Norske ThinkI juni ble Think den mest solgte elbilen i Norge! En smule overraskende uten at det skal forlede oss til morbid humor.

Tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at det ble delt førsteplass mellom Think og Peugeot iOn i en måned som ga «skuffende» elbiltall. I årets fem første måneder ble det i snitt solgt 170 elbiler, i juni kun 96. Det åpna muligheten for sensasjonelle vinnere.

22.juni måtte selskapet Think Global ta den tunge veien til skifteretten. Dette har vi skrevet mer om her. Men etter mange måneders leveringsstopp var det igjen litt mer fart i salget. Nok både før og etter den triste nyheten. Resultatet ble at Think for første gang i år troner på toppen som månedens mest solgte elbil. Spørsmålet er om dette er Thinks svanesang eller kan være inspirasjon til å redde selskapet.

Elbilsalg 1.halvår 2011

Peugeot iOn deler æren med Think. De solgte én elbil mer enn Citroën. Men for totalen ligger de fortsatt et godt stykke etter sin franske søster. I grunn forbausende da Citroën varsla at de ikke ville ha flere enn 150 C-ZERO i år, mens Peugeot i Norge har fått kloa i 400 iOn. Mon tro om Peugeot er litt treige i starten, men kommer massivt siden de er det største bilmerket i Norge som kan tilby elbil.

Buddy går fortsatt trått. Nå er det ikke lenge før Peugeot passerer dem. Teslaselgerne kan virkelig smile, hele 4 Roadster i juni er rått, noe vi har kommentert tidligere. Den lille, italienske designbomben Tazzari begynner også å røre mer på seg. Artig.

Månedens store skuffelse er Mitsubishi i-MiEV. Kun 13 nye av disse på veien bidro til at juni ble et hvileskjær for elbilsalget. Men 96 elbiler er et antall langt høyere enn hva som har vært normalt månedssalg tidligere år. Det viser at forventningene våre er stigende.

Mitsubishis lave registreringstall for i-MiEV betyr ikke at det er manglende interesse for elbilen. Men at det nå er leveringsforsinkelser på grunn av det triste jordskjelvet. Derfor forventes det ikke inn nye skipslaster før i august.

Høstens i-MiEVer blir ikke hyllevarmere. I en pressemelding kan Mitsubishi i Norge fortelle oss at det ved utgangen av juni er skrevet kontrakter på 883 i-MiEV. Trekker vi fra de få som ble levert i desember 2010, er årets salg allerede garantert å bli 875 i-MiEV. Er det noen som tør å vedde imot at det blir over 1.000 i-MiEV i år? Med litt ekstra trøkk og flaks, kan i-MiEV lukte på 1% markedsandel av det totale personbilsalget i 2011. Entusiasmen i Japan er stor for eventyret i Norge, og Mitsubishi-fabrikken setter av større produksjonskapasitet for å dekke etterspørselen vår.

Nedenfor er det et bilde av den ivrige sjåføren som snart har passert 15.000 km med i-MiEV, det må da være Norgesrekord, og elbilkongen Bernt G. Jessen som er hjernen bak den norske suksessen med i-MiEV.

i-MiEV