Annonse

Det nye byrådet i Oslo ønsker bilfritt sentrum innenfor Ring 1 om få år. Det skaper usikkerhet rundt åpning av den nye ladegarasjen som er bygd under Akershus festning.

Den nye ladegarasjen ble vist fram av tidligere byråd Guri Melby (V) tidligere i høst og var planlagt åpnet før jul i år. Med ny byråd er det skapt usikkerhet rundt Oslos elbilpolitikk.

– Vi er svært glad for at det nye byrådet har ambisiøse miljøplaner for Oslo, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening. Men forutsigbarhet er avgjørende i elbilpolitikken. Vi ser for oss en gradvis utfasing av biler i sentrum, der eksosbiler blir kastet ut først, og elbiler til slutt.

Elbilforeningen mener at hovedpoenget må være å få ned utslipp og støy fra biltrafikken. Da er fortsatt satsing på elbil avgjørende. Den nye ladegarasjen vil gi folk fortsatt incentiver for å bytte til elbil, samtidig som vi får bort parkerte biler fra gateplan i sentrum.

Vårt forslag til løsning 

Nåværende byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (MdG) kan ikke kommentere saken til Østlandssendingen. Men Christina Bu har et forslag til løsning.

– Elbiler kan kjøre opp fra Operatunellen til Vippetangen sammen med de som skal til DFDS´ danmarksferge. Kongens gate fram til Akershus festning kan være forbudt for andre enn elbiler, foreslår Christina Bu.

Samtidig oppfordrer hun til å sette strengere krav til elektrisk varetransport og taxi i sentrum.

Har bedt om møte med byråden

– Nå bygger Oslo kommune to hurtigladere i sentrumsområdene og da kan næringstransport og taxi fylle på strøm i løpet av dagen ved behov.

Det finnes mange gode alternativer for elektrisk varetransport lokalt med små varebiler. Nå tester også Asko ut elektriske lastebiler. Elbilforeningen har også jobbet for at taxinæringen skal gå over til elektrisk drift i Oslo. Flere, som Trond Gustav Sømme (bildet), har også gjort det.

blogg 20151126 trond teslataxi 800

Elbilforeningen har bedt om et møte med byråden for å foreslå løsninger som alle kan være fornøyd med og som ikke minst bidrar til at Oslo fortsatt kan smykke seg med tittelen verdens elbilhovedstad.