Annonse

Toyota Motor Corporation (TMC) starter nå reell testing av sin teknologi for induksjonslading av plug in-hybrider og elbiler.

Det store spørsmålet er om dette også betyr at det kommer flere rene elbiler fra gigantkonsernet i nær fremtid, i tillegg til ladbare hybrider. Så langt er det bare omsatt helelektriske utgaver av RAV4 i USA, i noen skala, gjennom et samarbeid med Tesla. I Norge må strømhungrige nøye seg med den ladbare versjonen av Prius, som har en batteripakke på 4,4 kWt og en elektrisk rekkevidde på inntil 25 kilometer. 

Testingen av induksjonslading, på nettopp Prius-modellen, starter i slutten av denne måneden i Aichi prefekturet i Japan. Teknologien kan lade et elektrisk kjøretøy som er parkert i overensstemmelse med en spole i bakken. Dette gjør ladeprosessen enklere og mer behagelig, siden det ikke er behov for å medbringe ladekabel – og dermed ingen fysisk tilkobling.

Toyota tror kommersialisering av denne ladeteknologien vil bidra til å løfte frem bruken av elektriske kjøretøy – som går på strøm helt eller delvis.

Vi har tidligere omtalt induksjonsløsningen fra Qualcomm Halo mer detaljert.

Tenker fremtidig marked

Ladesystemet benytter seg av såkalt magnetisk resonans-teknologi. Dette overfører strøm ved å benytte seg av den magnetiske resonansen som oppstår fra endringer i et magnetfelts intensitet.

Den trådløse overføringen skjer mellom en nedgravd spole og en spole montert på bilen. Systemet kan være i stand til å redusere eventuelle effektivitetsfall i kraftoverføringen, som følge av feiltilpasning av bilen eller høydeforskjell mellom sende- og mottagerspole.

Toyota opplyser at ladeteknologien er skapt med tanke på et fremtidig marked. Den er dessuten konstruert for å minimere elektromagnetiske forstyrrelser på annet utstyr i nærheten. Den bakkemonterte spolen er samtidig robust nok til å tåle at en bil kjører over den. For å unngå at føreren parkerer skjevt over spolen, har Toyota utviklet en ny og forbedret parkeringsassistent. Systemet har egen visning av hvor ladespolen befinner seg på den aktuelle parkeringsplassen, for å sikre optimal ladeposisjon.

Den nye funksjonen kommer som tillegg til Toyotas veletablerte Intelligent Parking Assist-system.

Toyota tester induksjonslading

Skal teste ladevaner

Verifiseringstestingen, som søker å bekrefte at teknologien virker etter intensjonen, vil skje med tre ladehybrider i tre ulike hjem i Aichi prefekturet. Testingen skal etter planen pågå i ett år, og skal avklare både brukertilfredshet, brukervennlighet og ladeatferd.

Sistnevnte gjelder særlig ladefrekvens – altså hvor mye bilen lades – og bruken av forhåndsinnstilt lading (timerfunksjon). I tillegg er det vesentlig å finne ut hva det betyr for ladingen om ladehybriden er parkert skjevt i forhold til spolen i bakken.

Testresultatene vil bli benyttet til å videreutvikle teknologien, med kommersialisering som det endelige målet.

Samtidig sier Toyota at konsernet ønsker å bistå i arbeidet med å skape smartere, enklere og mer miljøvennlig mobilitet. Da gjenstår bare å ta steget fullt ut, slik at det kommer en elbil fra bilmerket som så langt i år er markedsleder i Norge – foran Volkswagen.

FAKTA: Kjappe spesifikasjoner for Toyotas trådløse batterilading

Lademetode: Magnetisk resonans
Frekvens: 85 kHz
Inngangsspenning: AC 200 V
Ladekraft: 2 kW
Ladetid: Ca. 90 minutter (Toyota Prius Plug-In Hybrid med 4,4 kWh batteri)