Annonse

Luksus-elbilen Tesla har fått misunnelsen til å gro og elbilhatet til å blomstre. Det er helt ufortjent. Tesla er en banebryter som tar et steg i riktig retning for å redde vår klode.

KOMMENTAR: Det tok ikke lang tid før jeg fikk en telefon fra redaktøren i AMCAR Magazine sist jeg skrev om elbil i Adressas Bil&Trafikk-magasin, 7. mai i år.

– Er det virkelig du som har skrevet dette, var spørsmålet.

Jeg har vært i AMCAR-staben i snart 40 år, og han syntes ikke det lignet meg å stille spørsmål om det er nødvendig at Tesla er så stor og rask. Jeg kunne berolige ham med at det ikke var jeg som hadde skrevet Tesla-artikkelen på side 19, men derimot trafikkforsker Dagfinn Moe. Magasinet hadde byttet om våre innlegg.

Jeg er enig i at Tesla ikke trenger å være så stor. Etter 13 år i elbilen Think, er jeg blitt minimalist, slik jeg har skrevet om tidligere. Derfor har jeg heller ikke kjøpt Tesla – den er for stor for mitt behov.

Tesla: Topp taxi

Men jeg har kjørt Tesla som taxi, og synes det er en fenomenal bil. Det er spesielt to ting jeg verdsetter hos Tesla til taxibruk: All fartsregulering skjer med gasspedalen. På grunn av sterk retardasjon er det svært sjelden du trenger å bruke bremsen. Supert i bykjøring. Den fenomenale jetfly-akselerasjonen gjør deg tryggere i trafikken. Forbikjøring og lett kritiske situasjoner løses med et raskt trykk på gasspedalen (eller mer korrekt: fartsregulatoren): Svosj! og du er ute av situasjonen.

Det at kjendiser, rikinger og samfunnstopper har fremstått i media som Tesla-eiere har dessverre skapt et slags elbil-hat. Den gangen elbiler var troskyldige plastbobler var det ingen som ble sint på elbilene. De var heller et vitseobjekt. Nå skumles det om motivasjonen – er de egentlig miljøbevisste disse Tesla-brukerne, eller er det de høye bilavgiftene de vil slippe? En luksusbil til ”subsidiert” pris for dem som har råd til det?

blogg-20140528-tesla 800

For det første har Elbilforeningens spørreundersøkelser vist at de fleste Tesla-eiere er vanlige bilbrukere, familiefolk. Jeg synes det er helt topp at småbarnsfamilier endelig kan kjøpe seg en ny og trafikksikker bil uten å bli avgiftsflådd. 

Min motivasjon: Slippe bomavgift

Jeg skal tilstå at da jeg kjøpte min Think sommeren 2001 var min hovedmotivasjon at jeg ville slippe den sure, usosiale skatten som bomavgifter utgjør. Miljøhensyn var knapt nok et sekundært motiv. Men hva har skjedd? Jo, jeg er nesten blitt en miljøfantast. I dag tåler jeg lukten av eksos og bensin like dårlig som tobakksrøyk. 

Det er enda en ting som gjør at jeg jubler over den suksess Tesla har hatt i Norge. Tesla-sjef Elon Musk har med sine bilvisjoner satt en skikkelig støkk i den etablerte bilindustrien. Nå vil alle bilprodusenter ha elbil i produktporteføljen.

Musk har omsatt ideene til praksis og fått de som før lo av elbil til å bli svorne el-entusiaster. – Aldri mer fossilbil for meg, er det flere som skriver på nettets Teslaforum. Det er supert at Tesla Modell S hår fått hestekraftfantomene over på el. 

Tesla har virkelig satt fart i overgangen til utslippsfri transport – både hos publikum og bilprodusenter.

Nå har jeg avslørt at jeg er både miljøfantast og bilminimalist. Jeg ser ikke bort fra at jeg igjen kan få en telefon fra AMCAR-redaktøren.