Kia Soul Electric har fått en nøktern midtlivsoppdatering, der utnyttbar batterikapasitet er økt fra 27 til 30 kilowattimer (kWh).

Gjennom de snart tre årene Soul har vært på markedet, har den blitt svært populær blant eierne.

Den er alene om formatet sitt, og til tross for at den er kortere enn de fleste konkurrentene er den både praktisk og familievennlig. I praksis minner den aller mest om en SUV.

Formatet gir imidlertid også et praktisk minus, som vi skal komme tilbake til.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Kia Soul Electric ble selvsagt også testet på den faste landeveisrunden, der vi kjørte den sammen med ditto oppgraderte Volkswagen e-Golf og Ford Focus Electric.

I sammenligningstesten så vi spesielt på forbruk, hurtigladetid og plass til barneseter, faktorer som derfor ikke utdypes spesielt i denne artikkelen. I sammenligningen tok vi også for oss kjøreegenskaper.

Trives best i landeveihastighet

Kia har altså økt batterikapasiteten med 11 prosent. Nettoytelsen er økt fra 27 til 30 kWh (av en bruttokapasitet på 31,8 kWh). Oppgraderingen har ført til en begrenset vektoppgang, fra 277 til 290 kilo.

I sammenligningstesten leverte Soul et gjennomsnittsforbruk på 1,3 kWh/mil. Det inntrykket sto seg også bra på en rekke hverdagsturer i løpet av dagene med bilen. Konklusjonen er at Soul trives bra med dét, og det var enkelt å holde strømforbruket på tilsvarende nivå som på landeveisrunden.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Det at Soul har «boksformatet», og at den er høyest i klassen (sammen med Mercedes-Benz B250e), gjør imidlertid at den er mer følsom for fartsøkning enn mer aerodynamiske konkurrenter.

Sagt med andre ord; dersom du kjører i motorveihastighet blir gjennomsnittsforbruket vesentlig høyere. Regn med 1,6-1,7 kWh/mil. Det reduserer praktisk rekkevidde til 17-19 mil, mens den i landeveistesten lå an til 23.

Kia har åpenbart gjort sitt eget grep for å unngå rekkeviddeangst. Testbilen ville nemlig finne ladestasjon allerede ved 35 prosent gjenstående batteriytelse (eller 67 antatte kilometer).

«Better safe than sorry» er et kjent uttrykk, men personlig synes jeg det var i overkant.

Godt skodd for vinteren

Varmepumpe blir et stadig mer vanlig utstyrstilvalg på moderne elbiler, og Soul har hatt dette essensielle utstyret på plass siden starten høsten 2014. Pumpa betyr at mye mindre energi brukes til oppvarming av kupeen vinterstid, og det er også bra at varme og ventilasjon kan begrenses til fører.

Modellen har også aktiv batterivarmer, som også bidrar til at mye av rekkevidden i sommerhalvåret også kan opprettholdes om vinteren, og særlig dersom bilen er tilkoblet fram til avreise.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Negativt er det likevel at forvarming ikke kan styres via app på smarttelefon.

Dette er samme mangel som i IONIQ-modellen fra søstermerket Hyundai, og burde vært på plass ved Soul-oppgraderingen. Samtidig er det enkelt å gjøre de ønskede valgene via berøringsskjermen

Konklusjon: En sjarmerende familievenn

Soul byr på en solid totalopplevelse. Den har høy sitteposisjon, og er en elbil man setter seg inn i – og ikke ned i. Sittekomforten er god, samtidig som forsetene i testbilen var ventilerte – som er fint på varme sommerdager – og det var setevarme i baksetet (utstyrstillegg).

Soul har gode innvendige plassforhold, og utmerket seg i sammenligningstesten mot e-Golf og Focus ved at den var enklest å laste barnesete inn i.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Den har, på grunn av formatet, dessuten best takhøyde. Funksjonaliteten er det generelt intet å si på, bortsett fra mangel på appstyring, men den opplevde kvaliteten i interiøret er gjennomsnittlig.

Bilen har en særpreget crossoverdesign, samtidig som kjøreegenskapene – med relativt lang fjæringsvei – gjør at den oppleves mer som en litt godmodig SUV enn en typisk kompaktklassebil.

I praksis mangler Soul egentlig bare firehjulsdrift for å passe helt i SUV-ramma. Spørsmålet blir om Kias kommende Stonic-modell, som nettopp er en SUV, får et elektrisk drivlinjealternativ. Det får vi trolig vite mer om i løpet av høsten.

Mer om Kia Soul Electric, samt ladetid og -løsninger, finner du i vår kjøpsveiledning.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Ståle Frydenlund / elbil.no
Ståle Frydenlund / elbil.no