Tesla Model SVi var så heldige å få være med på åpningen av Teslas showroom og servicesenter i Oslo, samt beskue Tesla Model S og prate med en Teslasjef. Torsdag til lørdag er du hjertelig velkommen.

Det nye senteret på Alnabru skal være en «state of the art service facility», er Europas største, og skal sikre en enestående eieropplevelser for alle Teslakunder over hele Norge. Skal vi tro hva Tesla skrev i invitasjonen.

Verkseier Furulundsvei på Alnabru er ikke en fasjonabel adresse i Oslo. Speditørfirmaer og lagerbygninger ligger som matte perler på ei litt krøllete snor. Imidlertid kunne Tesla glede oss ved å være i den flotteste bygningen i området. Store glassflater brøyt med den øvrige lokale byggeskikken. Nærmeste nabo var firmaet Drømmekjøkkenet. Så her kan familien ta en tur for å få oppfylt to drømmer på en gang.

TeslasenterLokalet ser helt strait ut. Det en forholdsvis stor servicehall med vekstmuligheter utover Roadsterne som idag er i Norge. Med et lite showroom i forkant. Noe som er på tvers av Teslas prinsipp om å skille service fra de mer fancy konseptbutikkene. Men det viser at Tesla kan tilpasse seg den lokale virkeligheten og økonomiske realiteter. Vi tror ingen i Norge opplever det som en nedtur å se at biler også repareres der du beruses av dem.

I showroomet skinte det en Model S. Nesten rett fra Geneva Motor Show til Norge. Bilen ble det fort trangt rundt. På VIP-åpningen krydde det av journalister, flere TV-kameraer fra blant annet NRK og VG, noen elbilentusiaster og ikke minst mange kommende eiere av Model S. Skal vi skue hundene på hårene, hva annet kan vi gjøre, fikk vi et raskt inntrykk av at det kan bli trangt på ladestasjonene rundt Aker brygge. Noe som forresten ikke bør være nødvendig med den batterikapasiteten Model S har.

Vi forsøkte å få et par av de kommende eierne av Model S til å stille opp på elbil.no. Ingen var så hyppe på det. Sjøl om de hadde ikke så reint lite å fortelle om engasjementet deres. Et av våre foreningsmedlemmer og Teslaeier, som har elbilhistorikken Reva, Tesla Roadster og nå også LEAF, var over seg av begeistring og så fram til å motta Model S. Og som han sa, med den interessen denne elbilen vil få i Norge, får Tesla dedikere en egen produksjonslinje til oss. Muligens noe skrytete, det er en årsproduksjon på 20.000 på ei linje, men sånn er Teslaeierne. Overentusiastiske. Og så fornøyde med bilene. På Birken i vinter presterte samme mann å kunne kjøre tur-retur Oslo-Lillehammer på en lading.

Frederic Hauge og Morten HarketOrdfører Fabian Stang tok seg tid til en kjapp tur for å ønske Tesla velkommen til Oslo. USAs ambassadør i Norge, han vi tidligere har spist Teslafrokost med, ja de stiller virkelig opp for industrien sin, var selvfølgelig der.

Så dukka to ekte elbilildsjeler opp sammen: Frederic Hauge og Morten Harket. Tror vi trygt kan si at uten dem, så hadde vi ikke hatt dagens elbilgoder i Norge. Og ei heller mulighet for å kjøre så mange fine elbiler som vi kan nå, enten de heter i-MiEV, Buddy, LEAF, Tesla osv. Vel fortjent at de var æresgjester. En tapper kamp ble ført på 90-tallet for å åpne øynene på norske politikere. Noe hele verden idag beundrer Norge for. Frederic Hauge avleverte også den slående kommentaren at Model S har gjort bensinbiler så passé.

Tesla stilte sjøl opp med et svært team fra Danmark og øvrige Europa, sammen med den norske pionéren Kjell-Arne Wold som drev egenimport av Tesla gjennom Topline. Nå er han Norgessjef. Det må vi si er en karrieresuksess!

Teslas tilstedeværende ypperstemisjonær var George Blankenship, tidligere strategiansvarlig for butikkonseptet Gap, deretter involvert i Apples butikker og idag Tesla Motors sjef for butikkutvikling. Tittelen er Vice President Worldwide Sales & Ownership Experience. Vi liker særlig den siste delen og var innvilget 20 minutter med han. Såpass stor pris setter Tesla på det unike, norske elbilmiljøet. Nå visste vi godt at Blankenship ikke er teknoguruen i Tesla, så vi forsøkte etter beste evne å kjøre intervjuet i retning av det han kunne si noe om. Derfor ingen revolusjonerende nyheter, men det må vi si, en herlig holdning til å selge elbil.

Tesla Model S

Hva er din oppfatning av det norske elbilmarkedet?

