Annonse

Fylkesordfører Tom-Christer Nilsen og fylkesvaraordfører Mona HellesnesI praksis skal du nå kunne kjøre elbil over hele Hordaland og videre til Oslo, Stavanger, Kristiansand og Trondheim. Gledesmeldingen kom fredag 13.

Det er to år siden Vestlandsrådet vedtok prosjektet som etterhvert bare går under navnet «EL 39». Dette betyr hurtiglading for elbil cirka hver tiende mil fra Stavanger til Kristiansund.

Fredag kom det tilsagn om Transnova-støtte på 1,9 millioner kroner som sammen med lokal finansiering betyr at EL 39-prosjektet blir fullført i løpet av neste år.

– Med dette får vi hurtigladepunkter på E39 langs heile kysten fra Kristiansand til Trondheim, og kan nå kalle E39 for EL39. For få hurtigladepunkter har vært begrensningen for elbiler. De nye hurtigladepunktene er et viktig bidrag for få sikrere rekkevidde. Det er dette som skal til for å få fleire elbiler på veiene. Det som skjer nå viser at det nytter å satse på tilrettelegging for elbil og at vi får ting til gjennom samarbeid, sier fylkesvaraordførar Mona Hellesnes i Hordaland til hordaland.no.

4,9 millioner i Hordaland

Det oppgis at hurtigladepunktene passer for «japanske, franske, tyske og amerikanske elbiler». Det betyr CHAdeMO, Combo (CCS) og type 2. Dermed er de såkalt universelle, og tilfredsstiller kravene for støtte fra Transnova. Foreløpig fremstår det imidlertid som uklart om CCS-punktene kommer i tillegg til CHAdeMO.

Støtten på 1,9 millioner kroner fra Transnova er en del av samarbeidet om utbygging av hurtigladepunkter. De totalt 4,9 millioner kronene i Hordaland skal gå til oppgradering av ladepunktene på Halhjem, Fjøsanger, Knarvik, Dale, Leirvik og Voss.

Nye hurtigladepunkt skal bygges på Straume, Romarheim og i Odda. Samtidig er hurtigladepunktene i Norheimsund, Eidfjord, Etne og Rosendal under bygging.

Hordaland fylkeskommune bidrar med 1,1 millioner kroner, BKK og andre kraftselskap i fylket med 1,4 millioner kroner og kommuner med en halv million.

– Dette viser at de statlige støtteordningene virker sammen med lokale midler, sier Hellesnes.

Muliggjør lange avstander

Hun konstaterer at de siste bevilgningene, i sammenheng med at Transnova har satt av penger til hurtigladestasjoner over hele landet, muliggjør kjøring av elbil langs hele kysten sørover til Stavanger og Kristiansand.

Samtidig er det mulig å ta turen østover over Hardangervidda til Hallingdal og Oslo (riktignok med visse forbehold).

Fra Bergen kan man kjøre nordover langs kysten gjennom Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal til Trondheim og videre inn i Sverige.

Les oversikten for hele Vestlandet under bildet.

Fylkesordfører Tom-Christer Nilsen og fylkesvaraordfører Mona Hellesnes er fornøyde med satsingen på hurtiglading for elbil i Hordaland. Fylkesadministrasjonen tar også elbiler på alvor: 21 parkeringsplasser er reservert for elbil. 16 av dem har ladepunkt. (Foto: Bjarte Brask Eriksen)

Fylkesordfører Tom-Christer Nilsen og fylkesvaraordfører Mona Hellesnes er fornøyde med satsingen på hurtiglading for elbil i Hordaland. Fylkesadministrasjonen tar også elbiler på alvor: 21 parkeringsplasser er reservert for elbil. 16 av dem har ladepunkt. (Foto: Bjarte Brask Eriksen)

 

Status: Rogaland

Her var hurtigladestasjonene på plass allerede i 2011, med unntak av Aksdal. På initiativ fra Hordaland fylkeskommune ble hurtigladestasjon etablert på Aksdal av Haugaland Kraft i samarbeid med Tysvær kommune i 2012.

