Fra Bodø i nord til Flekkefjord i sør: Møt elbilistene Tom, Iren, Thorvald, Kari, Nicolas, Knut-Magnus, Tom Kevin, Renate, Espen, Sebastian, Håkon Andreas, Claes og Janne. Nå er vi på jakt etter flere gode historier!

Gjennom ti intervju denne våren har vi satt søkelyset på landets elbilister i artikkelserien «Elbilen og jeg» her på elbil.no. Vi har vært opptatt av å finne ut av hvordan det er å være elbilist både i nord, sør, øst og vest, gjennom hverdagshistorier og faste spørsmål. Og – i utgangspunktet – både østenfor vårens diskusjoner om ny elbilpolitikk og vestenfor nettroll.

I forbindelse med at det tiende intervjuet ble publisert sist fredag, går vi nå over til litt mer sporadiske – og minst månedlige – intervju i serien.

Derfor: Har du eller noen du kjenner lyst til å fortelle sin elbilhistorie? Frå ein plass ingen skulle tru at nokon kunne køyre elbil? Fyr av en epost til redaktøren!

Så langt er Tesla Model S (4), Nissan LEAF (3), Buddy Electric (1), Kia Soul Electric (1), Citroën C-Zero (1) og Volkswagen e-Golf (1) representert i serien. Story er viktigere enn modell, men vi ønsker størst mulig merkespredning også i fortsettelsen.

PS. Les sakene ved å klikke på enten tittel eller bilde.

Tom Stiansen (Oslo): Tesla Model S

blogg-20150403-stiansen hoved

71 grader nord-programleder Tom Stiansen er i disse dager i ferd med å entre trinn tre i elbilraketten. Han var først ut i artikkelserien «Elbilen og jeg» 3. april.

Den tidligere toppalpinisten er så fornøyd med å være elbilist at han ikke ser for seg å kjøpe en eksosbil igjen. Han er rett og slett kjempefornøyd med sin Tesla Model S P85, og er blitt en engasjert elbilambassadør.

– Jeg har faktisk omvendt ganske mange, og fått dem til å tenke elbil. Jeg tror i hvert fall jeg har fått 10-12 til å kjøpe elbil. Brorparten av dem Tesla, men også andre merker, sa Stiansen.

Iren Vestly Sveistrup (Jessheim): Kia Soul Electric

blogg-20150410-hoved 800

Iren Vestly Sveistrup satte seg i en elbil for første gang i fjor sommer, og ble betatt på direkten. Nå kjører hun en selv.

elbil.no møtte henne første gang da hun skulle hente sin nye elektriske Kia Soul hos forhandleren på Lørenskog. Datoen var 17. mars, og den svarte elbilen med de tøffe røde detaljene sto og ventet. Etterpå ble det en tyst tur hjem til Jessheim.

– Jeg hadde nok alltid innbilt meg at en elbil skulle være veldig annerledes enn en vanlig bil – i negativ forstand. Men så opplevde jeg at det ikke var sånn. Jeg er overhodet ikke interessert i bil, men mannen min mener at jeg er blitt mer opptatt av denne bilen enn noen annen bil vi har hatt før, sa Vestly Sveistrup i intervjuet.

Thorvald Sæby (Flateby): Tesla Model S

blogg-20150417-saeby 6 800

Thorvald Sæby (46) har 10 NM-titler i roadracing. Kan det virkelig være mulig at han elsker elbil og hater eksos?

– Vi må bare innse at vi står overfor et valg om vi skal legge til rette for videre liv her, eller bare stikke hodet i sanda og bestille en ny halvliter. Gå ned med skuta, sier den svært engasjerte elbilambassadøren, som er helt klar på hva som er det verste med å være elbilist.

– At man innimellom møter forakt. At vi bor i et land hvor det å skille seg ut ikke er bra, verken den ene eller andre veien. Skaffer noen seg en fordel, er vi ikke flinke til å unne hverandre den.

Kari og Nicolas Kolnes-Cassis (Sola): Citroën C-Zero

blogg-20150424-kc 2 800

Familien Kolnes-Cassis klarer seg helt fint med en Citröen C-Zero i hverdagen. Men Kari og Nicolas er ikke helt enige om livet som elbilist skal få karakteren 9 eller 10.

elbil.no møtte dem på gården der mor i huset, Kari, vokste opp. Etter noen år i København vendte hun hjem til Kolnes i Sola kommune, for to år siden, sammen med mannen Nicolas, en datter på tre og en til på vei.

– I København hadde vi ikke behov for bil. Der brukte vi Christiania-sykkel, og vi tok den med oss hjem hit. Planen var å sykle fram og tilbake til Sola med den, med barnesete for to oppi. Men vi fant fort ut at det var for ambisiøst, sa Nicolas.

Knut-Magnus Betten (Nannestad): Volkswagen e-Golf

blogg-20150429-betten hoved 800

Knut-Magnus Betten nølte ikke med å ta sin Volkswagen e-Golf på tur til fjellstroka oppunder Galdhøpiggen. 

