Annonse

Europas sykkelindustri vil de neste årene kaste blikket på hverdagssykling. I hvert fall bør de det dersom de skal tjener mer penger.

Ifølge Kevin Mayne (bildet under, som er industriansvarlig i den europeiske sykkelorganisasjonen ECF, anslår vekstpotensialet for hverdagssykling til fem milliarder euro.

– Dette handler om å øke antall kunder. Det handler om det litt kjedelige temaet, om å få folk til å sykle til jobben. La bilen stå og heller ta sykkelen de fem-seks kilometerne.

Hulda Tronstad / elbil.noEuropeiske undersøkelser har vist at 80 prosent av alle bilturer i europeiske byer er på under seks kilometer. Dette gir nye kundegrupper til sykkeldetaljistene.

Temaet er høyaktuelt under en av verdens ledende sykkelmesser, Eurobike. Temaet er «Moving bike business».

Og en del av jobben er faktisk å få industrien til å flytte blikket fra lycra til hverdagstøy for den nye typen syklister.

The mamils (middle aged men in lycra) er allerede en knallsterk kjøpegruppe. Skal industrien vokse, må man tilføre noe mer og annerledes. Elsyklistene etterspør for eksempel helt annet brukstøy enn en gjennomsnittlig mamil.

Dermed er hansken også kastet til den norske sykkelbransjen. Hva trenger egentlig et menneske som skal sette fra seg sykkelen og begynne å sykle. Det er ikke lycra, spd-pedaler eller karbon. Det er praktisk og enkelt tøy, det er vesker som duger på vintertid, det er utstyr for frakt, det er utstyr som i tillegg er praktisk også er pent og stilig – og smart. Det er de småtingene som gjør hverdagen som syklist mer behagelig.

Totalt sett utgjør dette et voksende marked.

For å si det kort oppsummert: Framtidens sykkelbransje bør i mindre grad dreie seg om å fjerne grammene på sykkelen til en deltaker i Tour de France, og mer om å fjerne kiloene fra en hverdagsbilist, samt tonnene fra CO2-utslipp til atmosfæren.

Hulda Tronstad / elbil.no

Hundre mennesker fra Europas ledende sykkelindustri syklet onsdag tidlig morgen i samlet flokk til messeområdet i Friedrichshafen.

Gjengen besto av dem som har mest å si for hva du og jeg kommer til å se i sykkelbutikkene neste år. De bør snakke mer sammen. De har et fem milliarder euro gap å ta igjen. Et marked du og jeg kan skape.