Hopp til innhold

Stor sammenligningstest: Volkswagen e-Golf mot Ford Focus og Kia Soul

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Både e-Golf, Focus og Soul har fått oppgradert batterikapasiteten – og dermed rekkevidden. I denne testen sammenligner vi blant annet forbruk, kjøreegenskaper, hurtiglading og familievennlighet.

Denne testen er den første i sitt slag her på elbil.no. For første gang har vi samlet tre elbiler til sammenligningstest. Grunnen til at det ble nettopp disse, er at alle tre har fått en ansiktsløftning – først og fremst i form av mer rekkevidde. Testdagen var det truende regnskyer, og tidvis regn, men veibanen ble aldri så våt at det fikk større betydning for strømforbruket.
Ståle Frydenlund / elbil.no
Alle tre ble kjørt samme dag, på den faste runden, med god hjelp fra kollega Petter Haugneland og samboer Vibeke Leirvik (bildet). Her fra sjåførbytte i Sigdal. (Alle foto: Ståle Frydenlund / elbil.no)
Hovedvekten av våre medlemmer har familie, og mange er i alderen der de har små barn. Vi får derfor mange spørsmål om plassforhold i moderne elbiler, og kanskje først og fremst plass til barnesete. Derfor er dette første gang jeg har gått grundig til verks for å sjekke plass til barnesete(r) og sammenligne plassforhold. Du kan også lese oppsummeringene av hver enkeltmodell, med flere detaljer, fra mandag neste uke. Den store forbrukskampen Det viste seg nokså raskt at Volkswagen e-Golf ville være sjefen i denne disiplinen. Til slutt ble det nokså tett mellom Kia Soul og Ford Focus. Til forskjell fra de åtte enkelttestene jeg har gjort på den samme runden tidligere (se lenker nederst i artikkelen), var det denne gang en rekke sjåførbytter for å utjevne forskjeller i kjørestil maksimalt – og gi godt grunnlag for øvrige vurderinger. Det betyr at det hadde vært mulig å kjøre alle tre vesentlig mer effektivt, uten en rekke start og stopp. Det betyr igjen at oppnådde resultater er realistiske for elbilister flest. For ordens skyld antydet bilene disse rekkeviddene ved start: Aircondition ble satt på 17 grader i alle tre biler.
e-Golfen landet altså på 1,2 kWh/mil, og er dermed neppe langt unna Hyundai IONIQ ved sammenlignbare kjøreforhold. Soul kom seg en liten elbillengde foran Focus med 1,3 kWh/mil mot 1,34. Av dette kan man slutte at sannsynlig rekkevidde for bilene denne dagen, med tilsvarende vær- og føreforhold, ville vært: Dersom dette hadde slått til, ville ingen av bilene vært veldig langt unna oppgitte forbrukstall etter NEDC-normen (se tekniske data nederst i artikkelen). e-Golfen ruller lettest Under kjøring er det tydelig at e-Golfen ruller lettest. Den har også det overlegent beste systemet for regenerering av bremseenergi, slik Volkswagen har hatt siden introduksjonen av e-up (2013) og e-Golf (2014). Sekvensiell sjalting av girspaken mellom D-trinnet, som lar bilen rulle uten å gjenvinne stort, og B-trinnet (maks motorbrems), er både enkelt og effektivt. I praksis fungerer dette som en brems med mindre det skjer noe uforutsett eller man må bremse brått. I tillegg har e-Golfen tre mellomtrinn for regenerering (D1-D3) ved å vippe girspaken til siden. Ståle Frydenlund / elbil.no Samtidig oppleves Ford Focus også lettere enn tidligere. Førsteutgaven hadde ikke samme dynamikk som den oppgraderte, og et dykk i tekniske data viser også at den er blitt cirka 25 kilo lettere til tross for markant økt batteriytelse. Her kan L-trinnet brukes til å forsterke motorbremsen og