Annonse

2013 skriver seg inn i historien som et fantastisk elbilår i NorgeI år har har leserne våre klikket ivrigst på saker som handlet om Nissan LEAF, BMW i3, Renault Zoe, Tesla Model S og e-Volkswagen. For ikke å forglemme høstens medlemstilbud på ladekabler, da.

Romjulen er tiden på året der det er naturlig å se både bak- og fremover. Kort sagt gjøre opp status.

Men før vi retter blikket mot det vi tror blir et spennende 2014, tar vi altså et tilbakeblikk på de ti mest leste sakene gjennom dette året.

Sakene kommer utenom de faste og enda mer populære postene våre, som hurtigladekartet, kjøpsveiledning, bilene som finnes på markedet, bilene som kommer og medlemsfordeler. Hurtigladekartet er den klart mest populære posten, med nesten 50.000 sidevisninger. I alt har vi hatt mer enn 263.000 unike besøk på våre sider, og mer enn 1,5 millioner sidevisninger.

I løpet av bare fem måneder har Tesla maktet å levere ut rundt 2.000 Model S i Norge.

I løpet av bare fem måneder har Tesla maktet å levere ut rundt 2.000 Model S i Norge. (Alle foto: Ståle Frydenlund)

Det er neppe tilfeldig at vi har opplevd den voldsomme veksten i år. Stadig flere vet hva en elbil har å by på, godt hjulpet av naboeffekten fornøyde elbilister har sørget for. Samtidig som disse ordene skrives, er nemlig elbilbestanden i ferd med å bli dobbelt så stor som den var på samme tid i fjor. 2013 har vært et eventyrlig elbilår i Norge, og resultatet er totalt 19.000 elbiler på norske veier. 

Årets 10 på topp

1. Test av Nissan LEAF i vinterkulda: 13.350 sidevisninger

Nissan LEAF er bedre enn tradisjonelle biler på alt utenom rekkevidde – også om vinteren. Vi testet elbilen Nissan LEAF under streng vinterkulde med ned mot minus 15 grader, og det skulle vise seg at dette ble årets uten sidestykke mest populære sak.

2. BMW i3 blir enda billigere: 8.673

Opplysningen om at du kunne få den nye elbilen BMW i3 for 237.100 kroner pluss levering fra 16. november i år, trigget mange. Prisen ville være på nivå med bestselgeren Nissan LEAF og dyrere enn Mitsubishi i-MiEv. Senere ble det klart at mange må regne med å vente lenge på sin bil.

Øyvind Lunde er vår faste rekkeviddekontrollør. Den siste dagen i oktober slo han følge til Nederland for å prøvekjøre BMW i3. Lundetesten er en svært populær post på elbil.no.

Øyvind Lunde er vår faste rekkeviddekontrollør. Den siste dagen i oktober slo han følge til Nederland for å prøvekjøre BMW i3. Lundetesten er en svært populær post på elbil.no.

3. Nissan LEAF i oppgradert versjon: 7.703

Saken om at Nissan Europa endelig hadde sluppet detaljene om neste generasjons Nissan LEAF ble årets tredje mest populære. Bestselgeren var oppgradert etter tilbakemeldinger fra kunder og kjøredata. Siden i sommer har norske kunder kunnet velge mellom tre ulike utstyrsversjoner av nye LEAF, og modellen utgjør i dag nær halvparten av elbilbestanden i Norge.

4. Nå selger vi ladekabler: 6.794

Elbilforeningen videreførte i høst samarbeidet med Salto Ladestasjoner AS, og kunne dermed tilby ladekabler til Mode3-uttak til fornuftig pris. Medlemstilbudet ble svært populært. Etterspørselen ble faktisk så stor at vi før jul ble utsolgt for kabler. Vi forventer neste større parti tidlig i januar.

5. Følg åpningen av Teslas superladere: 6.061

Generalsekretæren var utskremt reporter denne dagen, på tur fra Stavanger til Oslo med en av Teslas biler. Resten av den eksperimentelle live-dekningen ble besørget med innspill fra Twitter og andre kilder på de andre rutene. I etterkant er det lett å fastslå at denne begivenheten traff folk hjemme.

6. Vi har prøvekjørt elbilen Renault Zoe: 5.307

Denne modellen venter vi fortsatt på, men generalsekretær Snorre Sletvold kjente på den for første gang i april – under en lanseringsevent i Portugal. Vi satser på at vi ikke kommer så langt inn i neste år før franskmannen blir et vanlig syn også i Norge.

7. Elektrisk bil fra BMW til hyggelig pris: 5.239

Elektrisk bil fra BMW har vist seg å være særdeles interessant stoff i år. Og da BMWs ekspert Oliver Walter var i Oslo i mai, slo han fast at folk kom til å elske bilen. Et budskap han forøvrig gjentok da vi snakket med ham på den internasjonale bilutstillingen (IAA) i Frankfurt i september.

8. Volkswagen på vei med to elbiler: 5.203

– Vi regner med å ta store andeler av elbilmarkedet og gleder oss veldig til tiden vi går inn i, sa Kenneth Rombo Oddaker i Harald A. Møller AS i april. Åtte måneder senere ruller rundt 500 Volkswagen e-up! nå på norske veier.

Etter halvannen måned på markedet, er det nå registrert rundt 500 Volkswagen e-up! i Norge.

Etter halvannen måned på markedet, er det nå registrert rundt 500 Volkswagen e-up! i Norge.

9. Hurtiglading for elbil og betaling: 5.028

Tilgang til hurtiglading er selvsagt et engasjerende tema. I denne saken fra juni kom det frem at flere av operatørene var klare til å tilby abonnement, og at det i løpet av 2013 ville bli vanskelig å finne gratis hurtiglading. Det ble også avslørt at vi ville få minst fem ulike ladekort, at mobil vil være en god hjelper for å få tilgang og at én operatør ville tilby betaling pr. minutts bruk.

10. Har du baller til å kjøpe Tesla Model S: 4.995

Det er ingen tvil om at Tesla Model S har vært årets store snakkis blant elbilnyhetene. Selv har vi bidratt med et høyt antall saker, og i april skrev vår mann Hans denne kommentaren – med basis i at  informasjonen fra Tesla ikke akkurat sto i stil til hva du bør forvente som forbruker. Om det ikke var for at det var noe helt spesielt med Model S, og den dedikerte gjengen bak, ville vår mann ha slått hardere på tromma. Siden har historien vist at Norge er fullt av baller: Rundt 2.000 Model S ruller nå land og strand i Norge.

Vi vil bli enda bedre

Vi vil samtidig få takke for at vi får stadig flere trofaste lesere her på elbil.no. Det har ført til at trafikktallene våre har økt voldsomt, med august, september, oktober og november som de desiderte supermånedene i vår historie.

Økningen betyr selvsagt også at vi må skjerpe oss for å tilby mer relevant stoff. Både for deg som har vært elbilist lenge, og for deg som er usikker på om det er mulig å hurtiglade i garasjen eller ikke.

Så der har du nyttårsforsettet fra elbil.no-redaksjonen: Vi ønsker å bli enda bedre i året som kommer, både når det gjelder innhold og layout. Følg med!

PS. Kom gjerne med forslag til hva du gjerne vil lese mer om på elbil.no, enten i kommentarfeltet under eller på våre Facebook-sider!