Nye Nissan LEAF og Volkswagen e-Golf ligger an til å toppe 2018-statistikken, og bak lurer Kona med 15.000 beilere. Her får du oversikt over forventningene til elbilåret - og vår oppdaterte prognose.

NYHETSKOMMENTAR: Nissan har nå 6.500 LEAF-kontrakter, og planer om å få de fleste av bilene på veien innen sommeren, mens Hyundai rapporterer om over 15.000 interessenter på Kona. Av disse regner Hyundai med å konvertere minst 1/3 til faktiske salg.

Nissan har på sin side ambisjoner om 10.000 nye LEAF til Norge i løpet av året. Hvis Hyundai klarer halvparten, vil det gi totalt 15.000 registreringer av disse to nye personbilmodellene. Det utgjør i så fall nesten halvparten av de førstegangsregistrerte elbilene i 2017.

Hyundai fikk førstegangsregistrert 1.840 utgaver av IONIQ i fjor, men er i februar 2018 dessvere oppe i 8-10 måneders leveringstid. IONIQ satte en ny målestokk for effektivitet blant elbiler da den kom på markedet. Hvis Kona kan levere på tilsvarende nivå, blir den en særdeles interessant modell.

Hyundai har ikke opplyst om hvor mange elbiler de regner med å få registrert i år, men i våre tips under (basert på innhentet informasjon) er det lagt inn en forutsetning om sterk økning.

For øvrige modeller der prognoser ikke oppgis eller lanseringstidspunkt er ukjent, som for Tesla Model 3, har vi lagt inn meget nøkterne estimater.

45 prosent ønsker seg elbil i år

Ikke minst er det interessant å matche importørenes prognoser mot det som kom fram i vårt egen nordiske undersøkelse blant folk flest, Elbilbarometeret 2018, som ble offentliggjort under Nordic EV Summit i forrige uke.

Ved starten av året anslo vi at det vil bli registrert mellom 50.000 og 55.000 elbiler i år, utdypet i oversikten over. Estimatet rimer godt med det som kom fram i barometeret: 45 prosent av dem som skal kjøpe ny bil i år ønsker seg en elbil.

Til syvende og sist blir det importørenes evne til å levere som setter begrensninger.

Videre får du en gjennomgang av det de ulike importørene ønsker å lette på sløret om sine forventede salg/registreringer av ladbare biler.

BMW

BMW tar for tiden kun ordrer på BMW i3. Forhåndsbestillinger på andre kommende elektriske modeller ligger et stykke fram i tid, men det forventes en økning for i3-modellen i år. Det betyr mer enn 5.000, men innsyn i ordrebanken (bestillinger) gis ikke.

«For tiden er leveringstiden på BMW i3 3-4 måneder. Normal leveringstid er 2-3 måneder og vi håper å være «back on track» om kort tid igjen.»

Ståle Frydenlund / elbil.no

I 2017 var omtrent 70 prosent av BMW-omsetningen i Norge ladbar, og det ligger an til rundt 9.000 ladbare i år – hvorav altså mer enn 5.000 i3.

«Vi antar en tilsvarende fordeling for 2018, men pga. kommende innføring av WLTP, så vil det medføre en tidvis annen modellmiks gjennom året og det kan dermed også påvirke fordelingen. For MINIs del var 50 prosent av salget ifjor MINI Countryman PHEV, et volum vi forventer en økning på i år.»

Nissan

I forrige uke opplyste Nissan at det var omtrent 13.000 forhåndsbestillinger på nye LEAF, som vi prøvekjørte nylig. Nå vet vi altså at halvparten av disse skal til Norge.

Dagens forhåndsbestillinger av LEAF gjelder kun den nye 40 kWh-utgaven, og altså biler som kan leveres i år. Dermed er det heller ikke åpnet for salg av den kommende 60 kWh-versjonen, som er ventet først inn mot 2019.

Nissan venter også stor interesse rundt oppgraderte e-NV200 (65 prosent økt rekkevidde), som kommer både som varebil og fem- eller sjuseters familiebil (kalt Evalia).

Det skal være minst 500 forhåndsbestillinger på denne i Europa, men det har ikke kommet noen konkrete tall for Norge.

