Annonse

Model S og LEAF er de klart mest populære elbilene i NorgeGikk rett til topps i september med 616 nyregistrerte og 5,1 prosent markedsandel. Tradisjonell norgesfavoritt ble grundig slått, og det ble registrert mer enn dobbelt så mange elbiler som i samme måned i fjor. 

Norgesfavoritten vi tenker på, går på fossile drivstoff og heter Volkswagen Golf (4,6 prosent). At denne stayeren på markedet i det hele tatt blir slått av en elbil, er fantastisk. Det har aldri tidligere skjedd at en elbil er den mest solgte personbilen i Norge.

I tillegg til de 616 i den ferske statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) kommer sju parallellimporterte. Det bringer det totale antallet Model S forrige måned til 623, noen gode elbillengder foran neste på listen, nemlig Nissan LEAF (520 registrerte).

Det betyr at 805 Model S-utgaver er utlevert og registrert i løpet av bare to måneder, ifølge OFV-tallene. Bilene fordeler seg over hele landet, fra Lindesnes i sør til Sør-Varanger i nord – begge steder med ett eksemplar.

– 805 biler er intet mindre enn imponerende. Nissan brukte seks måneder på å selge 1.000 LEAF, noe som er norsk rekord. Denne rekorden gruser Tesla på under tre måneder, sier generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening.

Tesla Model S blir stadig mer synlig i bybildet i Oslo. Her sammen med Nissan Leaf

Tesla Model S blir stadig mer synlig i bybildet i Oslo. Her sammen med Nissan Leaf i Trondheimsveien. (Foto: Ståle Frydenlund)

August-rekord slått med 344

Hele 1.044 av 12.168 nyregistrerte personbiler i september var elbiler (personbiler). Det tilsvarer en markedsandel på hele 8,6 prosent. I samme måned i fjor var tallene 461 elbiler og 5,2 prosent av totalmarkedet. Den forrige norske månedsrekorden, 700 elbiler, ble satt i august. Pilen peker med andre ord rett til værs:

– 8,6 prosent er et historisk høyt tall i Norge, konstaterer Sletvold.

– Det norske folk har fått smaken på elektrisk transport, godt hjulpet av velfungerende virkemidler. Gitt at strømmen kommer fra fornybar kraft, noe den gjør i Norge – på grunn av opprinnelsesgarantien fra ECOHZ – vil det ha positiv klimaeffekt. Elbilen er i seg selv ikke løsningen på klimaproblemet, men starter vi med å legge om til elektrisk i Norge, er det mulig for verden å få til en petroleumsavrusning, mener Sletvold.

Han synes det er fantastisk at hele 4.250 nye elbiler er registrert så langt i år. Det er hele 1.267 (42,5 %) flere enn på samme tid i fjor. En kuriositet er at to av disse elbilene er av den ekstreme sportsmodellen Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive (én i Asker og én i Oslo).

Om vi inkluderer de nye elbilene som er registrert som firehjuls motorsykkel, øker antallet til 4.321 ved utgangen av september. Renault Twizy dominerer fullstendig med 55 av de 71 i «tung MC»-kategorien.

Saken fortsetter under bildet.

55 Renault Twizy er registrert så langt i år

Renault Twizy dominerer blant elbilene i registreringskategorien «tung MC». 55 er nyregistrert så langt i år. (Foto: Ståle Frydenlund)

Bruktimporten tar av

Statistikken forteller at hele 288 elbiler ble bruktimportert siste måned. Når disse legges til de 1.044 nyregistrerte, blir det totale antallet registrerte elbiler i september 1.332. Kun 33 elbiler ble, til sammenligning, bruktimportert i september i fjor.

Bruktimporten av elbiler så langt i år, er kommet opp i hele 1.389 enheter (både personbiler og kjøretøy som er registrert som firehjuls motorsykkel).

Lagt sammen med de 4.321 nyregistrerte på samme tid, solgt via autorisert forhandler, blir det totale antallet nye elbiler på norske veier så langt i år hele 5.710.

Men samtidig som de elektriske personbilene viser en fantastisk vekst, er ikke tallene for elvarebiler like markante.

To elvarebiler ble registrert i september, identisk med samme måned i fjor. Det ga en markedsandel på nokså beskjedne 0,1 prosent. Likevel er antall registrerte så langt i år 151. Det er 134 flere enn på samme tid i fjor.

Fortsatt hybridvekst

Hybridbilene fortsetter også sin suksess i markedet. 894 nye personbiler med OFV-klassifiseringen «bensin-diesel/elektrisk hybriddrift» ble registrert, en oppgang på 30 prosent sammenlignet med september i fjor.

Hybridbilene oppnådde en markedsandel på 7,9 prosent. 7.274 hybridbiler er kommet til på veiene i år, og det er 76,6 prosent flere enn på samme tid i fjor. Disse tallene skiller imidlertid ikke mellom konvensjonelle- og ladbare hybrider. Litt videre graving i statistikken viser likevel at de mest populære ladbare hybridene utgjør (bruktimporterte i parentes) 263 nyregistrerte:

  • Toyota Prius: 123 (25)
  • Volvo V60: 83 (3)
  • Opel Ampera: 57 (2)


Vi finner også en sjelden fugl – i én registrert Fisker Karma. Denne ladehybriden fra den fallerte amerikanske produsenten er hjemmehørende i Akershus.