dermed regenering, men er litt mindre brukervennlig enn i e-Golfen siden spaken fysisk må skyves ett trinn. Soul har også et dedikert B-trinn for å øke regenereringen, men det er mindre forskjell på dette og D-trinnet enn i de to andre testede bilene. Sagt på en annen måte: Soul synes å regenerere mer i D-trinnet enn de to andre, og opplevelsen er derfor at den ruller tyngre. Den begynte forresten å «mase» om å finne ladestasjon allerede ved 35 prosent gjenstående batteriytelse (antatt rekkevidde 67 kilometer). Det kan i beste fall sies å være i overkant. Kjøreegenskaper og komfort De tre testede bilene har nokså ulike personligheter. Ford Focus er fastest i fjæringsoppsettet, noe som har naturlig sammenheng med at batteripakken er plassert bakerst. For å unngå at bilen blir baktung, er den derfor stivet opp. Det gjør den typisk Ford-dynamisk på veien, men den taper seg litt over brå ujevnheter – som vi fikk testet godt på den telehivutsatte strekningen fra Sigdal til Krøderen. Samtidig er den retningsstabil, og har relativt direkte styringsrespons. Kia Soul er på samme måte ganske fast i fjæringsoppsettet, men har lengre fjæringsvei enn de to andre bilene. Dermed har den en tendens til å falle litt sammen over de brå ujevnhetene som til en viss grad forplantet seg i Forden, og den har også en litt vag styrerespons. Ståle Frydenlund / elbil.no Den oppleves mer som en litt godmodig SUV, og mangler egentlig bare firehjuldrift for å passe helt i SUV-ramma. Også fordi den har høy sitteposisjon, og er den eneste av de tre du setter deg inn i – og ikke ned i. Det er en egenskap mange av eierne setter pris på.
Ståle Frydenlund / elbil.no
Volkswagen e-Golf
Alt i alt er det e-Golfen den som klarer seg best gjennom alle disipliner. Den sluker det meste av ujevnheter i veien på overbevisende måte, samtidig som den er den klart mest kjøreglade av de tre. Familievennlighet Denne disiplinen er ny i testsammenheng fra vår side. Målet har vært å måle størrelser som har relevans for plassen i baksete, særlig med henblikk på barneseter. De testede setene er fra produsenten BeSafe, og er slik sett ikke fullt representative for alle alternativer på markedet. De gir likevel en god indikasjon på de relative plassforholdene med ett bakovervendt og ett forovervendt barnesete (se detaljer i tabell under, og flere bilder av bakseteplass nederst i artikkelen). Soul har lengst høyde fra karm til karm med 101 centimeter. Det gjør det klart enklest å få inn det eldre bakovervendte setet med «fot» mot seterygg. Gulvmatten ligger bare 4-5 centimeter lavere enn karmen.
Golfen har på sin side 96 centimeter, men makshøyden i fotbrønnen på 110-111 centimeter gir ikke mye ekstra hjelp ved innlasting. Focusen er litt bedre med henholdsvis 97 og 113 centimeter.
Ståle Frydenlund / elbil.no
Ford Focus
Totalt sett er det best plass i Ford Focus, mens Soul er enklest å laste barnesetene inn og ut av. e-Golfen henvises her til tredjeplass, til tross for bred døråpning, men det er ganske små marginer mellom de tre. PS. Utgangspunktet for disse målingene er undertegnede, som måler 175 centimeter på strømpelesten. Inntrykket kan selvsagt endre seg for høye personer. Klimatisk tilpassing Aktive varmesystemer for batteripakke og varmepumpe for oppvarming av kupeen er blitt essensielt utstyr på moderne elbiler. Ved riktig bruk betyr dette utstyret at man kan opprettholde mye av rekkevidden også gjennom vinterhalvåret – uten å måtte forsake komfort.