Jaguar

Jaguar offentligggjorde nylig at deres nye I-Pace får hurtigladehastighet på opptil 120 kW når slike Combo/CCS-ladere kommer på plass. Ikke minst var det viktig at Norsk elbilforenings oppfordring om tilhengerfeste (som tilvalg) ble fulgt opp.

Det betyr trolig økt interesse for modellen framover. Ved inngangen til 2018 rapporterte Jaguar i Norge at det var lagt inn 1.100 reservasjoner (med innbetalt depositum). Salgsmålet for året under ett er cirka 1.500.

I-Pace blir ingen billig elbil, siden en greit utstyrt såkalt Launch Edition fort vil koste 770.000-780.000 kroner.

Det er likevel ingen tvil om at de seneste nyhetene om modellen vil øke appellen betydelig.

Volkswagen

Volkswagen sliter med lang leveringstid på Volkswagen e-Golf, og vil som kjent heller ikke lansere noen nye hel- eller delelektriske modeller i løpet av 2018.

Innsyn i kontraktsbeholdningen gis ikke, men prognosen er likevel solid – og tyder på jevnt høy etterspørsel. Importøren Møller Mobility Groups prognose er 10.000 elbiler og 5.000 ladbare hybrider i 2018.

Ståle Frydenlund / elbil.no

For elbilenes del er prognosen, og selvsagt kundene, utfordret av at leveringstiden på e-Golf har økt til offisielle 7-9 måneder. I mange tilfeller har ventetiden blitt enda lenger.

«Basert på den nåværende produksjonsplanen fra fabrikken forventer vi en stor forbedring i leveringssituasjonen på våre elbiler fra sommeren», opplyser importøren.

For de ladbare utgavene er det i praksis ingen kø i starten av 2018, opplyser importøren.

Audi

Audi oppgir å ha hatt ganske nøyaktig 3.100 på reservasjonslisten for SUV-en e-tron quattro ved inngangen til 2018. I løpet av de første tre ukene økte tallet som hadde betalt depositium til 3.300.

Nærmere 6.000 til skal ha meldt interesse. Slik interesse er ikke bindende, og krever heller ikke depositumet på 20.000 kroner.

Audi oppgir foreløpig ingen 2018-prognose for e-tron quattro, men opplyser at det vil komme nærmere informasjon om prognoser for 2018 og 2019 «snart».

«Vi har god tro på at vi vil få solid tilgang til biler og at vi følgelig vil kunne ivareta mange flere enn de som til nå har reservert plass i køen. Prioritet for oss fremover er å kunne gi alle på reservasjonslisten mer håndfast informasjon om den produksjonsklare bilen, pris, ekstrautstyr, osv. I tillegg er tidslinjen viktig for mange, og dette er noe vi kan svare opp bedre snart. La meg også understreke at alt er i rute, at spennende ting skjer i kulissene, at vi får god tilgang til biler og at jeg personlig gleder meg voldsomt til å få lette på sløret rundt vår første elbil.»

Tesla

Tesla opererer med leveringstid på cirka tre måneder for Model S og Model X. Alle varianter av Model S og Model X har derfor (medio januar) estimert levering i mars/april ved bestilling i dag.

Tesla opplyser at det også finnes ferdigspekkede biler med kort leveringstid. Når det gjelder Model 3 begynner internasjonale leveringer i andre halvår, men det er ikke sagt noe om når første offisielle bil kommer til Norge.

Tesla

Det er snart to år siden de første forhåndsbestillingene ble lagt inn. Nye reservasjoner har en estimert leveringstid på 12-18 måneder.

«Ettersom Tesla er børsnotert i USA henviser vi til investorinformasjon for spørsmål om prognoser, reservasjonstall og lignende. Vi kommenterer aldri lokale salgstall og mål, ei heller planer eller rykter».

Renault

Renault satser på at etterspørselen etter Zoe vil være noe høyere enn i 2017.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Zoe har også åpnet 2018 sterkt, på en tredjeplass (15 prosent markedsandel) så langt, bak BMW i3 (28,8) og Volkswagen e-Golf (24,7).

– Vi håper på å registrere 3.000 Zoe som et minimum, sier PR- og markedsdirektør Roger Andersen hos importøren RBI Norge AS.

Det blir i så fall en økning på 500 fra fjorårets 2.500, dersom Renault klarer å få nå levert nok biler i løpet av året.

