Renault Fluence ZEStakkars svensker, de har ikke mange elbilene på veien. Men nå skal det bli fart på den andre siden av grensa. Blir også Renaults elbiler en prisbombe i Norge?!

Kommer svenskene kjapt til å kjøpe like mange elbiler som Norge har brukt tiår for å få på veien? Det sies så på Elbilsupphandling.se, et samarbeid mellom Stockholms stad og energigiganten Vattenfall. Prosjektet skal ha fått med seg 300 bedrifter og offentlige organisasjoner. Progresjonen har drøyd litt, riktignok har en testflåte på 50 elbiler vært i drift, men først nå offentliggjøres hvilke elbiler som skal kjøpes.

Harryhandel?

Det er valgt ut 4 elektriske personbiler, en plug-in hybrid (Chevy Volt) og en SUV vi lurer på hva er for noe. Dessuten en elektrisk varebil fra Renault og to «transportbiler» som vi også lurer på hva er.

Prisene oppgis eksklusiv den svenske momsen på 25%. Da ser det ikke så forskrekkelig ut og regnestykket til norske kroner er enkelt. Vi ser da at Mitsubishi i-MiEV og Citroën C-ZERO er temmelig likt prisa i Sverige og Norge så lenge begge land opererer eksklusiv mva, og vi forutsetter at dette er basisprisen før alt som plusses på. Derfor liten grunn til å dra på Harryhandel etter elbil.

Det måtte i så tilfelle være for å få de 50.000 svenske kronene som Energimyndigheten gir i støtte til anskaffelse av de første tusen kjøretøyene. Men denne støtta er reservert til dem som allerede har meldt seg på storkjøpet.

Renault

Renault Fluence ZEDet dukker opp priser som er langt mer interessante. Da tenker vi ikke på at en Saab 9-3 ePower skal koste 550.000 kr. Nei, den venter vi ikke på. Derimot sperrer vi øynene opp for Renaults priser på deres to første modeller.

Femseteren Renault Fluence ZE har en kjøpspris på knappe 180.000 kroner. I tillegg kommer batterileie på 840 kroner i måneden, inkludert mva som vil være tilfelle i Norge. Summerer vi kjøpsprisen på Fluence og 5 års batterileie, blir det en totalpris på ca 230.000 kroner. Det må vi si.

Varebilen Renault Kangoo Express ZE er enda rimeligere. Kjøpspris 165.000 kroner og med 5 års batterileie blir det totalt 215.000 kroner. Dette begynner å bli gøy.

Med disse prisene, hvorfor da være redd for å leie batteriene slik Renault tilbyr oss? Det er vanskelig å finne rasjonelle grunner for det. Risikoen er forflytta til en tredjepart. Engangsinvesteringen er langt lavere. Dette høres ut som en interessant løsning for å senke terskelen for å skaffe seg elbil. Så sant det ikke ligger masse urimelige forhold i leiekontrakten. For hva er egentlig gleden av å eie istedenfor å leie elbilbatterier?

Vantage Nissan CabstarVantage?

Det er elbilene vi ikke hadde har hørt om før. Litt googlesøk og noen telefoner, så ble vi klokere.

I USA er det et selskap Vantage Vehicle som lager små, elektriske arbeidshester med blybatterier og lav fart. Det er solgt flere tusen av disse i USA og noen i Sverige. Vi har fått oppgitt at Vantage nå har inngått et samarbeid med Nissan og den store bilprodusenten Dong Feng i Kina. Utvalgte Nissan-modeller kan da elektrifiseres i Kina eller USA.

Det svenske selskapet Avancee har skaffa seg Europaretten til kjøretøyene og gitt et tilbud til Elbilsupphandlingen. En kjapp telefonsamtale til dem bekrefta at de både er interessert i å se på muligheten for konvertering i Sverige, men ikke minst interessert i norsk distributør.

Informasjonen om disse elbilene er foreløpig litt begrensa. Men vi er lovet mer informasjon fra importør. Eva Sunnerstedt i Elbilsupphandlinga formidla til oss hva de hadde fått vite før Vantagebilene ble godkjent for kjøp.

Vantage Nissan PathfinderTransportbilene skal være konverterte Nissan Minivan med plass til 6-8 personer og den lille lastebilen Nissan Cabstar. «Vantage SUV» er intet mindre beskjedent enn en 5 meter lang Nissan Pathfinder som i dieselutgaven veier 2,2 tonn. Forbruket for bilene skal variere fra 1,5 kWh/mil for Minivan og SUV til 2,3 kWh/mil for minibussen. Alle har en rekkevidde på 160 km og en toppfart på 140 km/t. Elbilsupphandlingen hadde ikke fått informasjon om batteritype, størrelsen på batteripakka eller ladetid. Tilbudet er gitt med priser i området 250-280.000 norske kroner.

Vi kommer tilbake til disse Vantage elbilene. I løpet av noen uker skal det være mulig å få mer informasjon.

Glemt?

Den ladbare hybriden Chevrolet Volt er ikke glemt – til tross for at den må være en pussighet i en «elbilhandel». Men svenskene er nok rausere enn oss i bruken av ordet elbil. Eller kanskje ikke? Også Norsk Elbilforening promoterer delvis elektriske biler som ladbar hybrid. Prisen for Volt tilsvarer norske 280.000 kroner. Men så billig blir den ikke. Den kan bli fort 100.000 kr dyrere pga norsk engangsavgift og mva som den ikke har fritak for.

Noen som ikke er med, er den svenskombygde Fiat 500 EV Adapt. Til tross for at de var godt representert i testflåten.

Ei heller er Nissan LEAF oppført. Men som Elbilsupphandlingen sier, flere modeller kommer etterhvert hvis de oppfyller kravene som er satt til kjøretøyene. Siden Nissans Europatur til helga kommer til Stockholm, tipper vi at de svinger seg fort rundt.

Når begynner svenskene storhandelen? Jo i følge Elbilsupphandling.se skal alle deltakerne kunne starte bestillingene 1.oktober i høst. Men leverandørene har ikke forplikta seg til å ha bilene klare før innen ett år har gått. Og upphandlingen har ikke forplikta seg til å ta ut mer enn 1.250 biler i året. Målet er å nå 5.000 elbiler – inkludert ladbare hybrider – i 2015. Så svenskene kommer nok til å bruke litt tid før de tar igjen de norske verdensmesterne i elbil. Kanskje også det gamle, avhenda arvesølvet deres, Volvo, rekker å få en elbil klar før handlekurven er full?

Om vi i Norge må vente utålmodig på Renaults elbiler, får vi trøste oss med at de produserer reklame- og infofilmer for harde livet. Nå er det lagd en serie for å knekke urbane myter, litt sånn i komikveldstil. Morsomt?