Annonse

SuperchargerKommende Teslaeiere har et usedvanlig engasjement. Nå har gravearbeid resultert i interessant nytt om norske Superchargers. Det er gode grunner til å ta det som god fisk.

I diskusjonstråden Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers? ser vi resultatene av søk i postjournaler, telefonsamtaler, litt sladder her og der m.m. Vi må innrømme at vi anså det som litt optimistisk allerede å skulle finne relevant info. Men Tesla kjører i racerfart i Norge, helst under radaren for ikke å skape for mye forventninger. Men det som kommende eiere av Model S har funnet av info, er det grunn til å feste lit til. Tusen takk for deres innsats.

SuperchargerElbil.no kan med sikkerhet fastslå at kommende eiere av Model S kan få Teslas dedikerte Superchargers på følgende lokasjoner:

  • Lillehammer
  • Dombås
  • Gol
  • Aurland

Det gir den første greie dekningen på strekningene Oslo-Trondheim og Oslo-Bergen.

I tillegg bør det være stor optimisme for at det dukker opp to Superchargers på strekningen Oslo-Kristiansand. Så er vi mer avventende til om det så raskt blir Superchargers i retning svenske storbyer.

Utstyret?

Vi antar at effekten på Superchargers blir opp til 90 kW i Norge. Fra hva vi har sett på en av søknadene, vil vi tro at alle stedene får flere uttak. Mest sannsynlig at fire Model S kan lade samtidig, kanskje helt opp til 10 enkelte steder. Da bør det heller ikke i helgetrafikken bli fryktelig kø. De færreste vil ha behov for å stå mer enn 45-60 minutter for å få det de trenger av energi på batteriene.

SuperchargerOm Superchargers i Norge blir drevet av solstrøm som i solskinnsstatene i USA, eller blir seende så fancy ut som på bilder derfra, er vi mer usikre på. Tegningene tyder ikke på det – se illustrasjon til høyre. Det er mer lagt vekt på å beskytte ladestasjonen mot gufne vinterfohold. I Norge har vi i alle fall utmerket fornybar vannkraft i nettet, så Model S vil kjøre på energi fra evighetsmaskineriet.

Viktigst er at entusiastiske Teslaeiere ser ut til å få realistiske muligheter til å flytte seg mellom de fire store byene i Norge. Bravo!

Litt tålmodighet må vi ha

Da sjefen sjøl, Elon Musk, var på Norgesbesøk, proklamerte han at for arbeidet med Superchargers skulle mye være gjort i løpet av sommeren. Nå er utvilsomt Musk en sjef som får de ansatte til å stå på med enorm iver og arbeidsinnsats, men tar vi litt hensyn til kommunalt byråkrati, nettselskaper som skal være med, avklaring med eiere av eiendommer osv, bør vi gi Tesla litt slakk.

Allerede har Tesla prestert utmerket med å finne fire gode lokasjoner hvor det også er litt å bedrive mens du lader Teslaen. Det skal de ha kudos for (ja i begeistring gjentar vi oss). Men Tesla er nok litt redde for å være for tydelige på når laderne vil stå klare. Det blir fort klager hvis det tar 1-3 måneder lenger enn lovet, slik de har opplevd i USA. Derfor vil vi ikke nå få konkrete løfter om tidspunkt. Før Tesla er helt sikre på oppstart.

Om «sommeren» blir lang i år, så får vi tåle det. Elon Musk beskrev ambisjonsnivået. Kan hende det blir en litt kjølig høstdag før alt er klart. I alle fall ser Tesla ut til å ha et utbyggingstempo som er unikt for etablering av norske hurtigladere. Sannsynligvis fordi de sjøl legger alle pengene på bordet (ingen offentlige støtte etter hva vi veit) og kommuner, nettselskap og eiendomsbesittere fascineres av vindunderet Model S, samt at Tesla skjærer igjennom ved å sette opp nye, kraftige trafoer.

Teslas raushet

Utvilsomt er Teslas første mål å få opp sine egne Superchargers for å oppfylle løftene til kundene. Det er god prioritering.

Når de nå etablerer lokasjonene, vil de også åpne for at andre elbiler kan lade der, disse som bruker annen teknologi som CHAdeMO, Combo eller AC-lading. Vi tviler på om det er et tilbud som Tesla sjøl ønsker å drive, men at de sikkert ønsker et samarbeid med andre om dette.

Innimellom blir Tesla beskyldt for å være litt proprietære, ref egen ladeløsning. Men med dette grepet viser Tesla at de jobber for hele bransjen. Som innovative utviklere av et marked for ny teknologi, veit de at for å lykkes med å utfordre det etablerte, er det viktigere å stå sammen enn kives innbyrdes,.

Tesla prioriterer første fase – sine egne Superchargers. Ingen grunn til å mase om noe annet nå. Deretter kan det være tid for andre, f.eks. nettselskap eller hurtigladeoperatører, å kjøpe seg inn på lokasjonene Tesla etablerer med et anlegg som gir høyere kapasitet enn de sjøl  i utgangspunktet vil benytte. Slik bidrar Tesla til at det blir et bredere ladetilbud og alle elbilister kan ha glede av initiativene deres. Men på denne fronten vil neppe noe skje før Transnova til høsten er ute igjen med en ny søknadsrunde for hurtiglading.

Vi bruker vårt vanlige hurtigladekart til å legge inn Teslas Superchargers. De er ikke offisielt bekrefta ennå, men like sikre som mange andre vi venter på. Tesla kommer nok med en offisiell bekreftelse når alt er klappet og klart – også tidspunktet.

På fjellet skal det bli superlading av Model S – her er lokasjonen på Dombås.

Dombås Supercharger