– I’m really tickled to death! (Her lar vi amerikanske uttrykket rule, det betyr noe sånt som kilt til døde, men lyder liksom ikke så bra .) Jeg er så glad for å være her. Norge har kommet svært langt i tenkningen rundt elbil. Regjering og politikere har forstått hva som skal til for at elbil kan bli en suksess i markedet. Og ikke minst er jeg imponert over bevisstheten og kunnskapen til folk. Vi trenger ikke å overbevise nordmenn om at elbil er bra – dere er vant til elbil.

Hvordan har kundene og Teslas erfaring vært med 75 Roadstere på norske veier?

Model S George Blankenship– Vi har noen av våre aller beste kunder i Norge. De er lykkelige over å forklare hvordan det er å kjøre bilen. Virkelig i stand til å formidle dette, og de tar gjerne andre med på en prøvetur. Vi finner dem over hele landet, helt opp til Narvik. Når vi kan fortelle at vi har Roadstere som brukes 20 mil nord for polarsirkelen, og forsåvidt også under andre utfordrende forhold i Norge, blir mange imponert. Norge blir kjent verden rundt, og Tesla får bevist at vi har lagd en elbil som yter godt.

Så dere synes dere har et godt forhold til de norske kundene?

– Not good. TERRIFIC is the relation!

Hvilke markedsaktiviteter kan vi forvente fra Tesla i Norge?

– Vi åpner dette senteret i Oslo på grunn av mottakelsen og responsen vi har fått fra norske kunder. De har ønska at det skal komme en butikk og et servicesenter. Derfor lager vi dette. Slik skal vi fortsette å lytte til norske kunder for å få gode råd om hva vi bør foreta oss.

Kommer det også en Tesla Concept Store i Oslo sentrum, som tidligere varsla?

– En eller annen gang kommer den. Men først satser vi på servicesenteret med showroom på Alnabru. Så får vi etterhvert se hvordan dette utvikler seg. Kanskje det kommer noe i løpet av et år eller to. Nå har vi valgt å integrere noen av elementene fra Concept Store her, f.eks. er det første gang «touchscreenen» vår er utenfor spesialbutikkene.

Kan du være så snill å fortelle oss hvilken forventning du har til Teslakunders reaksjon når de mottar deres egen Model S?

– A big smile on their face! Hele prosessen er annerledes enn et vanlig bilkjøp. Fra at de i begynnelsen har muligheten til å bygge deres egen bil, for vanligvis går folk til en bilforhandler og plukker en bil som er klar fra linja. Så når vi skal levere ut bilene, da ringer vi. Hvor vil du ha den? Hjem? På et hotell hvor du er på ferie og vil kjøre tilbake i en Model S? På arbeidsplassen? Eller hos naboen for å gjøre han skikkelig misunnelig?

Hvordan tror du norske eiere av Model S vil bruke elbilen?

– For Roadsterne har vi utrolig ulik erfaring. Fra tyskeren som har kjørt over 200.000 km, til noen få eiere som ikke har prestert mer enn 1.500 km i løpet av tre år. Noen nøyer seg med søndagstur, andre til restauranten på lørdag, mange på ferie og andre hver dag til-og-fra jobb. Model S tror vi eierne vil bruke akkurat som en vanlig bil. Til alt de gjør, men nå kan de nyte det mer.

Ved siden av elbilen, hvilke andre unike eieropplevelser vil dere gi Teslakundene?

– Personlig service! Vi skal skille oss fra alle andre. Tesla blir dessuten de første til å oppdatere bilens programvare over nett, noe som vil være uten bryderi for deg som kunde. For service kan vi komme hjem til deg eller på arbeidsplassen din. Det gjør vi allerede nå og vil fortsette med. Tesla Rangers som våre oppsøkende reparatører kalles. Dessuten, og det har jeg erfart sjøl, et farvel til besøk på bensinstasjoner er en fantastisk opplevelse. Det gir Model S deg anledning til.

Vil dere selge Model S til alle kunder i hele Norge?

– Eneste begrensning er at de må internettforbindelse for å bestille bilen!

Hvor mange Model S og X reservasjoner har dere nå i Norge?

– Nei, det kan jeg ikke si. Dette holder vi hemmelig. Men du skal vite at Norge er det landet utenfor USA som har lagt inn flest reservasjoner.

Sjur i TeslaSå hva er da salgsmålene for Norge, sånn i 2013-15?

– Så mange som folk ønsker å kjøpe. Vi vil ikke selge en bil – og på tradisjonell måte sette salgsmål. Folk kommer i kontakt med oss, lærer om elbil og om Tesla. Så kan de tenke seg om og vurdere om de vil ha den. Så ender det med at det blir de som kjøper elbilen, ikke vi som selger den.

Hvilken garanti vil dere gi Model S kundene i Norge?

