Annonse

Stian Tangseth på Askøy utenfor Bergen hadde ikke hjerte til å skrote sin Reva. Nå er det duket for nye elektriske mil.

Askøyværingen bruker blant annet Revaen mellom bostedet og Flesland lufthavn. 

– Fra her vi bor til Flesland er det cirka tre mil hver vei. Rekkevidden på 50-70 kilometer er innenfor. I alle fall i sommerhalvåret. Jeg er flyger der oppe, og elbilen er min gode samvittighet, sier Tangseth.

Det har den vært siden 2009. For en tid tilbake var det imidlertid helt slutt.

– Den hadde egentlig grei rekkevidde på slutten også, men en dag var bilen helt død, sier Tangseth, og legger til at første batteripakken dermed holdt i fem år.

Kostet rundt 20.000

Batteribyttet ble gjort av Petter Tångefelt hos Elbil Bergen.

– De har gjort en formidabel jobb, og det er satt inn åtte nye Dynex-batterier. Jeg håper disse holder i fire nye år, sier Tangseth. 

blogg-20150127-reva2 800

Regningen kom på litt over 20.000 kroner. 

– Denne prisen inkluderte en del flikking på bilen, ikke bare batterijobben. De gamle batteriene ble etter det jeg vet levert til gjenvinningsstasjonen. Hva som videre skjer med dem hadde vært moro å vite, sier han. 

Ikke hjerte til å skrote

Tangseth-familien er ganske så elektrisk i dag, med både elbil og ladbar hybrid.

– I tillegg til Revaen har vi en Opel Ampera, og en ny Kia Soul er bestilt. Egentlig har vi da en bil for mye, men vi hadde ikke hjerte til å skrote Revaen. Synes nesten den begynner å bli en kultbil. Samtidig synes vi det er viktig å ta vare på eldre elbiler ut fra miljøhensyn, sier Tangseth.

Noe av pasjonen for elbilen ligger i historien, som du finner litt mer om her:

– Vi kjørte rundt i Bergen med den lenge før folk visste hva en Leaf var. Ofte var vi den eneste elbilen på veien, men fikk av og til selskap av en og annen Think eller Buddy, sier Tangseth.

Og det er ikke snakk om en hvilken som helst Reva: Den er en deluxe-utgave. Det betyr at den har radio og koppholder.