Annonse

I dag er elbiler i stand til å dekke de fleste individuelle transportbehov. Her får du en kjapp innføring om daglig bruk – og bruktkjøp.

De aller fleste norske husholdninger vil, dersom de disponerer to biler, kunne bytte ut minst den ene med en elbil. Ifølge Statistisk sentralbyrå hadde 645.000 husholdninger i 2012 to eller flere biler.

Våre erfaringer forteller at et høyt antall kan bruke populære elbiler som Nissan LEAF, BMW i3, Volkswagen e-up!, Ford Focus Electric og Mitsubishi i-MiEV til 90 prosent – eller mer – av sine individuelle transportbehov. Fossilbilen blir dermed «nødbil», for eksempel når man skal på hytta i helgene – og lademulighetene er få.

De mestselgende modellene på markedet i dag har praktiske rekkevidder mellom 80 og 160 kilometer, avhengig av årstid, vær og kjørestil. Bilene har typisk batteripakker med mellom 16 og 24 kWh. Vinterstid krymper rekkevidden på grunn av kald luft, økt rullemotstand og bruk av varme. Sommerstid opplever mange at de kan kjøre opp mot oppgitte kjørelengder dersom de kjører med rolig høyrefot.

Les også:

Hvor mye må du kjøre?

Tenk først over hvor mye du pleier å kjøre til daglig. Elbilforeningens erfaring er at de færreste kjører særlig mer enn 5-6 mil om dagen, rent bortsett fra pendlere. Legger vi 10-12 mil pendlerdistanse til grunn, vil det være en fordel å ha tilgang til lading på arbeidsplassen. Da gir rimelige elbiler bekymringsfri og komfortabel transport hele året.

Er avstanden halvparten, vil du uansett klare tur retur med en moderne elbil. Da klarer du deg med lading hjemme om natten (normallading med 10-16 A strømstyrke), og har som regel fortsatt rekkevidde til lokale gjøremål på kvelden. Ønsker du å øke den daglige rekkevidden, er det ingenting i veien for å lade når anledningen byr seg.

Dersom du vil benytte deg av hurtiglading, er det smart å sjekke Hurtigladekartet på elbil.no. Her ser du hvilke operatører som finnes i nærheten av der du bor, og hvilke betalingsløsninger de benytter.

Elbiler

Milslukeren – og tilhengerfeste

I øyeblikket finnes det bare en elbil i salg som klarer lengre distanser, nemlig Tesla Model S (85 kWh batteripakke). Selv vinterstid bør disse klare minst 30 mil på en lading. Opp mot 50 mil sommerstid dersom man ikke stresser med høyrefoten.

Verd å merke seg er at fullading av Model S på en vanlig 16 A-kurs vil ta 22-23 timer. Derfor blir det fort aktuelt å investere ekstra en 32 A-kurs (IT-nett 230 V, med egen hjemmeladeboks. Dette halverer ladetiden. Dersom strømnettet der du bor er av typen TN (400 V), er det mulig å hente ut maksimalt 20 kW ladeeffekt – dersom bilen er utstyrt med en såkalt dobbeltlader. Da kan ladetiden komme ned i under fire timer.

Er du typen som må ha mulighet til å kunne trekke en tilhenger? Da er det dessverre få muligheter med elbil. Kun Buddy og Renault Kangoo kan trekke henger med lett last.

Hvis du vurderer andre modeller er vår anbefaling å inngå låneavtale med kjente, eventuelt at elbilister deler på en fossilbil som egner seg til slike formål.

Dersom du vurderer brukt elbil

Dersom den brukte elbilen er importert fra utlandet, innebærer det som regel at norske garantibetingelser ikke gjelder.

Norske importører innrømmer ikke ansvar for elbiler solgt i andre land, selv om det er samme merke. En av årsakene er at bilene kan være ulikt utstyrt. Eksempelvis er den amerikanske versjonen av populære Nissan LEAF annerledes enn den europeiske.

De fleste norsksolgte elbiler har normale garantier. Merk at det kan være forskjeller på hvor mange år eller kjørte kilometer batterigarantien dekker.

Dersom elbilen har gått langt, uansett elbilens opprinnelsesland, kan det være en idé å få undersøkt batteriets ytelse før overtagelse. Som for alle typer biler, er det fornuftig å sjekke bilen for rust i karosseri og hjuloppheng, samt bremseskiver (og slitasje på bremseklosser). Viktig også at regenereringen fungerer som den skal.

Sjekk dessuten at ladekabler, plugger og kontakter jevnlig synlige skader, sprekker og tegn til varmgang (sot og brune merker på plasten). Utstyr med skader må ikke benyttes.