Hopp til innhold

Tyskland: Elektrisk for veldig mye av penga

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

I Tyskland ruster bilindustrien for alvor opp for å jage dieselspøkelset på dør – og bakom lurer Kina.

FRANKFURT (elbil.no): Den europeiske bilindustrien jobber hardt med å rette opp omdømmet. Et positivt uttrykk for det, får den som besøker den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt. Som vi rapporterte fredag i forrige uke er det historisk høyt elektrisk fokus. Det bekrefter tendensen; det blir mer og mer for hver utstilling. Stadig færre produsenter står igjen på perrongen. Og produktene blir mer og mer konkrete. Ståle Frydenlund / elbil.no I denne artikkelen gjennomgår vi de, etter vår mening, mest interessante merkene og modellene (mer om de mindre konkrete, primært fra Kina, i egen artikkel). De fleste av dem kalles konsepter, men det er åpenbart at flere er nær å klassifiseres som produksjonsmodeller. Som Audis e-tron quattro, som ligger an til å bli lansert i starten av oktober neste år. Siden prosessen er lukket, og Audi åpenbart vurderer at de har fått tilbakemeldingene de trenger, er modellen heller ikke å se på utstillingen – til manges skuffelse.

I.D./Volkswagen

Volkswagens styreformann, dr. Herbert Diess, besøkte Norge i juni i fjor sammen med resten av styret i konsernets personbildivisjon (bildet). Den gang lyttet Diess interessert til det som ble formidlet fra Norsk elbilforenings generalsekretær Christina Bu og øvrige norske eksperter. Ståle Frydenlund / elbil.no Et drøyt år senere er Volkswagen kommet et langt stykke videre med sin elektriske planlegging. De har vist fram både I.D., I.D. Buzz og I.D Crozz. Sistnevnte står utstilt side om side med førstnevnte, og det er tydelig at SUV-en nærmer seg produksjonsklar – i hvert fall sett fra utsiden. Foruten å være en elbil, er den selvsagt også autonom (selvkjørende) og tilkoblet (kan kommunisere med det meste). Diess hevdet at Volkswagen «setter standarden for elektrisk mobilitet i volummarkedet», og at det produsenten over de neste fem årene skal investere seks milliarder euro innen dette feltet. Men: Over halvparten, eller 3,5 milliarder euro, skal samtidig investeres i videreutvikling av konvensjonelle drivlinjer. Det betyr at Volkswagen planlegger å ri to hester i fortsettelsen. Den første produksjonsmodellen, I.D.-modellen i Golf-klassen (den hvite på bildet), vil bli vist i Frankfurt om snaut to år. – En ting er klar: Framtidens Golf må igjen bli en folkebil. Innen 2025 vil vil tilby 23 helelektriske modeller, sa Diess. SUV-en skal være satt opp med firehjulsdrift, med en elmotor på hver aksel (med totalytelse på 225 kW). NEDC-rekkevidden (en målesyklus som er på vei ut til fordel for WLTP) sier 500 kilometer, mens oppgitt ladetid ikke er mer presis enn «80 prosent i løpet av en halvtime ved bruk av et hurtigladesystem». Volkswagen viste også I.D. Buzz, en modell som kan tilpasses alle formål fra storfamilien til næringsvirksomhet. Modellen er varslet på markedet først i 2022, og det snakkes om 600 kilometer rekkevidde. Ståle Frydenlund / elbil.no

BMW

BMW presenterer sine nyheter under slagordet «This is tomorrow. Now. Die Zukunft ist jetzt», og standen breier seg over 10.500 kvadratmeter. Fra BMWs side loves det 12 rene elbilmodeller innen 2025. Totalt 25 skal være elektriske i en eller annen form. Headliner på området er den helelektriske konseptbilen «i Vision Dynamics» (hovedbildet). BMW er helt klare på at den skal i produksjon. De sier ikke når, og uten tekniske detaljer, men det skinner klart gjennom at det godt kan skje før 2019-2020. Ståle Frydenlund / elbil.no Mange har spekulert på om den nye elbilen, som er på størrelse med den velkjente 5-serien, skal få navnet i5. Men med lengden på 4,8 meter, som matcher den konvensjonelle 5-serien, er navnevalget nærmest gitt. Også på grunn av styreformann Harald Krügers uttalelser: – Dette er slik vi ser for oss framtidig elektrisk mobilitet mellom i3 og i8. Vi elektrifiserer hjertet av BMW, og tar merket inn i en helt ny dimensjon. Under dagens første pressekonferanse tirsdag var han tydelig på ambisjonene, men ikke like tydelig på hvilke verktøy som skal tas i bruk for å oppfylle dem. – Vi holder det vi lover. Og jeg er trygg på at vi blir ledere innen elektrifisering i premiumsegmentet. «i Vision Dynamics» skal gi rekkevidde opp til 600 kilometer, sa Krüger. Ståle Frydenlund / elbil.no I det kortere perspektivet premiereviste BMW også den mer sporty utgaven av i3, kalt i3s. Den har fått økt motorkraft og mer klassiske BMW-kjøreegenskaper (de opprinnelige hjulene har blant annet fått mer bredde). Det utløser dessverre også høyere strømforbruk (oppgitt: 14,3 kWh/100 km), men uten at batteripakken har fått mer ytelse. BMW-kilder med god kjennskap uttaler at den fint kunne vært økt til rundt 38 kWh nå (dobling fra introduksjonen i 2013, opp fra 60 til 120Ah), men at økning avventes til neste år. På standen kan vi også se den nye SUV-en X3, som skal lanseres med helelektrisk drivlinje i 2019. Alt tyder på at den blir den første elbilmodellen fra BMW med relativt likt utseende som sine fossile brødre og søstre. Med en dragkoeffisient på 0.29 (Cd) ligger den an til å fikse elektrisk drivlinje greit, til tross for at SUV-er er mindre effektive enn lavere personbiler. Ståle Frydenlund / elbil.no

