elbil i SverigeMed vår nye Nissan LEAF satset vi friskt på årets Danmarksferie. Målet var familiens sommerhus ved Hornbæk på Nord-Sjælland. Dessverre skapte svenskenes mangel på fungerende hurtigladere problemer på hjemturen.

Med tre små gutter mellom to og fem år som en utålmodig og svært hørbar del av reisefølge, hadde vi svært lite rom for lange forsinkelser og ikke-fungerende hurtigladere på turen vår. Vi var smarte nok til å ta båten nedover, men på hjemreisen la vi opp en nøye planlagt rute gjennom Sverige. Alle de fire ladestasjonene mellom Helsingør og Oslo var lastet ned på GPS, og vi startet med friskt mot (og relativt positive barn) klokken 14 sist lørdag, planlagt ankomst i Oslo utpå natten, med ladinger, mat og bleieskift inkludert. Det skulle vise seg å slå helt feil. Vi ankom Oslo klokken 22 søndag kveld, nesten et døgn etter planen. Hva skjedde?

Det var gjennom Sverige der skar seg fullstendig. Vi opplevde Danmark som imponerende langt fremme hva ladestasjoner angår i løpet av våre tre ferieuker. Hvor vi enn dro var det hurtigladere tilgjengelig og vi fikk dem alle opp på skjermen i LEAFen vår da vi var ute på veiene. Over all forventning. Hvorfor vi ikke så en eneste elbil på danske veier er imidlertid et spørsmål vi stilte oss hver dag.

Grundig research

Min mann hadde gjort svært grundig research før hjemreisen, i form av epostkorrespondanse med flere elbilister og ladestasjonkjennere for å forsikre seg om tilgang og eksistens av stasjonene i Sverige: Falkenberg, Gøteborg og Orust. Men da vi ankom Falkenberg sentrum lørdag i 16-tiden var det ingen ladestasjon å finne. Den skulle angivelig være plassert på torget i byen, så jeg løp rundt til nærliggende butikker og kiosker i håp om hjelp. «Stasjon vad då? Jag vet inte» var svaret som gikk igjen. Omsider fikk vi vite at torget ikke var ferdig utbygd, men at noen hadde hørt at det skulle komme en hurtiglader der etterhvert. Vi hadde 28 km rekkevidde igjen – og neste hurtiglader var i Gøteborg, 103 km unna. Planen var å lade noen timer i Falkenberg på en 16 ampere lader, finne noen aktiviteter for barna i mellomtiden og gjøre dem klar for natten før vi kjørte videre.

Elbil i Sverige

Ekstra overnatting i Falkenberg

Men nå stod vi igjen med ett alternativ: å lade via vanlig stikkontakt (10 ampere), noe som innebar at vi måtte bli natten over i Falkenberg. Å finne et overnattingssted siste helgen i juli på denne strekningen skulle vise seg å bli svært vanskelig. Etter åtte telefoner til ulike hoteller, moteller og campinger, og stadig trøttere og surere barn, var vi helt rådville. Alt var fullbooket. Vi lot guttene sprelle fra seg på Mc Donalds lekerom ved E6, samtidig som vi lånte en stikkontakt bak Max Burger (ladestasjonen deres var strømløs) og spurte de ansatte om tenkelige rom for natten. Klokken 21 løste problemet seg og vi dro til et motell fra 70-tallet utenfor byen, avsidesliggende og dunkelt, men med fire senger og et bad. Samt en stikkontakt innenfor vinduet. Vi la oss på harde senger og ante lite om at morgendagen skulle by på langt flere problemer.

Før klokken åtte søndag var vi på vei mot Gøteborg, og før halv ti hadde vi funnet den ene av byens to hurtigladere. Koden hadde vi fått på epost. Men så snart laderen var koblet i bilen: Feilmelding. Ingen å ringe til, intet tegn til liv i industriparken en søndags morgen. Febrilsk mailer vi våre kontakter og lar guttene løpe barbeint rundt i pøsregnet. Det eneste vi klarer å spore opp er at det finnes en annen og helt ny lader noen km unna, ved Nissan i Gøteborg. Vi kjører dit og blir møtt av en lader som krever kort, og et kontor som selvsagt har stengt søndager i juli. Mens vi lar gutta, nå med klissvåte klær får herje halvnaken rundt på parkeringsplassen, søker vi opp IKEA som et alternativt ladested, her finnes også en ladestasjon med 16 ampere.

Elbil hurtiglading Gøteborg

Kortslutning i Gøteborg

Vi kommer oss på hengende håret dit, det blinker faretruende «svært lite strøm» i displayet. Barna får besøke lekerommet og det blir kjøttbulle-lunsj på hele gjengen. Nå kommer Gøteborg Energi på banen, etter vi fant et telefonnummer på det svenske elbilforumet. Mottakeren er på ferie, men setter oss i kontakt med nye personer. Etter hvert får vi hjelp av en ferierende adm.dir i Turningpoint, selskapet som hadde satt opp ladestasjonen som ikke virket. Han mener den kortsluttet som følge av tordenvær dagen i forveien, og møter oss ved ladestasjonen, der han skifter sikringer. Dette hjelper ikke, og vi er like langt. Han informerer imidlertid om en tredje (og helt ukjent!) hurtiglader, i sentrum av byen, ved Gøteborg Energis hovedkontor. Vi kjører dit – for å oppdage at denne også trenger kort for å få tilgang. Mye frem og tilbake og desperate forsøk på hjelp fra nye kjennere av stasjonen, før vi tilslutt får hjelp til å lade uten kort. Klokken er blitt tre, vi kjører ut av Gøteborg seks timer etter vi optimistisk kom inn i byen.

Problemfri lading i Orust og Svinesund

Videre til Orust tar det en drøy time (71 km) og her kommer vi for første gang rett til ladestasjonen og opplever en problemfri lading. Det blir hver sin is til guttene før vi fortsetter mot Svinesundsparken for siste ladestopp. Slåsskamp i baksetet, tre barn krangler om to iPad’er og om hvilke sanger som skal spilles fra cd’en i forsetet.

Fremme i Svinesundsparken møter vi to hurtigladere – en fra Ishavsveien og en annen som står åpen til bruk. Rundstykker med skinkeost til kveldsmat på parkeringsplassen, samt tannpuss og på med pysjer.

Elbil hurtiglading Svinesundparken

Hjemme 22 timer etter skjema

Klokken er nesten 22 før vi parkerer utenfor vårt eget hjem i Bærum, 692 km etter vi startet på Nord-Sjælland og nesten et døgn etter planlagt ankomst.

Vi har forhåpninger om store fremskritt i ladetilgjengelighet før vi tar samme turen igjen! Gratis bompengering og fravær av bensinfylling blir en mager trøst på en slik reise.

Men så skal det også nevnes at de få elbilistene og kjennerne vi møtte på, gjorde alt de kunne for å hjelpe oss, og viste stor interesse for hvordan det gikk med ladeproblemene. Allerede fra høsten kunne Turningpoint love flere hurtigladere langs E6.

Har du vært på elbilferie i Norge eller andre land? Del dine erfaringer i kommentarfeltet under.