Annonse

DNV Fuel FighterShell Eco-marathon er en internasjonal studentkonkurranse i regi av Shell. Fra Norge deltar en gjeng studenter fra Trondheim med deres egenutvikla Fuel Fighter.

Konkurransen i 2013 gjennomføres som den 30. i rekken og vil utspille seg i Rotterdam 15.-19. mai. Konkurransen ble holdt første gang i 1939 og har blitt arrangert årlig de siste 20 åra.

Shell Eco-marathon utfordrer lag fra både videregående skole og universitet. Unge ingeniører fra Amerika, Europa og Asia kjemper om å kjøre lengst mulig på minst mulig drivstoff. I år deltar 262 lag fra 20 land.

Verdensrekorden på 1.246 kilometer for hydrogenbiler i kategorien UrbanConcept holdes av studenter fra NTNU. Siden den gang har en ny elbil blitt bygget, og det er denne som nå kjemper om å sette verdensrekord igjen. På konkurransedagene kjører bilene ti runder rundt en drøyt 1,6 kilometer lang bane i sentrum av Rotterdam. Det gjennomsnittlige energiforbruket regnes så ut. Kjøretøyet med best resultat vinner det prestisjetunge Eco-marathon trofeet.

Våren 2013 er den 6. gangen studenter fra Norges Teknisk-naturvitenskapelige universitet bygger en bil for å delta i den internasjonale konkurransen Shell Eco-marathon. Teamet på 14 NTNU-studenter samler ulike fagretninger fra prosjektledelse, medie- og IKT-utdanning, produktutvikling, maskin, elkraft, materialer og kybernetikk. De får også hjelp av to fra grafisk design på Norges Kreative Fagskole.

I Elbilforeningen er vi begeistra over å se dette. Norsk industri trenger ingeniører og andre hoder som tenker energieffektivitet og nullutslipp. Alle kan ikke jobbe i oljeindustrien, vil vi si. Da er det lovende å se kreativiteten, engasjementet og gjennomføringskraften til studentgjengen. Det er nesten så vi tror på norsk elbilutvikling og -produksjon i framtida.

Studentene har gitt oss litt informasjon som forteller hva de jobber med for å bli best i 2013.

DNV Fuel FighterIngen vanlig elbil

Årets studenter bygger videre på fjorårets bil som ble bygd helt fra grunnen av i 2012. Karosseriet av karbonfiber som ble laget i fjor, er et av våre største fortrinn i Shell Eco-marthon. Konkurransens vekt på drivstoffeffektivitet og særegne krav gjør at størrelse, vekt og bæreevne presses ned til akkurat det som trengs for å kvalifisere til start. Enkelt sagt skal man transportere en sjåfør, med minimumsvekt på 70 kg i full bekledning og utstyr, i 16 km innen 40 minutter. Klassen vi stiller krever fire hjul og ratt på bilen. Mens kravet til gjennomføringstid gjør at bilen ikke må bygges for å tåle like stor fart som personbiler.

Innovasjon vinner løpet

Det unike med Shell Eco-marathon i år er at batteri- og solcelleklassene er slått sammen. Dette har ført oss til å anskaffe et solcellepanel som skal festes på karosseriet til DNV Fuel Fighter. Det har lyktes teamet å få tak i et av de mest effektive solcellepanelene som produseres. Under optimale forhold vil det kunne generere det meste av den lille energien DNV Fuel Fighter trenger.

Motoren til DNV Fuel Fighter er en diskmotor som sitter i det ene bakhjulet. Det er en permanentmagnet som får hjulet til å gå rundt. Motoren er uten jern. Dette betyr at den blir lettere og virkningsgraden blir høyere. Motoren får strøm fra et lite batteri som sitter bak i bilen.

Det Norske Veritas er hovedsponsor. Med et solid budsjett basert på finansielle midler fra blant andre DNV, kan vi bruke de beste produksjonsmetodene og de letteste og sterkeste materialene for å bygge en ny rekordbil. Vi er også veldig takknemlig for all støtte fra de andre sponsorene våre i form av arbeidstimer og materialer. Uten våre sponsorer hadde DNV Fuel Fighter aldri blitt bygget.

Bilens mål og virkemåte

  • Konkurranseklasse: UrbanConcept, plug-in, elbil
  • Vekt: ca 70 kg
  • Dimensjoner (lxhxb): ca 2,7 x 1,2 x 1,2 meter
  • Karosseri: Aerodynamisk utformet karbonfiberkompositt
  • Last: Én sjåfør og koffert
  • Energikilde: 48V litiumbatteri
  • Motor: Elektrisk motor bygd inn i ett av bakhjulene, trekker ca 100 W ved marsjfart
  • Konkurransefart: Bilens maksfart er 40 km/t. Gjennomsnittlig konkurransefart må være minimum 25 km/t
  • Bremser: Hydrauliske skivebremser
  • Hjul: Fire hjul, 16″ felger i aluminium
  • Hjuloppheng og styring: Karbonfiber og aluminium
  • Vinduer: Polykarbonat
  • Øvrig utstyr: Nær- og fjernlys, bremse- og blinklys, nødlys, cruisekontroll, innvendige sidespeil og horn.

Studentene har fått en god del oppmerksomhet fordi den bittelille datamaskinen Raspberry Pi, kjørt på Linux og programmert i Python, brukes som en sentral komponent. All systeminformasjon vises på en berøringsskjerm.

Nederst er en presentasjonsvideo fra Shell Eco-marathon, med mulighet til å se noen av kjøretøyene som har deltatt tidligere. Men først kan du ta en kikk på den iherdige studentgjengen, fra venstre: Alice Holm, Catrine Hernes Hovland, Marina Pérez, Ruben Maisa, Ulrich Feldinger, Siavash Naghdalikhani, Magnus Holmefjord, Andreas Severinsen, Fredrik Pettersen, Kristoffer Gryte, Borja Artés Artés, Vanja Gjelstenli, Víctor Pérez, Jostein Furseth. I bilen: John Ola Buøy. I front: Nikita Sinansky. Fraværende: Håvard Fadnes. (Foto: Stian Habbestad)

DNV Fuel Fighter