Annonse

Trolig har ingen personbil oppnådd flere registreringer i løpet av en måned i Norge. Nesten 1.500 Tesla Model S ble registrert i mars.

Med det ble den amerikanske elbilen den klare marsvinneren på det norske markedet.

Fasiten forteller at 1.493 Model S ble registrert og utlevert til kunder. Et så høyt tall er slett ikke dagligdags. Vi ba derfor avdelingssjef og statistikkekspert i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), Pål Bruhn, om å ta et tilbakeblikk.

– Det høyeste antallet av en enkeltmodell jeg har funnet så langt, er Ford Sierra med 1.454 i mai 1986. Men dette er ikke vitenskap, det er skumlesing av utvalgte gamle lister, opplyser Bruhn.

Uansett snakker vi om et svært høyt tall. Konsekvensen er at de 1.986 som ble registrert i løpet av fem hektiske fjorårsmåneder nå har fått selskap av ytterligere 2.056 så langt i år.

Det betyr ikke minst at det nå er rundt 26.000 elbiler på norske veier.

Les også:

Nesten hver eneste måned har vi kunnet rapportere om rekordtall, og trenden bare fortsetter. 14,5 prosent av alle registrerte personbiler så langt i år er elbiler. For hele fjoråret var andelen 5,5. Samtidig er det verd å merke seg at elbilenes solide markedsandel i år ikke inkluderer bruktimport. Denne kommer vi tilbake til.

Sjef – både i prosent og absolutte tall

Nybilsalget så langt i år, etter første kvartal, forteller at det er registrert 5.297 elbiler (personbiler).

Nissan LEAF ledet lenge an, både prosentvis og i absolutte tall, før Tesla tok over tronen mot slutten av forrige måned. Forskjellen mellom de to heteste merkene økte mye i månedens siste uke – fra 34 mot 33,4 prosent markedsandel til 38,8 mot 29,4. De samme tallene ved utgangen av januar var 12 og 59,1.

En av de klareste indikasjonene på at elbilmarkedet er i fortsatt kraftig vekst, er at hele 1.559 LEAF er registrert så langt (se tabell).

Salgstall

BMW kommer sterkt

Men selv om Tesla virkelig har fått fart i sakene, legger vi i Elbilforeningen like mye vekt på bredden vi er i ferd med å få i markedet. Mitsubishi på femteplass har eksempelvis fått ut 118 i-MiEv i år, men tar nå grep for å øke sin andel:

– 118 biler er ikke så ille, men konkurransen øker og markedet for elbil blir stadig større. Vi måler kontraktsinngangen regelmessig. For å øke takten informerte vi forhandlerne mandag om at fra og med 1. april settes veiledende utsalgspris til 159.900 kroner. Privatkunder som tegner kontrakt i april vil bli tilbudt hjemmelader uten ekstra kostnad – kun montering kommer i tillegg, sier produktsjef hos importøren MMC Norge AS, Vegard Werner.

Etter en rolig start har BMW fått registrert 569 i3-elbiler så langt i år – nesten halvparten av dem i mars. Og Volkswagen holder fortsatt stø kurs med e-up!, og 600 registreringer i første kvartal. Også her er nesten halvparten kommet på veien i mars. På bildet under ser vi e-up! sammen med den ferske konkurrenten Renault Zoe.

 VW e-up! Renault Zoe

Volkswagen e-up! utfordres av Renault Zoe

Verd å merke seg er at dette skjer i en tid der Renault Zoe nettopp er på plass i Norge, Volkswagen e-Golf er på plass i juni og Kia Soul EV kommer på sensommeren.

Tendensen er ikke like sprek for elvarebilene som personbilene så langt i 2014. Etter totalt 340 registrerte i fjor, med et byks mot slutten av året, er det registrert 101 i løpet av første kvartal. Det tyder på at antallet skal noe opp i løpet av året.

Så langt regjerer Peugeut Partner Electric med 75 prosent av salget.

Ladbar Outlander-suksess

Hva så med salget av ladbare hybrider? Jo, Mitsubishi Outlander PHEV har på kort tid tatt det norske markedet med storm. 217 biler ble registrert i løpet av mars, og det tallet stiller alle andre i skyggen.

398 ladbare SUV-er, med kombinasjonen bensin- og elmotor er det blitt så langt, mens konkurrentene Toyota Prius Plug-in og Opel Ampera har henholdsvis 13 og 11. Den ladbare dieselhybriden Volvo V60 står på sin side med 12 eksemplarer, tre av dem i mars.

– Vi har en målsetning om å selge 2.000 Outlander PHEV i år. Så langt er vi på god vei. Interessen fra kunder er høy, sier MMC-produktsjef Vegard Werner, som tror det er en suksessfaktor at Outlander dekker mange behov.

– At den er en ladbar hybrid gjør at mange ofte kan kjøre ekstra økonomisk. 1.500 kilo tilhengervekt hører også med.