ladestasjonI juni ble de 50 ladepunktene på Aker brygge åpna med brask og bram. I stillhet har vi fått to nye digre ladestasjoner. Nå er det bare å ta dem i bruk.

Filipstad er historisk kjent for den svære eksplosjonen som var under krigen. 400 bygninger og over 100 mennesker gikk med. Men dette er som sagt historie. Nå er det langt fredeligere aktiviteter på Filipstad. I sommer åpna Oslos tredje største ladestasjon på kaia. Hele 32 elbiler er det plass til.

Kommer du vestfra, er Filipstadkaia et utmerket sted å sette elbilen før du skal på Aker brygge eller Tjuvholmen for å ha det gøy. Det vil si gå på kino, restaurant, konsert, stand-up eller jobbe.

I grunnen er det imponerende at store Filipstad bare er Oslos tredje største ladestasjon. Da begynner det å bli dimensjoner på utbyggingen. Filipstad er slått av suverene Aker brygge med 50 kontakter og Kongens gate ved Akershus festning som nå er utvida til 36 plasser for ladbare motorvogner. Stakkars Saga p-hus som var så stor og populær, den har ramla ut av pallen.

Norstart har tatt seg et par runder for å se hvordan stasjonene blir brukt. Konklusjonen er krystallklar. På vestsiden av Oslo sentrum er det svært godt med plasser for å lade elbilen. Ingen grunn til ikke å bli elbilist. Samt at vi ønsker at kommunen nå prioriterer et bedre tilbud i Sentrum øst.

Lurer du på hvordan du finner et ladepunkt til elbilen din? Bare besøk ladestasjoner.no.

Aker brygge er nesten fylt til randen. Normalt er 40-45 av plassene okkuperte. Det er omtrent som idealet for utnyttelse av p-plasser. Mest mulig fullt, men ikke umulig å finne plass. For da gidder ingen å dra innom. I forrige uke da Filipstad var stengt, var det smekkfullt her og bare i løpet av 5 minutter så vi to skuffede elbilister som måtte snu.

ladestasjon aker brygge

I august var det fortsatt tynt med elbiler på Filipstad. En dag noterte vi 2 elbiler og 2 fossilbiler. Andre dager har det vært noen flere elbiler enn forurensende biler. Men det er ikke uten grunn at vi reklamerer nå. Her det godt med plass å ta av. Var stengt i forrige uke pga ny oppmerking, men åpna igjen og foreløpig en sikker plass å kunne lade elbilen.

ladestasjon filipstad

Kongens gate gjennom Akershus festning var den første kommunale ladestasjonen som ble åpna. De første 10 plassene har vært overfylt. Nå er det utvida med 26 plasser til på andre siden av veien. Her er et bilde før alle disse ble tilgjengelige. Også her vil det en stund være romslig med plass. I forrige uke telte vi ikke flere enn 8 elbiler på de 36 plassene.

ladestasjon kongens gate

Vår lille speidertur viser at det er rom for langt flere elbiler på veiene – og på ladestasjonene i Oslo. Men at det etterhvert blir fullt, det er vi sikre på.

Til slutt en liten oppfordring til eiere av Reva og Buddy: Vær så snill å bruk andre p-plasser enn dem som er registrert for motorsykler. I sommersesongen fram til 15.oktober, vil vi at de skal være forbeholdt tohjulinger. For å få arbeide i fred for gode rammevilkår for elbiler, lagde vi en «gentlemen’s agreement» om dette med motorsykkelunionen (NMCU).