Annonse

Elon MuskEtter lunsjtid idag besøkte vi den amerikanske ambassaden for å høre Elon Musk berette om elbilen Model S og Norgessatsinga.

Teslasjefen Elon Musk tok turen direkte fra Geneve sammen med salgssjefen og strategen George Blankenship. Ikke første gang sistnevnte har vært her.

Programmet virker stramt. Da vi ankom,ble lunsjen avslutta. Et par timer med snakk, ikke bare om elbil, men solceller, romfart m.m. skal det ha vært. Prominente lunsjgjester som Telenorsjef Baksaas, forlegger Kagge, miljøaktivist Frederic Hauge og flere kom synlig fornøyde ut etter praten.

Tesla Musk og BlankenshipDa var det rett på pressekonferanse for Elon Musk som møtte en forholdsvis liten forsamling av journalister. Sjarmoffensiven starta umiddelbart fordi Blankenship måtte dra historien om hvorfor de var i Norge. For som han sa, til slutt endte det med at de bare kunne besøke et land utenom Geneveutstillinga. Musk hadde gjentatte ganger sagt at dette måtte bli Norge og intet annet sted. For å takke for den fabelaktige responsen Tesla har fått her hos oss.

Før Musk slapp til, kunne også Frederic Hauge fortelle om turen han nylig hadde med Model S fra Bergen til Oslo. Det gikk strålende med ladestopp på Geilo. Rekkevidden skuffa ikke og 7 minus, snø og is var ingen utfordring. Heller det å holde fartsgrensa.

Da var det Elon Musk sin tur. Han starta med igjen å takke for nordmenns fantastiske interesse for Tesla og Model S. Uten omsvøp utropte han oss som «world leader in electric cars». Noe vi setter pris på å høre. Men dette skyldes ikke bare avgiftspolitkken, påsto Musk. Det må også være «the spirit of the people in Norway». Og som han understreket, Norge er beviset på at elbil virker under kalde forhold.

OK, nok småprat. La oss gå over til det vi fikk av fakta. Litt skuffende var det at den utdelte informasjonen bare var generell. Men gjennom Musks taler kom det noen greie avklaringer. Siden TV2 var der med kamera, og en av våre ivrige elbilister som kamerafører, regner vi med at dette er grundig dokumentert.

Leveranser av Model S

Som et synlig bevis for takknemligheten for entusiasmen i Norge, vil vi være det første landet i Europa som får Model S til ventende kunder. I juni starter produksjonen av Europamodellen. I juli skal de første komme til Norge.

Musk og Blankenship bekrefta at også de som bestiller framover, skal få Model S levert i 2013. Ja, bestiller du imorra, kan den leveres i oktober. Men som Musk sa, reservasjonstakten er økende så han anbefaler å bestille ganske snart for å være sikker.

Dagens tall for antall norske bestillinger av Model S skal (fortsatt?) være 1.000. Globalt skal Tesla ha 20.000 bestillinger, inkludert det som allerede er levert ut.

På spørsmål om hvordan de skal klare å levere ut f.eks. 1.000 biler fra juli ut desember, ca 8-10 om dagen, henviste Musk til at de idag leverer ut 400 biler pr uke i USA og Canada. Fra andre informerte kilder i Tesla fikk vi forståelsen for at overleveringa ikke kommer til å bli en omstendelig affære. For alt du trenger å få av informasjon, satser Tesla på at du skal suge til deg fra videoer som blir tilgjengelige. Så det blir kjapt inn og kjapt ut. Som det ble sagt, tror Tesla at de fleste ønsker å få elbilen raskest mulig framfor at det brukes mye tid ved levering – og dermed forsinke leveringstakten for alle. Ikke så gæernt tenkt. Vi tror også de fleste først og fremst vil kjøre elbilen – ikke lenger drømme og prate om Model S.

Tesla Model S
Salg og service i Norge

I tillegg til Oslo hvor de er etablert, vil de sette opp avdelinger i Bergen og Trondheim.

Lademuligheter

Vi har vært inne på det tidligere. Den europeiske Model S blir utstyrt med Type 2 kontakt («Mennekes»). Den takler både 1fas og 3fas lading, med effekt opp til 20 kW som er makseffekten en dobbeltlader i Model S takler.

For øvrig hevda Musk at Tesla vil være kompatible med alle kjente ladeteknologier. Korrigerte seg bittelitt sekundene etterpå og retta «alle» til 99% siden det kan finnes noen helt odde kontakter.

Da kom kjapt et direkte spørsmål: Kan vi lade Model S med CHAdeMO hurtiglading?

