Opel RAKFor et par uker siden forsøkte vi å gjette hva tyskerne ville vise av elbiler på Frankfurt Motor Show. Sannelig kom det enda mer, og elektrisk Smart blir rimelig.

I forrige artikkel Tyskerne på elbiloffensiv beklager vi oss over at tyskerne har vært litt treige med elbil. Men det må vi si, nå begynner dem å bli like sprøe som Asterix synes at romerne er. Vi kommer tilbake til det i en kommentar.

I forrige artikkel kan du se litt hva som har blitt presentert. Her får du ikke resten, men i alle noen nyheter til. Sikkert noe glemt.

VW

VW NILSE-Up! Kommer! Snart! Og! Er! En! Elektrisk! Versjon! Av! En! Småbil! Så det er sagt, det er irriterende med navn som bruker tegn for periodeavslutning. Ved autokorrektur blir det alltid stor bokstav etter.

Ved siden av E-Up så var det elbilen NILS som tok mye av oppmerksomheten i Frankfurt. VW tar seg god plass der nede. Standen er 9 mål stor, tilsvarer omtrent 9 normale tomter for eneboligere.

NILS – for et koselig navn – er en elektrisk lettvekter med ett sete. Utvikla med støtte fra det tyske departementet for infrastruktur og byutvikling. Så et skikkelig konsept er det. Putter inn tilstrekkelig kraftig elmotor og en overraskende liten batteripakke på 5,3 kWh som skal gi rundt 60 km kjørelengde. Stappa med masse infotainment og kommunikasjon for å være kul.

Nok ikke det som eierne av VW vil satse penga på idag. NILS skal være et realistisk forslag for 2030. Men i hva som har vært en kjedelig bilverden, får nok NILS mer oppmerksomhet enn de hadde forventa. Det er nesten så vi tror VW kan komme til å lage den.

Smart

Smart EDDe viste hva vi forventa skulle komme. Det mest interessante er prisen på 2012 Smart Fortwo Electric Drive. Europapris uten mva (og den slipper vi) er €16.000 som er rundt 125.000 kroner. Sikkert litt tillegg for tilpasninger osv til Norge. La oss si 140.000 kroner her hjemme? Så må du i tillegg betale ca 600 kr i måneden for batterileie. Begynner å bli tøff prising på elbil. Det sies også at du ikke må leie batteriene, men kan kjøpe dem.

Smarten har toppfart 120 km/t, fortsatt 2-seter og kan kjøre rundt 140 km iht europeisk testsyklus. En batteripakke på 17,6 kWh indikerer for oss at kjørelengden i praksis vil være som «trillingenes», dvs variere fra 75-150 km. Elbilen skal lanseres i 30 markeder. Vi håper inderlig at dette omfatter Norge. I pressemeldinga sies det at du må registrere deg online for å være med fra starten.

Bildet er fra presentasjon av neste generasjon Smart. Fortsatt elektrisk, men enda tøffere design. Taket er kombinasjon av solceller og gjennomlysning til kupé. Feitere hjul med felger av plast for å spare 3 kilo pr hjul. Innvendig skal det benyttes materialer som reduserer energiforbruket for avkjøling og oppvarming.

Vi må si at Smart har kommet på offensiven!

Audi

Audi A2 elektriskUrban Concept ble presentert. Litt stramma inn designmessig sammenligna med tidligere spionfilming og skisser. Men en sær 1+1-seter for bykjøring, knapp kjørelengde på 50 km.

Om en elektrisk, oppdesigna versjon av Audi A2 er mer nær i produksjon, er vi ikke sikre på. Forsatt et konsept, med trådløs lading, neste generasjon LED-teknologi og innovativt interiør som de kaller det. Rekkevidden skal være 200 km som oppnås pga relativt lav kjøretøyvekt og en litt kraftigere batteripakke enn f.eks. LEAF. Hva vi er sikre på, er at den nok ikke blir seende helt slik ut når den skal i produksjon. Konsepter er alltid det fineste. Mer her på engelsk. De norske pressemeldingene er som oftest forkorta til det uinteressante.

Opel

Opel RAKVi forventa ikke så mye mer enn litt mer oppstuss rundt Opel Ampera. Den triste nyheten var at de har lagt den elektriske versjonen av minibilen Junior på is. Visstnok droppa pga fryktelig høye kostnader, og at de må svært nøye vurdere markedsmulighetene for elbil. På kort sikt vil derfor Opel være uten elbil, i motsetning til mange av de europeiske konkurrentene sine. Stusselig.

For ikke å skuffe oss for mye, fant de ut at det gjaldt å ha en elektrisk mulighet i Frankfurt.

I pressemeldingen forteller de hensikten: «The RAK e experimental vehicle aims to deliver pricing that even younger customers can afford. The RAK e has cool looks and production-potential.» Plass til to, toppfart 120 km/t og kjørelengde knappe 100 km. Visstnok kan denne kalles «The One Euro Car» fordi du skal kunne kjøre 100 km for €1 i drivstoffkostnad.