Annonse

Taiwans elsykkelbransje handler om produksjon, presisjon, posisjon, penger og prestisje. Og en stor skje Møllers tran.

Nærmere 500 utstillere og neste det tidobbelte besøkende. Taichung Bike Week vokser årlig og er nå blitt den viktigste møteplassen for dem som lager sykler. Her inngås kontakter og kontrakter. Her møtes alt fra produsenter av bremsesystemer, software, elsykkelmotorer, seter og dempegafler. Hele messen er en uvanlig bransjehappening som nesten gir inntrykk av å være uoffisiell. Utstillerne er plassert på fem ulike hoteller og foregår i lobbyen og på ulike konferanserom. Det som skjer her i Taichung, får betydning for hvilke sykler du får kjøpt i Norge – med hvilket utstyr.

Duracel-Møller

Midt oppe i dette står Steve Fenton fra Manchester. Han serverer Taiwans beste kaffe (ifølge ham selv) og er ellers en uslåelig kombinasjon av duracel-kanin og en som har tatt et par skjeer for mye av Møllers tran. Fenton har vært bosatt på Taiwan i en årrekke og produserer ulike typer av utstyr for den europeiske sykkelbransjen, i selskapet Pro-lite.

Han har ikke alene æren for Taiwans suksess innen sykkel. Men han har størst ære for at Taichung Bike Week i de sju siste årene årlig har vokst i størrelse og omfang.
– Vi har en kombinasjon av gode produsenter, godt nettverk, godt navn og en rimelig måte å organisere messen på, påpeker Fenton. Han konkluderer med at dette er møteplassen mange ønsker å delta på. Dette bekreftes av mange.

– Det er viktig for meg å være her, forteller Nuno Duarte, fra ND Tuned fra Portugal. Han har utviklet et ny og lettere dempegaffel og er på jakt etter en produsent. Duarte er en av mange som er med på å utvikle stadig nytt og bedre utstyr for syklistene. Og han mener det er verdt å dra fra Portugal til Taiwan for å møte de riktige folkene.

Sykkel-suksessen
Taiwans sykkelhistorie er intet mindre enn en suksess. Landet har løftet seg fra å produsere for lavpris-segmentet til nå å produsere blant annet elsykler og deler til elsykler for Europas high-end marked. Bransjen har satset på god kommunikasjon mellom sykkelprodusenter og OEM-bedrifter, altså de som faktisk produserer utstyret og ikke nødvendigvis merkevaren som utstyret blir solgt som.

Dette har ført til at mens andre deler av bransjen har opplevd nedgangstider, er det oppsving i markedet på Taiwan. Fordi kvaliteten har vært høy. Og deler av det boostet av det gode elsykkelsalget av kvalitetssykler i Europa.

Intern Taiwan-debatt
Ingen gode suksesser uten diskusjon. Den til nå største sykkelmessen på Taiwan har vært Taipei bike show i hovedstaden Taipei. Den holdes i mars årlig, har stor økonomisk støtte fra det offentlige, har vært en større messe og hatt en profil mer rettet mot innkjøpere. I år ble det også knyttet til Velocity – den årlige konferansen for sykkelfolket.

Mens Taichung-messen har vært mer koblet på industrien, mer direkte og mye billigere for deltakerne. Det store samtale-emne i Taichung er om det blir sammenslåing av messene eller om det blir endring av datoene for når disse messene arrangeres. For sluttbrukerne av elsykler i Norge og Europa er det av underordnet betydning.

Men, det er ikke til å komme fra at det er Taichung-området som har størstedelen av sykkelindustrien på Taiwan. Og at det for sykkelindustrien på i Taichung er knyttet både mye prestisje og penger til produksjonen av det beste elsyklene i markedet. De vil gjerne holde på den posisjonen.