foreløpig er det ingen som har klart å få dette ferdig. Imidlertid er det et lite race om å bli førstemann. Mon tro om det kan bli noen av STGE-laderne på f.eks. Statoil, hos Eidsiva eller Marché Rygge. Alternativt kan Fortum ligge godt an, de sender allerede sanntidsdata til NOBIL for et knippe normalladere. ABB som er den største leverandøren av utstyr, varsler at de først kan klare å tilby denne tjenesten i løpet av 3.kvartal.

Dagens visningslag (f.eks. ladestasjoner.no og LadeNå!) er ikke lagd for å formidle sanntidsdata og tilgjengelighet. Imidlertid er det tjenester under utvikling, både for ulike mobiltelefoner og web, som vil inneholde dette. Tipper vi får se de første versjonene i løpet av sommeren.

Elbil.no vil også så snart en hurtiglader jevnlig sender NOBIL pålitelige data, sørge for pilotvisninger på nettsiden vår. F.eks. slik som på illlustrasjonen. Men foreløpig er det dessverre spørsmålstegn som gjelder.

Dette begynner å bli svært viktig å få på plass. Det er mange nå som opplever at de kommer til en hurtiglader – og den virker ikke! F.eks. fikk vi i forrige helg en rekke meldinger hvor både hurtigladeren på Marché Rygge og hos Birger N. Haug Follo var nede. Da er det stusslig å skulle komme videre for en elbilist som har satsa på hurtiglading.

Men foruten kommunikasjonen, det aller viktigst er å holde oppetida på topp hvis hurtiglading skal være en attraktiv mulighet! Det er ikke nok å bygge hurtigladere, de må driftes godt.

Følg med på hurtigladekartet for å se laderne poppe opp – og kanskje også nye som kommer. Hvis vi skulle sove i timen, så for all del send oss tips for å bidra til at kartet er mest mulig oppdatert.

Hurtiglader Aksdal