Kia

I november/desember lanserer også Kia en helt ny elbil i Norge, nemlig Niro Electric. Så langt har det kommet 900 forhåndsreservasjoner på denne.

Niro Electric vil få et vesentlig annerledes utseende enn dagens ladbare Niro, og ble vist første gang på CES-messen i Las Vegas. Øvrige ladbare modeller fra Kia er i øyeblikket Soul Electric, Niro Plug-in Hybrid og Optima SW Plug-in Hybrid.

Kia opplyser at det er for tidlig å si hvor mange biler som kommer til Norge i 2018, men at det jobbes for å få tak i så mange biler som mulig.

Forventet leveringstid på de ulike modellene varierer noe i forhold til utstyrsnivå, men det forventes mellom én og fire måneders ventetid avhengig av farge og utstyrsnivå.

Mitsubishi

Mitsubishi har landets mest populære ladbare hybrid i stallen, Outlander, noe den har vært siden introduksjonen. Tilbake i 2011 hadde Mitsubishi tilsvarende markedets mest populære elbil, i-MiEV, og den er fortsatt å få kjøpt. Men det drøyer med nye elektriske modeller.

«Etter en avslutning og en innspurt på år 2017 med høye registreringstall for Outlander i desember (524) gikk det ut over ordrereserven. Per 1. januar var ordrereserven 74 stk. i-MiEV: Ordrereserven 1. januar: 28».

Ståle Frydenlund / elbil.no

Mitsubishi regner med å kunne levere 4.000 Outlander og 250 i-MiEV, og er leveringsdyktige på begge.

Når det gjelder klassikeren i-MiEV var det en liten håndfull biler på lager i Norge i januar, og det kommer flere til landet i mars.

Ford

Ford tilbyr i dag kun Focus Electric på det norske markedet, og oppgir ikke presise tall for verken bestillinger eller prognose. I fjor, da modellen fikk en kraftig oppgradeing, ble det registrert 94 eksemplarer.

«Vi selger det vi klarer å få til Norge. Vi har hatt noen problemer med underleveranser til produksjonen».

Ståle Frydenlund / elbil.no

Ellers handler det meste om ikke-håndfaste framtidsplaner:

«Ford mer enn dobler våre investeringer når det gjelder elektrifiserte biler (rene elektriske, hybridbiler og ladbare hybrider) til 87  milliarder kroner fra 2017 – 2022. Innen 2022 skal vi ha 16 helelektriske modeller og 24 hybrider og ladbare hybridbiler – som til sammen blir 40 elektrifiserte kjøretøy.»

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz har ingen helelektriske modeller å by på i 2018 etter at B250e gikk ut av produksjon i fjor. Over 1.700 nordmenn har imidlertid forhåndsbestilt og betalt det refunderbare reservasjonsbeløpet på 20.019 (!) kroner for SUV-en EQC.

EQC skal i 2019 markere starten på en lang rekke helelektriske modeller under EQ-paraplyen. Mercedes-Benz fastholder at det vil komme en ny modell hver 6.-12. måned fra lansering av EQC.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Under bilutstillingen i Frankfurt i september fikk vi for eksempel også se en konseptutgave av kompaktmodellen EQA.

Inntil 2019 er det ladbare hybrider som gjelder, og primært forskjellige utgaver av C- og E-Klasse (350e) og GLC 350e. I tillegg kommer den store GLE 500e, som i størrelse konkurrerer med Tesla Model X.

Dessverre når ingen av Mercedes-Benz´ ladbare hybrider opp til vårt krav for elektrisk rekkevidde, nemlig 50 kilometer i praktisk bruk.

25 prosent av alle biler med stjerne forventes å være ladbare hybrider i 2018. 0 blir dessverre helelektriske, etter at nullutslipp har tatt betydelige andeler i årene 2015-2017.

Smart electric drive

Smart fortwo Coupé og Cabriolet, samt smart forfour skal være tilgjengelig for omgående levering fra lager i Norge.

Importøren Bertel O. Steen oppgir ikke salgsmål for 2018, men det er grunn til å forvente en solid økning fra de rundt 140 i 2017.

Ståle Frydenlund / elbil.no

Modellen ble forøvrig relansert i fjor, og viste seg først og fremst som en urban elbil da vi testet den.