– Den varierer med batteripakkas størrelse:

  • 85 kWh gir deg 8 års garanti og ubegrensa kjørelengde
  • 60 kWh gir deg 8 års garanti og 125.000 miles
  • 40 kWh gir deg 8 års garanti og 100.000 miles

Som du sa, Norge er et langtkomment elbilmarked, på godt og vondt. Vi har blant annet gjort oss noen ymse erfaringer med batterier. Vil Tesla gi en garanti også på minste garanterte restkapasitet etter et visst antall år, eller er det bare produksjonsfeil og defekter dere garanterer mot?

(Da oppsto det for første gang litt usikkerhet. Verken Blankenship eller assistenten kunne komme opp med et klart svar på dette. Vi henviste til at det europeiske hovedkontoret har avvist garanti mot «degradation» for Roadsterbatterier. Usikkerheten ble ikke mindre, og vi fikk beskjed om at de ville vende tilbake til dette. Noen timer seinere fikk vi det offisielle svaret.)

– Tesla forstår hvorfor vi spør om dette og er kjent med problemstillingen. Men fordi garantibetingelsene ennå ikke er skrevet fullt ut, heller ikke i USA hvor leveringene starter til sommeren, kan ikke Tesla oppgi annet enn de tallene nevnt tidligere.

Elbilens virkelige rekkevidde avhenger ikke bare av batteripakkas størrelse, men også hvor fort du kan lade den opp igjen. Hvordan vil Tesla løse behovet for hurtiglading av Model S i Norge?

– Vi har laderen ombord i bilen og skal fortsette å lage adaptere slik at man kan koble seg på det som blir tilbudt i markedet.

Også CHAdeMO som det ser ut til å bli mye av i Norge?

– Tror du virkelig at det blir så godt utbredt? Er jo ikke mer enn 50 kW effekt. Så det er sagt, CHAdeMO er også mer utfordrende for oss fordi intelligensen er utenfor bilen. Derfor vanskeligere å løse teknisk. Men jeg vil ikke si at vi ikke kan løse det. Det er bare ikke vært prioritert så langt. Nå må vi satse på å få til en kommunikasjon mot CHAdeMO-ladere.

Model S George BlankenshipSå vi kan ikke forvente Teslas «superchargers» i Norge?

– Nei, nei, det har jeg virkelig ikke sagt.

Prisen i Norge?

– Den kan vi ennå ikke oppgi. Neste land som får en prising blir Canada. Normalt er at vi oppgir prisen 5-6 måneder før leveransene starter. Noe som sjølsagt også henger sammen med valutasvingninger.

Ja, når får vi den første Model S levert til en kunde i Norge?

– Tidlig i 2013.

Det var litt upresist?

– Really early in 2013!

Vi må nok si at det var langt mellom de harde fakta Blankenship formidla. Entusiasme, jovialitet og slagferdighet er hva han bobler over av. Noe som også smeller bedre på amerikansk enn vår oversettelse til norsk. Slett ikke så dumt med kraft og overbevisning når du går rett i strupen på den tradisjonelle bilindustrien. Og riktig inspirerende er det for kundene og alle entusiaster. Elbilbransjen trenger høye køller.

Forøvrig pussig at det er så hemmelig med tallet for Model S reservasjoner. Stadige lekkasjer som det er. Nå skal tallet ha steget fra 300 til 325. Hører vi 500 i løpet av et par uker? Såpass suksess bør det bli av visningen av Model S. Her er forresten et kart hvor bestillerne registrerer seg, ihvertfall noen av dem.

Har du lyst til å se Model S, så må du kjappe på. Fram til og med lørdag er den i Tesla Motors nyåpna senter i Verkseier Furulundsvei 16. Åpningstider er torsdag og fredag 10-18.00 og lørdag 10-14.00 (tror vi det var). Løp og kjøp!

Tesla og BuddyI påsken fikk vi vite at Abu Dhabi National Energy solgte sin Teslaeierandel på 7% for $113 millioner. Siden de anskaffa seg aksjene i begynnelsen av 2010, skal de ha henta en netto fortjeneste på halvparten av beløpet. Det er ikke dårlig å tjene så godt på elbilaksjer. Dessverre skal fortjenesten gå til investering i gasskraft. Araberne går fossilt igjen. Forøvrig har Teslaaksjene de siste 12 månedene steget 25% på børsen. Så mange har tro på selskapet!

Så må jeg bare berømme Tesla for å være lite snobbete. Da jeg ankom i en heller møkkete, elektrisk margarinkasse (som noen ynder å kalle den), og så en ledig p-plass mellom lekre Roadstere på utsiden av Teslalokalet, tenkte jeg med meg sjøl, her er det bare å kjøre videre. Neppe særlig populært med en Buddy midt i glaninga. Men neida, der ble vi vinka inn av en Teslamann, med klar beskjed om, ja her skal Buddyen stå! Noen kan kanskje mistenke at Tesla ville ha Buddyen der for å få Roadsterne til å framstå lekrere? Nei, den slags hjelp trenger ikke våre elbilvenner i Tesla.