Turen skulle gå fra Jessheim til Spiterstulen, der Betten skulle være med på å arrangere Galdhøpiggrennet 2015. På forhånd var han spent på de siste ti milene fra hurtigladeren på Otta til Spiterstulen turisthytte ved foten av Galdhøpiggen. Det er mange høydemeter, og helt på grensen av rekkevidden vinterstid.

– Jeg fikk faktisk spørsmål av flere om hvorfor jeg gadd å kjøre elbil helt til Spiterstulen, siden de antok at jeg måtte sitte flere timer på lading, sa Betten blant annet i intervjuet – der du også får nyttige langturerfaringer.

Tom Kevin Nedrejord og Renate Grunnvåg (Flekkefjord): Nissan LEAF

blogg-20150501-tk renate 5 800

For mindre enn ett år siden var elbil fullstendig uaktuelt for paret Tom Kevin Nedrejord og Renate Grunnvåg i Flekkefjord. Nå vil de aldri ha eksosbil igjen.

– Hvis jeg så en elbil langs veien, tenkte jeg bare «hjelp». I mine øyne var en elbil aldri en fullverdig bil. Ikke i nærheten en gang, sier en dønn ærlig Tom Kevin.

elbil.no møtte paret i eneboligen deres på Austad, rett utenfor Sørvestlandets lille byperle Flekkefjord. Området er ikke mest kjent for høy elbilandel. 

– Jeg er født motor- og bilinteressert så det holder. Og jeg har en sønn på 17 som holdt på å gå av skaftet da jeg sa jeg skulle kjøpe LEAF. Han er nok ingen elbilfantast i dag, heller, men han har godtatt det. 

Espen Limstrand (Bodø): Tesla Model S og Tesla Roadster 

blogg-2015058-limstrand hoved 800

Espen Limstrand (39) fra Bodø har pushet rundt 40 Teslaer i hjembyen Bodø. Men ikke bare det.

– Jeg vil tro at det ikke er noen utenfor Tesla som har solgt flere Tesla i Norge. Det er i hvert fall 39. 11 av dem er Model X. Jeg har ikke tjent en eneste krone på det. Det er bare det at jeg er veldig engasjert i elbiler, sa Limstrand.

Men det er ikke bare Tesla i tankene hans:

– Jeg har «solgt» ganske mange LEAF, e-up!, e-Golf og en e-NV200 også. Har jaget ganske mange til elbilforhandlere her i Bodø.

Sebastian Hovland og Håkon Andreas Hyttedalen (Drammen): Buddy

blogg-20150515-russ 7 800

Russegutta Håkon Andreas Hyttedalen (18) og Sebastian Hovland (18) fra Drammen ville skille seg ut. Dermed ble de verdens første elektriske Buddies.

Prosjektet deres ble en gedigen hit, både i sosiale medier og tradisjonelle medier. Lokalavisa Drammens Tidende tok kontakt før elbil.no slo av en prat. Så fulgte blant annet både NRK (video) og TV2 (tekst/video), og guttas egen Facebook-side fikk nesten 2.000 følgere. Målet var enkelt:

– Det var å få oppmerksomhet. Vi hadde lenge snakket om at vi hadde lyst til å skille oss ut, og finne på noe helt annerledes, sa gutta.

Og elektrisk damedrag ble det i massevis… 

Claes Reitan (Oslo): Tesla Model S

blogg-20150522-reitan 4 800

– Jeg synes det er like morsomt å kjøre bilen nå som dagen jeg hentet den, 11. august i fjor, sier Claes Reitan (36). Han er verken direktør eller millionær, og startet med dagdrømming om Model S.

De første tankene om det gode Tesla-samholdet ytret han på sin egen blogg i slutten av april. Den røde tråden i storyen er alle de trivelige menneskene Reitan og Teslaen hans har møtt i løpet av det snaue året. Før han anskaffet sin S 85, gikk det bare i eksosbiler.

– Etter å ha hatt flere biler som jeg bare har hatt masse problemer med, for ikke å snakke om masse utgifter, bestemte jeg meg for å kjøpe meg en helt ny bil, sa Reitan i intervjuet.

Janne Vikerødegården (Jessnes): Nissan LEAF

blogg-20150529-janne hoved 800

Janne Vikerødegården (45) synes elbil er helt topp selv om hun bor på glesbygden i Hedmark. Til sommeren blir det elektrisk danmarkstur når sønnen skal på fotballcup.

Vi møtte henne og to av de fire barna, Siril (14) og Tollef (12), i eneboligen på Jessnes nord for Hamar, i idylliske og grønne omgivelser med utsikt til landets største innsjø, Mjøsa. Da var hun travelt opptatt med å vaske elbilen for å gjøre den fin til bildene. Akkurat som Tom Stiansen gjorde da han sparket i gang «Elbilen og jeg»-serien 3. april

Her ute i provinsen går ikke bussen ofte – snarere tvert imot – og bil er et nødvendig onde i hverdagen. 

– Det går buss til byen, altså Hamar, to ganger i uka. Ungene har over fire kilometer til skolene sine, og dit går det heldigvis buss.