Annonse

blogg-20130702-elbilsalg 16041 prosent flere solgt enn i samme måned i fjor.

Det viser ferske salgstall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Totalt ble det registrert 372 elbiler i løpet av måneden – 108 flere enn i fjor. Elbiler hadde dermed en markedsandel på 3,4 prosent i juni – én prosent opp fra samme periode i fjor. Dette skjer samtidig som det totale bilsalget, målt mot juni 2012, gikk ned med rundt én prosent.

– Dette viser at nordmenn for alvor har fått øynene opp for elbil – og at insentivene fungerer. Derfor er det viktig at bruksinsentivene blir politisk ivaretatt i enda noen år for å sikre at salget fortsetter å øke. Det stadig økende spekteret av elbilmodeller gjør for eksempel at det blir stadig mer aktuelt å etablere 0-utslippssoner i byene, sier generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening.

Han utfordrer samtidig storbykommunene til et kappløp om å bli først med en slik ordning.

– Bør passere 5.000

OFV-tallene bekrefter at det hittil i år er registrert 2.228 elbiler i Norge, en vekst på 29,8 prosent målt mot juni i fjor. Den gang var tallet 1.716.

– Det er ingen grunn til å tro at andre halvår ikke skulle bli minst like eventyrlig, med tanke på at en rekke nye elbiler kommer på markedet i høst, sier Sletvold.

De aktuelle modellene er Peugeot Partner, Citroën Berlingo, BMW i3, Volkswagen e-up!, Tesla Model S og Ford Focus Electric.

Nissan Leaf og Mia Electric

– I år har vi gjettet på 5.500 solgte elbiler. Det tallet kan vi nå, litt avhengig av hvor forsinket Tesla er med sine leveranser. Men det er all grunn til å tro at vi passerer 5.000 uansett. Spekteret av elbiler begynner nå å bli så stort at merkelojale bilkjøpere bør kunne vurdere dem, mener Sletvold.

Roligere for varebiler

Salgstallene for elvarebiler var mer beskjedne i juni. Tre biler ble registrert, mot fire i samme periode i fjor. Junisalget tilsvarte en markedsandel på 0,1 prosent.

Det er likevel svært positivt at det til nå i år er solgt 145 varebiler med elektrisk drift. På samme tid i fjor var tallet 13.

– Det er primært nye Renault Kangoo Z.E. og Ford Transit Connect Electric som har dratt lasset. Men det er all grunn til å tro at salget i andre halvår vil øke kraftig, blant annet fordi elektrisk Peugeot Partner introduseres nå. Elektriske varebiler har meget positiv effekt i støy- og helserelaterte spørsmål i byen. Derfor bør det være et mål å få mest mulig av varetransporten i by over på elektrisk drift, sier Sletvold.

Hovedgrunnen er at lette varebiler utgjør en høy andel av transportbevegelsene.

Doblet hybridsalg

Samtidig som elbilene går klart frem, er det verd å notere seg at det så langt i år er solgt 4.652 hybridbiler. Det utgjør en vekst på hele 103,9 prosent, og markedsandelen for biltypen i juni var seks prosent. Statistikken skiller ikke mellom konvensjonelle og ladbare hybrider, men det er åpenbart at et vesentlig større modellutvalg har bidratt mye til den voldsomme veksten.

– Det økte utvalget av hybrider, og dermed salgsveksten, kan overføres til elbil. Jo flere hybridmodeller som kommer, jo flere selges. Slik vil det også være med elbil. Effekten er selvforsterkende, fastslår Sletvold.

Det gjennomsnittlige CO2-utslippet for nye biler så langt i år, er 127 g/km. Selv om el- og hybridbiler drar tallet i riktig retning, er det fortsatt et langt stykke å gå før man når det gjennomsnittlige 2020-målet – nemlig 85 g/km.

– Man når ikke det målet uten mange flere elbiler og ladbare hybrider. Derfor må det en massiv satsing til. Den som tror at det blir ille for elbilisten må tro om igjen. For det blir verre for fossilbilisten lenge før, tror Sletvold. 

PS. Vi kommer med en mer detaljert salgsstatistikk om kort tid.