Toyota eQReine ord for penga. Toyota har ikke tenkt til å satse på elbiler kun med batterier. De vil heller fylle på med hybrider.

Nyheten har fart over verden som en virvelvind: En stor bilprodusent sier at de ikke skal satse på elbil. Litt surrealistisk å tenke på at dette budskapet skal vekke sånn oppsikt. For noen få år siden ville en slik uttalelse knapt gitt en spaltemillimeters oppmerksomhet.

For noen måneder siden avskrev vi den elektriske versjonen av RAV4 som et spill for det californiske galleriet. Ingen masseproduksjon, kun et par tusen biler for å oppfylle noen politiske forpliktelser.

Toyota eQFortsatt hadde vi noen forventninger til hva Toyota kunne gjøre ut av bybilen IQ. I et par år har den vært omtalt som kommende elektrisk. Riktignok ikke med høye ytelser, bare en rekkevidde rundt 85 km som Toyota hadde beregna skulle være nok for daglig småkjøring. Produksjonsmålet var litt mer ambisiøst og omtalt som mange tusen i 2012/2013. Og Toyota er Toyota, de pleier å få det til.

Den elektriske versjon av iQ fikk det smarte navn eQ. Denne snedigheten skal Toyota ha ros for. Også for at de skal produsere den. Ingen skal si at Toyota ikke står ved sine ord. Men en serie på 100 eQ er – ehem – noe mindre enn vi i det hele tatt trodde var mulig. Fordelt på Japan og USA.

Hva skyldes så dette? Jo, Toyota anser at de for et par år siden feiltolket markedet og hvilke muligheter som lå i batteriteknologien som var under utvikling. Nå ser de mange vanskeligheter, uttrykker Takeshi Uchiyamada fra konsernledelsen og den som er ansvarlig for kjøretøyutvikling. På en pressekonferanse i Tokyo er talen krystallklar:

The current capabilities of electric vehicles do not meet society’s needs, whether it may be the distance the cars can run, or the costs, or how it takes a long time to charge.

Hørt det før? For kort rekkevidde, for dyr og for lang tid å lade. Hm, pussig at dette nå er en nyhet for Toyota. Elbilen var i går og er i dag stort sett der den har vært i hundre år. Selvfølgelig enkelte forbedringer, men mer som en EVolusjon enn en revolusjon. Og finere innpakning har det blitt.

Det er nok heller erfaringene til noen av industriens pionérer som skremmer Toyota. Ikke hva teknologien er, men markedets manglende evne til øyeblikkelig å forelske seg i produktet. Kanskje dette handler mer om dem som selger, enn om produktet og de som skal kjøpe? Og kanskje det aller mest er det et spørsmål om tid.

Nissans amerikanske salgsdirektør for elbiler forsto Toyotas beslutning. Sikkert også fordi det er greit å bli kvitt en brysom konkurrent. Som han sa, det krever fryktelig mye for et selskap å investere i og bygge en elbilinfrastruktur. Skal du satse på det, må du virkelig satse. Og Nissan skal levere i et marked som over tid vil vokse.

Forsåvidt kloke ord. Fortsatt ingen kvikkfiks for å få elbil til å bli en rask suksess i de store markedene.

Toyota eQDet er ingen novise som formidler Toyotas standpunkt. På 90-tallet leda Uchiyamada utviklingen av Prius hybrid. Noe han skal ha respekt for. Så om han på bildet trekker ut pluggen på eQ og ikke plugger den inn, trenger ikke det å være av vond vilje.

Noe bekymring kan ligge i makrotrendene. OK, så er oljeprisen stabilt høy. Men takket være dette satses det flere steder på mer utvinning. Det lønner seg. Samtidig som forbrenningsmotoren blir mer effektiv, forbruker mindre drivstoff og derav blir mangelen på olje mindre påtrengende. Kanskje ikke bilindustrien føler seg like tvunget som for noen år siden til å satse elektrisk. Ihvertfall ikke for fort og for tøft før markedet er mer responsivt.

Egentlig skal ikke Toyota ha så mye pepper for dette utspillet. Det er verre med dem som later som, vil gjerne, tror på dette, kommer snart osv. De som skaper forventninger, men ikke har tenkt til å innfri. Noe ingen nå kan beskylde Toyota for.

Samtidig som de helt sikkert kommer til å fortsette i sin viktige rolle som pionérer innenfor anvendelse av hybridteknologi. I løpet av noen få år skal de ha over 20 hybridmodeller. Så mens Toyota fortsetter som pionér der, får vi håpe at andre tar den enda tøffere rollen gjennom å fronte den reine elbilen.

Aller mest spennende blir det å se hvem som er neste i rekken av de store produsentene til å bli vage på elbilsatsingen. Vi får håpe at dette ikke skal bli en trend. Men bare er noe som skiller litt klint fra elbilhveten.