Annonse

Hans-Petter Holm stakk av med seieren i sin Tesla Model S i den aller første utgaven av Oslo Elbilslalom på Tryvann p-plass. Se stort bildegalleri nederst i saken!

Holm var en av 30 startende i arrangementsdebuten. For første gang gikk Elbilforeningen sammen med Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) om å lage en egen slalom for elbilister.

Resultatet ble et både actionfylt og uvanlig motorsportarrangement. Langt mer lydløst enn tradisjonelt for slike løp, men den energiske og dyktige speakeren Per Chr. Haveødegård lot ikke til å savne eksos. Tvert imot, han fastslo at elbilslalom var skikkelig stas. Akkurat som vinner Holm.

Med bestetiden totalt, 0:46,19, satt i andre heat, beviste Holm at Model S kan kjøres raskt i elbilslalom. For det fikk han med seg en pokal som synlig bevis på prestasjonen.

 blogg-20140929-slalom holm 800

– Planen var å holde jevn flyt. Det gjelder å danse rundt mest mulig effektivt siden bilen er stor og tung, sier Holm, som debuterte i elbilslalom-sammenheng med sin P85+.

– At jeg slo alle småbilene var litt overraskende. Dette var veldig gøy, så jeg kommer gjerne tilbake neste år, sier Holm, som mottok pokalen fra Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu og markedssjef Rune Hole (bildet over).

– Skulle egentlig spare bilen litt

Vidar Gulliksen kom inn like bak Holm. Gulliksen har bare et par uker bak seg som e-up!-eier, men gikk svært offensivt til verks. Bestetiden ble 0:46,32. Det var halvsekundet bedre enn førsteomgangen, og 13 små hundredeler bak vinner Holm. Speaker Haveødegård (under) delte ut meget fortjent skryt til e-up!-føreren.

blogg-20140929-slalom speaker 800

Konklusjonen var at den lille VW-en er meget bra egnet til elbilslalom, med nær perfekt vektfordeling.

– Vi kom faktisk og etteranmeldte oss her i dag. Jeg har prøvd mye rart, men aldri kjørt et løp som dette. Jeg har prøvd meg på bane med vanlige biler, men bare én gang på tid. Og det var ikke noe å skryte av, ler Gulliksen.

– Det var nesten så jeg banket Teslaene. Hadde jeg husket å skru av stabiliseringskontrollen, tror jeg at jeg skulle klart å presse tiden ytterligere ned, sier Gulliksen, og innrømmer at konkurranseinstinktet slo inn med full kraft da han sto på startstreken.

– Horna i panna vokste litt ut underveis. Jeg hadde tenkt at jeg skulle spare bilen litt, men «sorry Mac», gliser Gulliksen, som gjerne blir med på en ny runde neste år.

Andre vi snakket med på plassen, ga også klart uttrykk for at de gjerne blir med igjen for å kjempe om heder og elektrisk ære.

blogg-20140929-slalom tesla 800

Vil gjenta suksessen

Elbilforeningens markedssjef Rune Hole var også svært fornøyd med gjennomføringen på Tryvann p-plass.

– Det meste gikk knirkefritt for seg i det stort sett fine høstværet. Vinden gjorde imidlertid sitt til at det ble relativt kjølig, slik at det ble med to heat – ikke tre som planlagt.

Hole synes også det var fint å se så stor bredde i elbilutvalget. Frida Skram (bildet under) sørget for at Buddy var representert, med blomsterkasse bakpå, og vi så både Citroën C-Zero, Ford Focus Electric, Peugeot iOn, Smart, Renault Zoe og helt nye Kia Soul på banen. Generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu, gjennomførte dessuten med stil i en Peugeot Partner-varebil.

blogg-20140929-slalom buddy 800

BMW i3 og Tesla Model S representerte de største klassene, hver med åtte startende, mens fire Nissan LEAF stilte på startstreken.

– Alt tyder på at vi gjentar suksessen neste år. Dette ga helt klart mersmak, og var en fin test på hva vi kan få ut av slike arrangement i årene som kommer. Elbil er mer enn bare A til B, og slett ikke noe paradoks i motorsportsammenheng, fastslår Hole.

PS. Se hvem som deltok – og få full resultatliste – her på elbil.no i morgen. Flere bilder fra arrangementet finner du dessuten på Instagram-kontoen til vårt lokallag Oslo & Akershus Elbilforening.

{igallery id=2870|cid=28|pid=1|type=category|children=0|addlinks=0|tags=|limit=0}