Hurtigladestasjonene nordover fra Stavanger langs E 39 er (siden 2012):

  • Stavanger (Lyse Energi AS, operativ i 2011)
  • Randaberg (Lyse Energi AS, operativ i 2011)
  • Aksdal (Haugaland Kraft AS, operativ i 2012)

Erfaringen har vist at både køproblemer i helgene og rekkeviddeproblemer på grunn av dype tunneler, særlig om vinteren, gjør at det også bør komme hurtiglading ved Askje på Mosterøy i Rennesøy kommune.

Status: Hordaland

Her ble «EL 39» operativ i 2012. I tillegg ble det fredag 13. desember satt av midler fra Transnova til hurtigladestasjon på Romarheim. Grunnen til at hurtigladestasjonen havnet her, utenfor tettbygd strøk, var topografien og avstanden på E39 mellom Knarvik og Oppedal.

Hurtigladestasjonene i Hordaland langs E39 er:

  • Leirvik (SKL AS, operativ i 2012)
  • Halhjem ferjekai, (BKK AS, operativ i 2012)
  • Fjøsanger i Bergen, (BKK AS, operativ i 2012)
  • Knarvik (BKK AS, operativ i 2012)
  • Romarheim BKK AS, operativ i 2014)

I Hordaland er det i tillegg elbilvei mellom Bergen og Oslo som var kjørbar for «idealister» sommeren 2013, og som blir ordentlig operativ i 2014. Veien går langs E16 med hurtiglading på Dale (2012) og Voss (2012) og videre langs Rv 7 til hurtiglading i Eidfjord (2014) og videre til Østlandet (Geilo, 2012), Gol (2012), Flå (2012) og Hønefoss (2014) og Sandvika (2012). Slik kan en kan kjøre elbil fra Bergen til Oslo over Hardangerbrua, Hardangervidda og Hallingdal.

E 134 blir operativ for elbiler fra Haugesund til Odda i 2014. Fredag ble det satt av midler fra Transnova til hurtiglading i Odda. E134 Haukelivegen AS har meldt interesse for å få Hordaland og Telemark fylkeskommuner til å samarbeide om å etablere hurtiglading over Haukelifjell, for eksempel i Røldal, Haukeligrend og Seljord (helst også Åmot i Vinje og Notodden. Dette har det så langt ikke vært kapasitet til å prioritere.

Status: Sogn og Fjordane

BKK bygde i 2012 samarbeid med Sogn og Fjordane fylkeskommune hurtigladestasjon på Oppedal ferjekai ved Sognefjorden. Denne blir oppgradert til Chademo og CCS i 2014.

Fredag fikk samarbeidspartnerne til Sogn og Fjordane fylkeskommune melding om at de har fått støtte frå Transnova til hurtigladestasjoner i Førde og Nordfjordeid langs E 39 og også i Sandane og Florø. Søknaden om hurtigladepunkt på veiknutepunktet Skei ved E 39 fikk imidlertid avslag fra Transnova, slik at det er usikkert når dette kan realiseres.

Hurtigladestasjonene i Sogn og Fjordane langs E 39 blir:

  • Førde (operativ i 2014)
  • Skei (usikkert når blir operativ)
  • Nordfjordeid (operativ i 2014)

Status: Møre og Romsdal

På initiativ og med støtte fra Møre og Romsdal fylkeskommune har Grønn Kontakt AS under bygging hurtigladestasjoner på Furene (Volda), Ålesund og Molde. Fredag kom tilskudd til nye hurtigladestasjoner i Kristiansund og Valsøytunet i Halsa kommune. Med dette blir «EL 39» fullført i fylket og til og med videreført til Trondheim. I Trondheim blir «EL 39» koblet til Green Highway, slik at en kan kjøre elbil videre til Sverige, Østersund og Sundsvall. Fra 2013 kan man altså kjøre elbil frå Nordsjøen til Østersjøen, fra Stavanger til Sundsvall.

Hurtigladestasjonene i Møre og Romsdal langs E 39 blir:

  • Furene, volda (Grønn Kontakt AS, operativ i 2014)
  • Moa, Ålesund (Grønn Kontakt AS, operativ i 2014)
  • Molde (Grønn Kontakt AS, operativ i 2014)
  • Aspøya, Kristiansund (Grønn Kontakt AS, operativ i 2014)
  • Valsøyfjorden (Valsøytunet Camping, operativ i 2014)

PS. Neste hurtigladestasjoner langs «EL 39» er Orkdal og Trondheim, som er operative i dag.