Dessverre opplever vi at verdifulle ladekabler kan bli stjålet fra elbilene. Sist skjedde det på beste Oslo vestkant. Men du kan sikre deg litt imot dette.

Ladeinntak PSAFram til det siste året har det stort sett vært svært rimelige ladeledninger som har blitt brukt til elbilene. Kosta sjelden noe mer enn en håndfull hundrelapper på Clas Ohlson o.l. Dette gjelder f.eks. Buddy og gamle Thinker.

Unntaket har vært forrige generasjons Peugeot og Citroën som har en kabel som koster en håndfull tusenlapper. Men disse kablene er godt festa fast i bilen av et lokk som må klappes igjen for at ladingen skal starte. Og luka kan kun åpnes fra innsiden. En forbilledlig løsning, vil vi si.

Nå har vi fått mer avanserte ladeledninger med kontrollboks. Disse ladekablene koster fra 5-8.000 kroner avhengig av bilmerke. Da er det sårt å få en stjålet. 

Vi har fått melding om et nattlig tyveri på en offentlig ladestasjon på Frogner i Oslo. Dette var fra en Think hvor kabelen sitter løst i ladeinntaket på bilen. Så har det da vært noen som enten har glemt å låse lokket på stolpen (gammel type stolpe som likevel tillater lading), eller det er noen med ladenøkkel. Dessverre er det siste mulig, det kan også være brodne karer blant elbilistene. Eller skal vi tro at noen har fått tak i nøkkel uten annen nytte enn for å rappe ledninger?

Ladeinntak ThinkDette bildet viser at det er ingen mulighet til å få kabelen låst til bilen på Thinken. Men fortvil ei, vi tok en prat med Norges mest erfarne Thinksjåfør, Øyvind Lunde, for å høre hva han gjør. Og løsningen hans er enkel og grei. Lader du et sted hvor du er bekymra for tyveri, så åpner du panseret og legger «klumpen» nedi der, lokk panseret og ladekabelen er da ved hjelp av panseret låst fast til elbilen.

Bilmerkene Peugeot iOn, Citroën C-Zero, Mitsubishi i-MiEV og Nissan LEAF har den såkalte «Yazakipluggen». Støpselet formet som en pistol, har et hull i utløseren. Fester du en liten hengelås der, er pluggen låst fast til elbilen. Ikke vanskeligere enn det. Noe vi anbefaler at alle gjør for å unngå en høy og unødvendig kostnad.

Vi tok en kjapp inspeksjon på Aker brygge. Interessant hadde 3 av 4 i-MiEVer på lading en hengelås montert. Det viser at de fleste eierne allerede tar sine foranstaltninger. Ikke så rart da kabelen til i-MiEV oppgis å koste over 8.000 kroner.

Det var dagens gode råd: Pass på de dyre ladekablene!

Ladeinntak i-MiEV