Hopp til innhold

Taxinæringen holder ikke tritt med elbilutviklingen

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stjørdalsgutane: – Ladepause gir mulighet for sosial omgang med kolleger, sier Vegard Lufall (t.v.) og Per Ove Lund i Stjørdal Taxi, her ved superladeren på Klett.

Man skulle tro at drosjenæringen burde gå foran når det gjelder miljøvennlig persontransport. Men nei, næringen fremstår som en stor sinke på dette feltet.

Vi stilte Petter Karlsen, mangeårig leder av Taxiskolen i Oslo, et ledende spørsmål: – Er årsaken til at det er så få elbiler i drosjenæringen at dette er en konservativ næring? – Ja, kort og godt. Dessuten er det nok flere som mener at den mest aktuelle bilen, Tesla Model S, ikke er så velegnet for taxibruk. Men Tesla Model X er nok bedre egnet, legger han til. For egen del vil vi trekke fram til to faktorer til som gjør at tregheten er stor i taxinæringen: Manglende tiltak hos sentralene med å etablere egne, dedikerte ladestasjoner for eldrosjene. Når de må konkurrere med private om de lademuligheter som finnes, blir effektiv drift mer besværlig. Refusjonsordningen gjør at drosjeeiere får billigere innkjøp av bensin- og dieselbiler enn private kjøpere, og det gir en fordel i bruktmarkedet når bilen selges etter tre år. For elbilkjøp stiller de likt med private. Men dette resonnementet er tvilsomt. Lavere driftsutgifter kan over tid gi et bedre totalregnskap. Trondheims eltaxikonge Arne Inge Dyrdal, drosjeeier hos TrønderTaxi, må med tre Tesla Model X på stallen kunne betegnes som Trondheims «eltaxikonge». Han har valgt å etablere egen ladestasjon. Dyrdal er skuffet over sine kolleger som «sitter på gjerdet og dingler med beina» som han sier. Han kan ikke forstå hvorfor ikke flere går for Tesla Model X til drosjebruk. Både han og kundene er meget fornøyd.
Arne Inge Dyrdahl
Med 4 egne ladestasjoner hver på 11 kW (eller to på 22 kW) er Arne Inge Dyrdahl selvforsynt med elektrisk påfyll til sine Teslaer. Det er bare unntaksvis at det i løpet av dagen kan være aktuelt med besøk på en Tesla superlader for lengre rekkevidde.
– Vi kjører mange eldre personer, og det er liten tvil om at Model X er bedre egnet som drosje enn Model S – mye lettere inn- og utstigning. – Hvor mye teller muligheten for gratis hurtiglading for økonomien i Tesla-driften? – Vi bruker superladeren på Klett sør for Trondheim og på Stjørdal i nord, men det meste av ladingen tar vi ved stasjonen vi har bygd hjemme og stiller fulladet hver morgen. Superlader benyttes kun som rekkeviddeforlenger. Dyrdahl har 6 aktive løyver, og flere maxitaxi. Nå venter han bare på at VW Crafter og Mercedes Sprinter skal komme i elektrisk versjon. – Jeg ser ikke bort fra at Crafter kommer allerede neste år, og med reell rekkevidde på minst 20 mil vil den være helt OK som maxitaxi, mener Dyrdahl. Elbilforeningen må bidra – Jeg savner at løyvemyndigheten ikke griper sterkere inn for å få drosjenæringen over på el, sukker Dyrdahl. – De har makt, og det er synd de ikke utnytter denne muligheten. Ved tildeling av løyver burde det være krav om utslippsfri transport, mener han. – En konservativ næring, som trenger en dytt, konstaterer Dyrdahl. Dyrdahl legger til at Elbilforeningen også burde «pushe» denne saken – jo flere jo bedre, sier han. – Gjør som jeg, skriv brev til Samferdselskomiteen, er Dyrdahls oppfordring til Elbilforeningen. Stjørdal Taxi er ledende En rundspørring til taxisentraler i de større byene om muligheten for å bestille eltaxi er nedslående. «Nei, beklager» eller «du får det vi har ledig» er vanlige svar. Bare en taxisentral vi kontaktet ga positivt svar, Stjørdal Taxi.  Med 14 Tesla på stallen (12 mod S, 2 mod X) hevder Stjørdal Taxi i denne You Tube-videoen under at de er størst i Norge på taxi-Tesla. – I ni av ti tilfelle vil vi kunne etterkomme kundens ønske om eltaxi , sier sentralen når vi ringer en torsdag ved lunsjtider. – Hva med akkurat nå? spør vi. – I øyeblikket har vi to Tesla ledig, svarer sentralen. Ved Teslas hurtigladestasjon på Klett treffer vi Vegard Lufall med Airport-Taxi fra Stjørdal Taxi. I løpet av to år har bilen gått 200.000 kilometer, og Lufall merker ingen tegn til redusert batterikapasitet. – Jeg er kjempefornøyd Med Tesla, sier han. – God bil å kjøre, behagelige seter. Responsen fra kunder er god, og på flyplassen opplever vi at kunder foretrekker oss. De skal gjerne forberede seg til møter underveis og setter pris på stille og behagelig skyss. Vi møter også noen Tesla-hatere, men det er unntaket, legger han til.
«Jeg vil gjerne ha en eltaxi» Dette spurte vi et utvalg taxisentraler om, og fikk som svar: Oslo Taxi: – Du kan få miljøtaxi (dvs hybrid). Hamar Taxi: Nei, dessverre. Kristiansand Taxi: Dessverre, bare hybrid. Stavanger Taxi: Du får det vi har ledig i nærheten av adressen. Bergen Taxi: Nei, foreløpig har vi for få. Men det vil nok komme. TrønderTaxi: Du får det vi har ledig. Tromsø Taxi: Nei, du må ta det vi har.
 
Her kan du bestille eltaxi direkte Her er noen taxieiere med eltaxi du kan ringe direkte til for bestilling av eltaxi: Nedre Romerike: C-1017-R (99551017) Øvre Romerike (Gardermoen): C2633R (41336341) Oslo: A-74 (98200074) A-173 (98200173) A-1164 (98201164) A-1172 (98201172) Asker og Bærum: C-117 (99798990) Moss: B369 (94132733) Haugesund: L-489 (99205489) Rissa: U93 (45839393) Mo I Rana: W1066 (45401066) Bodø: W43 (91681018) Tromsø: X-61 (98241301)
Har du flere tips til hvor vi kan bestille elektrisk taxi? Bruk kommentarfeltet under.