Sigmund EriksenSå kom den ventede og triste nyheten. Nok en av Norges elbilpionérer må pakke sammen. Denne gang er det Enviro Elbilsalg i Drammen.

I 2003 starta Sigmund Eriksen Enviro Elbilsalg. Idéen var å importere brukte elbiler av merkene Peugeot og Citroën (PSA-biler). Disse fantes som 4-setere og varebiler og var produsert over 10.000 av i perioden 1997-2003. Elbilene var helt eller delvis i drift i Frankrike, men ikke så veldig populære blant eierne. Da satte Sigmund igang med å støvsuge markedet i Frankrike for brukte PSA-elbiler.

I 2003 hadde lufta gått ut av elbilballongen de fleste steder. Også i Norge da Think var avhenda av Ford og hadde nye eiere med uklare mål. Mens Miljøbil Grenland lurte på hva de skulle gjøre etter at de ikke fikk tak i flere nye PSA-elbiler. Så ved siden av Enviro og Sigmund, var det bare Kollega Bil AS (etterhvert i 2003 ble omdøpt til Elbil Norge AS) som forsøkte seg med Kewet (forløperen til Buddy).

PSA-bilene kunne anskaffes for en forholdsvis rimelig penge. Ihvertfall sammenligna med hva kundene i Norge etterhvert var villige til å betale. Enviro Elbilsalg fikk meget god hjelp av en prøveordning som ble innført høsten 2003: Elbilene skulle få adgang til kollektivfeltet. Dette sammen med elbiler med en grei rekkevidde på 5-8 mil, og et lite utfordrende utseende – de så ut som andre småbiler, skaffa Sigmund et voksende marked.

I de nærmeste åra solgte Sigmund hundrevis av PSA-elbiler, særlig i Asker. Elbilkaravanene, gjerne med blå eller hvite Peugeot 106 og Citroën Saxo, i kollektivfeltet inn til Oslo demonstrerte suksessen til Sigmund.

I denne perioden anskaffa Enviro Elbilsalg et stort delelager som de sjøl mente var verdens største. Problemløsning og mekking ga selskapet stadig større kompetanse på å ta vare på disse elbilene.

Sigmund og Enviro Elbilsalg fikk mange fornøyde kunder som fikk oppleve elbilens fornøyelse. Ikke bare det å kjøre i kollektivfeltet, men også å oppleve at det var mulig å transportere seg sjøl uten utslipp. Vi er ganske sikre på at uten en pionér som Sigmund Eriksen, ville ikke dagens norske elbilmarked vært verdensledende og så livlig. For mange bidro Sigmunds selskap til å bryte barrierer og knuse myter om elbilens manglende fortreffelighet.

Derfor er det trist at han nå måtte gå til skifteretten for å begjære oppbud. Sigmund har vært aktiv for å finne nye produkter som kunne erstatte de gamle PSA elbilene det etterhvert ble vanskelig å få flere av. Dessverre har han ikke lyktes med dette.

Vi sier tusener på tusener takk for Sigmunds innsats for elbil. Som han selv sier i Drammens Tidende: – Jeg har i hvert fall gjort mitt for miljøet.
Han har sine ord i behold.

NB! Enviro Bil på Nesbru i Asker er et selvstendig selskap med andre eiere. De er still going strong og et godt alternativ for å få hjelp med eldre, elektriske Peugeoter og Citroëner. Utover det anbefaler vi å søke hjelp på elbilforumet eller lete opp kunnskap på Elbil-Wiki.