Annonse

Bare i forrige uke kom mer enn 200 til Drammen havn. Nå er Tesla Model S kåret til Årets Bil i Norge, med BMW i3 på en meget sterk andreplass. Tre av ti finalister var elbiler.

Og ikke nok med det – også Volkswagens ferske e-up! var med blant de ti representantene, men uten å nå helt opp til pallen. Tredjeplassen ble i stedet kapret av en fossildrevet Mercedes-Benz S-Klasse.

– Juryen var enstemming. Tesla Model S er Årets Bil 2014, sier juryleder og motoransvarlig i Dagbladet og Autofil, Espen Stensrud til egen avis.

Den bredt sammensatte juryen avga sine stemmer etter en lang dag med prøvekjøring og vurdering nylig. Stensrud legger ikke skjul på sin sans for, særlig, Model S.

Verd å notere seg, er også Mitsubishis nye ladbare Outlander-modell. Den var også blant de ti i finalen:

– Den kjører faktisk bedre som hybrid enn som konvensjonell. Årsaken er at batteripakkene gir en bedre vektfordeling som gavner kjøreegneskapene. Forbruket er mindre, støyen lavere og plassen omtrent den samme, sier Stensrud.

Det var ingen tvil om at Tesla Model S skulle bli Årets Bil i Norge.

Det var ingen tvil om at Tesla Model S skulle bli Årets Bil i Norge. Innen året er omme vil det trolig være rundt 2.000 av modellen på norske veier. (Alle foto: Ståle Frydenlund)

– Fy flate for en bil

Model S fikk mange superlativer fra de ulike jurydeltagerne, blant dem «fy flate for en bil» og at den har en «udefinert X-faktor»:

«Den første rene elbilen som kan fungere som en nummer 1-bil. Ytelsene er hinsides, plassen gigantisk og den totale opplevelsen fantastisk. Den virker gjennomprøvd, og bringer elbilen opp på et helt nytt nivå. Når den samtidig er billig i bruk, og servicekostnadene lave, er det ingen tvil: Tesla er Årets Bil 2014.»

Dette synspunktet var det ikke vanskelig å støtte da vi selv prøvekjørte bilen i sommer. I tillegg til å fange juryens oppmerksomhet, var dessuten Model S lesernes meget klare favoritt.

Men om vi synes det er gøy at en elbil stikker av med seieren i en kåring, er det dobbelt gøy at neste på pallen også er en elbil. Industridesigner og Koenigsegg-deleier Bård Eker går enda litt lengre overfor Dagbladet:

– Jeg ble ordentlig bergtatt av alle elbilene som var med i denne finalen, både Tesla Model S, BMW i3 og VW e-Up, sier industridesigner og bilentusiast Bård Eker.

BMW i3, som kommer på markedet i disse dager, tok en sterk andreplass.

– e-up! er en glede å kjøre

– Her er det tenkt mye nytt. Elbilene har tatt et stort sprang framover, og en i3 kjører akkurat like godt som hvilken som helst BMW, sier Eker som også lot seg imponere stort av finalens minste, e-up!

– Den styrte svært bra og var en glede å kjøre. Dagens elbiler er fullendte biler, sier Eker, som gir noe av æren for det til miljøvernorganisasjonene som har presset på for å utvikle alternative drivlinjer til de fossile.

– De skal ha sin del av takken for at dagens elbiler har blitt så bra, sier Eker.

Han sammenligner følelsen av å kjøre elbil med å seile på brett med vinden i ryggen. 

For egen regning tilføyer vi at det er en helt grei oppsummering – som vi kan stille oss helhjertet bak.