Annonse

ford focus electricSør Import AS i Mandal tok innersvingen på Ford Motor Norge AS.

Siden desember 2011 er Ford Focus Electric blitt produsert i Michigan, USA, før produksjonen av den europeiske versjonen startet opp i tyske Saarlouis i forrige uke.

Nå har Sør Import AS startet parallellimport av den ferskeste elbilen på det norske markedet, med premieredager denne uken. Det er snakk om den amerikanske utgaven.

– Vi tok inn den første elektriske Focusen allerede i april. Så har vi hatt den stående i utstilling for å måle interessen, samtidig som vi startet salg av Nissan LEAF. Den har det vært enorm interesse for. I år har vi nesten hatt 50 prosent av totalomsetningen på LEAF, eller rundt 100 biler, sier selger Trond Fredriksen.

Han anslår at rundt ti prosent av Nissan-bilene er omsatt lokalt i Mandal-regionen, mens resten er spredt rundt det ganske land.

Kan ikke hurtiglades

Ford Focus har et litiumion-batteri på 23 kWt, oppgitt rekkevidde på mellom 125 og 162 kilometer og en motorytelse på 143 hestekrefter. Den integrerte laderen er på 6,6 kilowatt, og skal kunne levere ti mil rekkevidde i løpet av 2-3 timer.

Med en 10A-kurs skal det ta 11 timer å fullade batteriet, sju timer med 16A eller fire timer med 32A. Hurtigladingsmulighet – som på LEAF – finnes imidlertid ikke på denne første utgaven, opplyser Fredriksen.

– Etter suksessen med LEAF ville vi måle interessen for Focusen også, selv om den ennå ikke er markedsført av den offisielle importøren. Likevel har vi fått veldig mange spørsmål om den. Og ja – vi har solgt noen, men jeg vil ikke ut med offisielle tall. Totalt er ti biler tilgjengelige for salg nå, med levering i løpet av juli, sier Fredriksen.

Bilen er også blitt prøvekjørt av en lokal nett-tv-kanal.

Ganske lik pris

Fredriksen mener prisbildet målt mot LEAF er ganske likt.

– Skal du ha en LEAF med skinnseter og like høyt utstyrsnivå som den beste Focusen, koster den 277.000 kroner. Focusene våre har priser fra 252.000 til 275.000. Det meste er standard utenom skinnseter og elektrisk seteregulering, forteller selgeren.

Han har foreløpig ikke fått opplysninger om det blir noen vesentlige forskjeller mellom USA- og Tyskland-produserte utgaver.

– Nei, og Ford har heller ikke gått ut med det. Det vil de ikke før bilen er i salg.

Hvordan konkurransesituasjonen blir når den offisielle importøren starter salget, tør ikke Fredriksen spå noe om. Men:

– Vi selger i bøtter og spann av LEAF, som Nissan også har gjort lenge. Derfor regner vi med å kunne selge Focus parallelt. Antallet vil avhenge av hva Ford gjør med hensyn til priser og leveringstid. Det gjelder å drive butikk. Hvis markedet vil ha oss, er vi der. Foreløpig ser det veldig lovende ut, sier Fredriksen.

ford focus electric

Hevder små forskjeller

Informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge AS sier prisene på Focus Electric først blir klare kommende uke. Da starter også markedsføringen. 20-25 av cirka 70 forhandlere skal selge den elektriske Focusen. Utstyrsspesifikasjonen er basert på Titanium-nivået fra utgaver med forbrenningsmotor.

– De første bilene er ventet til Norge i slutten av august eller starten av september, opplyser Sønsteby, og legger til at det kun er små forskjeller mellom den europeiske og den amerikanske utgaven – relatert til ladekabel og ulik spenning (110 vs 220V). Sønsteby hevder den offisielle årsaken til at bilen mangler hurtigladingsmulighet, er at Ford tror folk flest lader enten hjemme eller på jobb.

– I de aller fleste tilfeller vil 162 kilometer være nok på en normal dag. Det betyr selvsagt ikke at vi ikke kunne hatt hurtiglading, men Ford har valgt å gjøre det slik.

– Ingen kommentar

Fra forskjellige hold er det varslet en oppgradering av Focus Electric i løpet av neste år. Sønsteby vil verken bekrefte eller avkrefte dette.

– Nei, det har jeg ingen kommentar til foreløpig. Vi lanserer bilen nå her i Europa. Det er vårt fokus.

– Hva tenker dere om parallellimporten som startet opp før dere kom på banen?

– Vi er kjent med at noen brukte elektriske Focus er bruktimportert fra USA, men vi er ikke kjent med nøyaktige spesifikasjoner på disse bilene, herunder hvordan ladeuttak/kontakter er tilpasset norske forhold og hvordan det er tenkt at service skal håndteres på disse bilene. Sist, men ikke minst, garantiforholdene. De er svært avgjørende når man kjøper en elektrisk bil, sier Sønsteby.