Mercedes-Benz er sist ut i den elektriske køen av nyheter før den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt.

KOMMENTAR: Nyss om en mulig ny elbil fører selvsagt til at det gledes i gangene hos den norske importøren Bertel O. Steen AS på Lørenskog, som allerede tilbyr B-Klasse Electric Drive og Smart Electric Drive. I tillegg er stadig flere ladbare hybrider på vei inn i porteføljen.

2015 ser uansett ut til å bli året der den tradisjonelle bilindustrien for alvor våkner. Stadig flere nyhetsdrypp er én god indikasjon. Og det er nokså klart at den elektriske vekkerklokken primært er amerikansk.

For det er nesten ikke grenser for hvor mange Tesla-konkurrenter som er underveis, og begrep som «fighter» og «killer» er mye brukt. Felles for de fleste av de varslede er at de tilhører det mer luksuriøse SUV-segmentet. Audi har eksempelvis allerede varslet sin Q6 e-tron. Men det går også sterke rykter om at BMW allerede er godt underveis med en elektrisk i5-sedan. 

Mercedes-Benz kan selvsagt ikke være dårligere, på typisk tysk bilindustrimanér. Og godt er dét.

Har fleksibelt oppsett

– Vi jobber med et intelligent konsept for en meget attraktiv elbil med rekkevidde på 400-500 kilometer, sier produsentens utviklingssjef Thomas Weber til Autonews.

I likhet med flere av de andre tyske bilprodusentene har Mercedes-Benz nå fleksible chassisoppsett som muliggjør ulike drivlinjer. Flere detaljer vil ikke Weber dele nå, men vi setter ikke mange kroner på at det kommer noen i Frankfurt.

Det er liten tvil om at det er Tesla, og kommende Model X i særdeleshet, som har fått de tyske premiumprodusentene på banen. Tesla har spist store nok markedsandeler, i viktige markeder som California, til at det er blitt lagt merke til. 

Det store, og uavklarte, spørsmålet er hvordan de tyske produsentene vil møte ladeutfordringen. Den kanskje viktigste grunnen til Teslas suksess ligger nettopp i et aggressivt utbygd superladernettverk.

Sony-sjef avviser ikke partnere 

Det lave antallet bevegelige og komplekse deler, med en relativt enkel elmotor og batteripakke som basis, senker dessuten barrieren for å produsere biler. Dette er et faktum som den tradisjonelle bilindustrien selvsagt også blir mer og mer klar over. 

Mye av grunnen til at gründer Elon Musk har lykkes med Tesla ligger nettopp her. Og at andre teknologiselskaper som Google og Apple har hengt seg på.

Kanskje det er noe av grunnen til at Sony-toppsjef Kazuo Hirai mer enn antyder overfor Financial Times at han er åpen for en deal med en tradisjonell bilprodusent?

Følg med for flere elektriske drypp fra Frankfurt de kommende ukene!