Ståle Frydenlund / elbil.no
Kia Soul
Kia har varmepumpe som tilvalg. Den betyr at vesentlig mindre energi brukes til oppvarming av kupeen vinterstid, og at mer rekkevidde kan opprettholdes. I tillegg kan varme og ventilasjon begrenses til fører. Modellen har også aktiv batterivarmer, som også bidrar positivt til rekkevidden. Minuset er det funksjonene ennå ikke lar seg styre via app. e-Golf-modellen ble utstyrt med varmepumpe fra 2015, og den oppgraderte modellen har også dette på plass. Volkswagen har hatt betydelige problemer med sin Car-Net-app, som styrer lading og forvarming av kupé, men dette skal nå være under kontroll. Focusen kommer nå med appstyring for forhåndsoppvarming. Den har kjøle- og varmesystem for batteripakka, som både bedrer vinterrekkevidde og batterilevetid, men mangler i motsetning til Soul og e-Golf mulighet til å velge varmepumpe som ekstrautstyr. Ståle Frydenlund / elbil.no Batterikapasitet og hurtiglading På dette området stiller de tre ikke veldig ulikt, men med e-Golfen som beste alternativ. Nettoytelsen, altså det du kan kjøre med, er økt fra 24,2 (21,8 utnyttbare) til 35,8 kWh. Batteripakken veier nå 345 kilo, og 31,5 kWh av batteriytelsen er utnyttbar til kjøring. Kia har på sin side lagt på mer beskjedne 11 prosent, ved at nettoytelsen er økt fra 27 til 30 kWh (av en bruttokapasitet på 31,8 kWh). Oppgraderingen har ført til en begrenset vektoppgang; fra 277 til 290 kilo. Ford har på sin side økt bruttokapasiteten med 45 prosent – fra 23 til 33,5 kWh. Så langt har jeg ikke lykkes med å få bekreftet utnyttbar nettokapasitet, men egne beregninger tyder på at den er mellom 29,2 og 29,5 kWh. Det aller viktigste er nok likevel at Focus nå kan hurtiglades.
Selv om bilene hadde ulik batteristatus (SOC) ved målgang, valgte jeg å lade alle tre til 80 prosent for å illustrere eventuelle forskjeller. Som vi kan se gikk e-Golfen fra 40-80 prosent på drøyt 20 minutter (utnytter maks 40 kW DC), mens ladetidene for Focus og Soul var temmelig like. Begge skal kunne utnytte maks ladeeffekt på hurtigladestasjonen, 50 kW, mens Soul er forberedt på høyere ladeeffekt enn dagens standard. Merk at tabellen ikke viser ugjendrivelige fakta, men gir en god antydning om ladetid ved den aktuelle temperaturen (13 grader). Konklusjon: e-Golf til topps Vi avstår fra terningkast her, men alt i alt var testlaget ikke i tvil om at e-Golfen scorer best alt i alt. Men, som vi har sett, er det variasjoner i de ulike disiplinene. Kia Soul havner på en god andreplass. Den er den minst kjøreglade av de tre, men scorer samtidig best på familievennlighet. Tredjeplasserte Focus tar likevel det lengste steget totalt sett av de tre testede bilene. Der førsteutgaven var en skuffelse allerede da den kom på markedet for fire år siden, er dagens utgave blitt mye bedre. Ståle Frydenlund / elbil.no Først og fremst fordi den har fått drastisk mye bedre rekkevidde, men også fordi den faktisk kan hurtiglades. At batteripakken ligger i bagasjerommet er – og blir – en hemsko for de aller fleste. På dette området er e-Golfen også best, men kun marginalt foran Soul vurdert rent praktisk. Ellers har Focus mye bra å by på, som for eksempel den beste opplevde plassen i baksetet totalt sett. Det er dessuten enkelt å logge det løpende energiforbruket, noe som ikke minst er praktisk under en test som denne. PS. Nærmere om hver enkeltmodell kommer i egne testartikler i dagene framover. Andre tester på samme landeveisrunde
Ståle Frydenlund / elbil.no Ståle Frydenlund / elbil.no Ståle Frydenlund / elbil.no