EQ/Mercedes-Benz

– The future looks bright, sa en eldre herremann jeg overhørte i trengselen rundt konseptmodellen EQ A. Og ganske riktig; bilen som premierevises er slett ingen elbil noen ville skamme seg over å bli sett i. Den blir trinn to i den nye elektriske raketten fra Daimler AG, fra Mercedes-Benz´nye søstermerke EQ – som er kortform for «elektrisk intelligens». Først ut blir SUV-en som får navnet EQ C. Den skal være på veien fra 2019, og Kjetil Myhre, som er direktør hos den norske importøren Bertel O. Steen AS, er svært klar for å komme i gang. Ståle Frydenlund / elbil.no Derfor startet importøren for kort tid siden å tv-annonsere for at du snart kunne forhåndsbestille den. Det var et til da helt ukjent bilannonsekonsept, som på sitt vis illustrerer endringen bilindustrien er inne i. Siden torsdag i forrige uke er opplegget en realitet, og det følger samme lest som Audis (for e-tron quattro), ved at løsningen er utviklet i Norge. Daimler AG har gitt sin aksept til løsningen, som det norske importørapparatet har presset på for. Det spesielle, til tross for at alle kan hoppe av forhåndsbestillingen underveis, er at det så langt er gitt få tekniske detaljer om elbilen – bortsett fra at systemytelsen er maks 300 kW, at den gjør 0-100 på under fem sekunder, batterikapasitet på over 70 kWh. Målet er selvsagt å nå rekkevidde på rundt 500 kilometer. Raden av elektriske modeller fra Daimler-konsernet skal være lang innen 2025. For egen del justerer vi den litt; korrigert for at milde hybrider (med 48 volt) ikke inngår i drivlinjene vi jobber for. Ståle Frydenlund / elbil.no Myhre sier også at neste generasjon av ladbare hybrider vil tilby elektriske rekkevidder inntil 100 kilometer, og at at EQ Power-versjonene fra Mercedes-Benz også vil ha forbrenningsmotor på diesel. I så fall kopierer de grepet Audi har tatt i sin relativt sett vellykkede, store SUV Q7 e-tron. – Innen 2022 skal Mercedes-Benz har lansert mer enn ti helelektriske modeller på markedet. EQ A beviser at vi mener alvor med å introdusere elektrisk mobilitet gjennom vår portefølje, sa dr. Dieter Zetsche, som er CEO i Daimler AG og toppsjef for Mercedes-Benz´ personbildivisjon. EQ A (bildet over) skal få en rekkevidde på «rundt 400 kilometer», men det understrekes at dette kommer an på størrelsen på batteripakken. Dette betyr igjen at det kan bli snakk om ulike ytelser, opptil 60 kWh, i den kompakte modellen. Batteriene skal forøvrig komme fra Daimlers egen fabrikk, Deutsche ACCUMOTIVE (som også er tilfelle for EQ C). Hastigheten på hurtiglading er uklar, men det opplyses at EQ A er forberedt for trådløs lading (induksjon). På standen finner man også smart vision EQ fortwo-konseptet, som skal representere en ny og selvkjørende visjon. Den elektriske småbilen skal plukke opp passasjerer der de ønsker, og den er ment å være ideell for bildeling. Myhre opplyste samtidig at det i øyeblikket (12. september) bare var 25 eksemplarer av B-Klasse (B250e) igjen for salg i Norge: – Jeg skulle gjerne solgt mange flere, men kunne ikke påvirke avgjørelsen om å avslutte produksjonen, sier Myhre, som nå må smøre seg med tålmodighet.

Audi

Audi har i senere tid, i likhet med Volkswagen, hentet mye inspirasjon til elbilsatsingen sin i Norge. Det var nesten så vi kunne gjenkjenne vår egen entusiasme på standen, for Audi har gjort elbil til sitt domene. På Audis stand tronet både crossoveren som kommer i 2019 (først vist på Shanghai-utstillingen i april som e-tron Sportback concept), året etter SUV-en e-tron quattro, og det selvkjørende Aicon-konseptet. Sistnevnte er såpass far out at den også mangler ratt. Ståle Frydenlund / elbil.no Den virkelighetsnære 2019-modellen bærer foreløpig navnet Elaine (et navn som garantert vil bli endret). Den 4,9 meter lang, 1,98 meter bred og 1,53 meter høy, mens akselavstanden er 2,93. Den er dermed litt lenger enn Skoda Vision E (omtalt i første artikkel) og I.D. Crozz, som også bygges på Volkswagen-konsernets MEB-plattform. Bilen har to elmotorer – én foran og én bak – og batteripakke på 95 kWh. I konseptbilen leverer elmotorene totalt 320 kW (eller 435 hk). Den utstilte modellen har forøvrig ikke ytre speil, men visning i dørsidene. Dette betyr at bilens luftmotstand reduseres, som igjen er positivt for rekkevidden. Audi har forhåpninger om at dette vil være godkjent utstyr (som betydelig fordyrende tilvalg) innen endelig typegodkjenning. e-tron quattro som lanseres i løpet av andre halvår 2018 har forøvrig i dag 2.500 norske forhåndsbestillinger, bekrefter Audi Norges kommunikasjonssjef Øyvind Rognlien Skovli. PS. Mer om den kinesiske elbilbølgen, som i stor grad påvirker satsingen i Europa og ellers, kommer i en egen artikkel.