Dette var første gang Musk nølte og sendte et blikk mot Blankenship. Som trådde reddende til og kunne fortelle at JB pr epost hadde bekrefta at dette blir en løsning for Europamodellen til Model S. Ja, da kunne Musk offisielt bekrefte at Model S kan CHAdeMO-lades.

Hvordan, tenkte vi. Det må innrømmes. Eh, dette var ikke anledningen til å spørre. For vi ville neppe fått et presist svar. Vårt ønske til neste besøk fra Tesla er derfor at de sammen med den første Model S sender over JB Straubel, Chief Technical Officer. Det fortjener alle elbilnerdene i Norge. Tusenvis av spørsmål som de stiller på elbilforumet.

Og det må vi ha sagt. Klarer Tesla CHAdeMO, så klarer de også Combo.

Norske Superchargers (SC)

Skulle nesten tro at vi ikke trengte å snakke om dette hvis Model S skal koble seg på det eksisterende hurtigladenettverket? Å neida, her er det rosiner i pølsa så det holder:

  • Tesla skal sette opp SC så disse dekker kjøremulighetene i triangelet Oslo, Bergen og Trondheim. Ja, også til Stockholm.
  • Arbeidet påbegynnes i juni, for å være litt i forkant av leveransene. Og det ble sannelig sagt at mye skulle være gjort i løpet av sommeren. Dette skjer til og med før de er ferdige med utbygginga i USA. Sammenligna med hva vi har vært vant til av tempo fra norske hurtigladeutbyggere, skal Tesla sette nok en ny fartsrekord. Sant å si så høres det veldig enkelt ut å finne en p-plass, sette opp noen solpaneler og knytte seg til strømnettet. I hvert fall når Musk beskriver det.
  • På spørsmål om de har norske samarbeidspartnere, ble det henvist til at de ønsker å legge ladestasjonene til raste- og spiseplasser hvor det er normalt å stoppe for en pause. Og at det da er naturlig å samarbeide med denne type aktører.
  • Solcellepanelene kommer også opp i Norge. På sommeren forventer de å sende strøm til nettet, om vinteren å hente tilbake. Sånn sett gå i balanse og bare bruke strømnettet som et «energilager».
  • Og dette er helt rått, kjøper du Model S i Norge får du all strømmen du trenger gratis fra Superchargerne. LIFETIME FREE! FOREVER! Som Musk sa til tvilerne, kameraene går og dere har nå utsagnet mitt dokumentert.
  • Kostnaden til en SC skal være 250.000 USD, sånn omtrent 1,35 millioner kroner. Hvorav solcellepanelen utgjør omtrent halve kostnaden. I etterkant ble vi litt usikre på om denne kostnaden var pr lader eller for ei klynge av flere…

Model X?

Ble egentlig ikke sagt mer enn at den kommer til Norge i 2015. Musk brukte heller anledningen til å beskrive at Model S også har aldeles utmerkede kjøreegenskaper.

Litt filosofisk

Elon MuskMusk fikk spørsmålet om hvordan elbiler kan få et globalt gjennombrudd? Problemet til nå, som Musk så, er at det ikke har vært lagd tilstrekkelig attraktive elbiler. «Bad car – high price» har vært tilbud markedet. Samtidig ser han at det er en stor utfordring å få forbrukerne til å endre oppfatning av hva slags bil de skal ha. Vi er vant til det vi er vant med. Derfor må en elbil ikke bare være en god elbil – det må være en kjempegod bil. Og for at elbilen virkelig skal bli en suksess, må også de store produsentene klare dette.

Elon Musk ble utfordra litt på hvorfor ikke de store bilprodusentene, f.eks. tyskerne, lager elektriske sedaner med et visst premiumpreg? Da viste Musk seg å være sikker på at så vil skje så snart de ser suksessen Tesla skaper med Model S.

En pessimist i salen lurte da på hvordan Tesla ville klare seg?

Svaret til Musk var kort og konsist: Vi lager gode biler og folk kjøper dem. Eller vi dør.

Det var en fornøyelig opplevelse å oppleve Elon Musk. Stor overbevisningskraft med humor og sarkasmer om hverandre. Joda, han kan vinne verden. Sjøl om han beskriver Tesla som kun et lite selskap med knappe ressurser. Men et selskap som kan gjøre en stor forskjell i mindre land. For eksempel Norge.

De som har mulighet til å få med seg ettermiddagens ambassadearrangement eller kveldens treff i Teslas butikk (skal komme 600 dit?), har noe å glede seg til. Og kan sikkert klare å hanke ut enda mer info gjennom litt småprat i hjørnene. Skal du ikke være der? Det er en som forsøker å streame arrangementet, sjekk lenke.

Tesla Model S