Hovden i Setesdal kan nå skryte av en høytliggende hurtigladestasjon i særklasse. Den kroner satsingen på Riksvei 9 fra Kristiansand til Haukeligrend.

HOVDEN (elbil.no): Den siste hurtigladestasjonen er realisert i samarbeid mellom Bykle kommune, Fortum Charge & Drive og Tesla.

Det var en stolt ordfører Jon-Rolf Næss (Ap), vertskap for kraftkommunen Bykle, som ønsket velkommen til offisiell åpning i bygda lørdag 7. oktober. I dagene før ble siste finpuss lagt.

– Målet er å gjøre det så komfortabelt som mulig med elbil og lading. Vi har holdt på med satsingen i noen år, og dette er siste skudd på stammen. Det må passe bra, siden 50 prosent av alle nye biler nå er elektriske. Det var det vi tippet på for noen år siden, da vi begynte å planlegge. Sånn vil vi ha det, sa Næss (bildet under).

Stasjonen med 21 uttak, fordelt på 12 til Tesla og ni til øvrige elbiler (3 x 50 kW DC og 6 x 22 kW AC), setter en ny standard for elbilturisme til fjells i Norge. I tillegg byr anlegget på et femtitalls parkeringsplasser i sentrum av Hovden.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Andre skidestinasjoner som Geilo, Hemsedal, Trysil og Oppdal har dermed fått en god målestokk for hvordan det skal gjøres.

– Setesdal har mye elektrisk kraft, og særlig Bykle kommune, og vi trenger å få brukt strøm. Mest mulig strøm. Beregn at dere må lade her når dere ankommer; det passer oss veldig bra. Kommunen vår liker høyt strømforbruk. Da er det helt topp å bruke denne hurtigladestasjonen, sa Næss, ikke uten glimt i øyet.

Han lot Norsk elbilforenings styremedlem Geir Elsebutangen, som også leder lokalforeningen i Vestfold og Telemark, ta seg av snorklippingen (hovedbildet).

– Ingen grunn til å beholde fossilbilen lenger

Fra Norsk elbilforening kom også Steven og Theresa Ridgway Esser fra lokalforeningen i Agder (med cirka 3.200 medlemmer), i tillegg til Elsebutangen og undertegnede.

– Jeg vil gratulere Bykle kommune med en fantastisk flott ladelokasjon. Nå blir skiferien enda bedre for både dagens elbilister og framtidige. Før ble hytteturen til Hovden ofte nevnt som grunn til at man måtte beholde fossilbilen, men ikke nå lenger. Nå kan vi kjøre grønnere og stillere gjennom flotte Setesdalen, sa Ridgway Esser.

Ståle Frydenlund / elbil.no

– Kortreist lokal energi må være stikkord når denne stasjonen åpnes, sa Elsebutangen, som understreket at dette er perfekt for Norsk elbilforening som interesseforening og pådriver for elektrisk mobilitet.

– For Setesdal vil jeg anbefale at det satses tungt på elbilturisme. Dette er virkelig en hovedstad for elbilturisme nå. Mange som drar på dagstur med elbil kjører så langt batteriet holder. Så lader de en halvtimes tid og reiser hjem igjen. Dersom denne hurtigladestasjonen utnyttes på en god måte, er jeg sikker på at dere kan få mye dagsturisme hit – hele året, sa Elsebutangen.

Både stuttreist og klimavennleg

Setesdal Regionråd og dets prosjektleder Geir Skjevrak har jobbet tålmodig og ufortrødent med å få på plass hurtiglading i dalen, med støtte fra Aust-Agder fylkeskommune og Enova.

– Rådet består av fire kommuner i Setesdal, og har jobbet systematisk med dette siden 2015. Formålet var å elektrifisere transportsektoren i Setesdalen, og det har vi rett og slett lykkes med. I kombinasjon med E134 har vi nå en elektrisk korridor. Det er vi stolte av, sa Skjevrak, som også la vekt på klimadelen av satsingen.

Ståle Frydenlund / elbil.no
Theresa (f.v.) og Steven Ridgway Esser fra Agder elbilforening sammen med Bykle-ordfører Jan-Rolf Næss, Norsk elbilforenings styremedlem Geir Elsebutangen og Setesdal Regionråds prosjektleder Geir Skjevrak. (Alle foto: Ståle Frydenlund / elbil.no)

Setesdal har som nevnt et betydelig overskudd av fornybar energi, og man kan derfor med stolthet fastslå at «bilane brukar såleis stuttreist og klimavennleg energi».

Samtidig har den lokale elektromontøren Knut Hovet Installasjonar AS skaffet seg verdifull erfaring med å sette opp hurtigladestasjoner, og deres mann Olav K. Hovet (fra Valle) tok ordet på vegne av operatøren Fortum Charge & Drive.

– Vi bygde de fire første stasjonene, i 2015, Evje, Bygland, Valle og Bykle. Siden har det fortsatt. Jeg vil takke for oppdraget og samarbeidet, og gratulere med den flotte stasjonen, sa Hovet (til venstre på hovedbildet).

Sterk regional forbindelse

Den nye hurtigladestasjonen på Hovden knytter Sørlandet (Riksvei 9) til Vestlandet via Haukeli (E134), der det også er ting på gang på Haukeliseter fjellstue (bildet).

Før jul åpner Fortum Charge & Drive etter planen en ny hurtigladestasjon der, i første omgang med to hurtigladere (50 kW DC, CHAdeMO/CCS) og 2×22 kW AC. Lokasjonen er også forberedt for høyere DC-effekt på sikt.

Fra Kristiansand til Haukeligrend er det forøvrig cirka 235 kilometer.

Langs denne strekningen kan man nå hurtiglade på (cirkaavstand fra Kristiansand i parentes):

  • Hægeland (35 km)
  • Evje (61 km)
  • Bygland (95 km)
  • Rysstad (138 km)
  • Valle (154 km)
  • Bykle (181 km)
  • Hovden (208 km)

Ståle Frydenlund / elbil.no