Annonse

59 prosent hadde kjørt elbil i mindre enn ett år. To elbilmodeller dominerer fullstendig.

Hele 6 av 10 som svarte i Elbilforeningens siste medlemsundersøkelse oppgir at de er i starten av sitt elektriske billiv. Det tilsvarer hele 2.001 av de 3.405 som svarte (over 1/4 av foreningens totale medlemsmasse).

– Tallet forteller at elbilen når stadig nye grupper i befolkningen, og at medlemsmassen vår er i sterk endring. Fra å ha vært en biltype for spesielt interesserte, er elbilen nå i ferd med å bli allemannseie. Det betyr nye og spennende utfordringer for oss som medlemsorganisasjon, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening.

illu hvor lenge har du kjørt elbil 800 

17 prosent oppgir altså at de har vært elbilister i 1-2 år, mens 11 prosent har 2-3 år bak seg. Under én av 10 har vært elbilister i mer enn fem år.

De fleste har én elbil

De aller fleste, nærmere bestemt 3.104, oppgir at de i dag har én elbil i husholdningen. 220 oppgir at husholdningen har to elbiler, mens 28 har tre eller flere (se kakediagram under).

– Vi har all grunn til å tro at husholdninger som disponerer én elbil gjerne også har en fossildrevet bil. Respondentene som oppgir at de har to elbiler, har gjerne tatt spranget fullt ut og blitt helelektriske. Vi får stadig tilbakemeldinger fra medlemmer som har tatt dette valget, og jobber for at flere skal kunne gjøre det på sikt, sier Bu.

illu antall elbiler i husholdningen 800

På spørsmål om antall vanlige biler i husholdningen før elbilkjøpet, oppgir nesten halvparten (1.509) to, mens det også er 315 som ikke hadde bil før elbilen ble anskaffet. Undersøkelsen viser at de fleste familier har to biler, men samtidig svarer medlemmene at de kjører mer elektrisk:

– På spørsmålet «hvor mye mer eller mindre kjører du vanlig bil etter du kjøpte elbil», svarte nemlig over halvparten at de enten kjører 75 eller 100 prosent mindre fossilt. Dette viser at elbilen er blitt det foretrukne fremkomstmiddelet i husholdninger som har tilgang til flere biler, sier Bu.

Vanligst i kjernefamilien

Når det gjelder antall biler totalt i husholdningen i dag, er også tallet to det mest vanlige.

– Det gjelder for 2.071 av de spurte (61 prosent). Kun 469 oppgir at antallet biler i husholdningen er tre eller flere. Det tilsvarer ikke mer enn 14 prosent, og er et godt argument mot dem som hevder at elbilen kommer i tilegg til fossilbilene nærmest uansett, sier Bu.

Undersøkelsen avklarer også at elbilen er mest vanlig i kjernefamilien. Blant 31 prosent av de spurte består nemlig husholdningen av fire personer, mens nest største kategori er husholdninger med to personer (28 prosent):

illu antall personer i husholdningen 800 

Vi stilte også spørsmål om hvem som faktisk eier elbilen. Her viser det seg at 63 prosent av de 3.405 spurte eier den selv. Kun tre prosent oppgir at ektefelle eller samboer har det formelle eierskapet, mens 30 prosent har elbilen felles i husholdningen.

Det kan tyde på at innkjøp av elbil er et fellesprosjekt for familien, i den forstand at ekte- og samboerpar kjøper bilen sammen. 

Disse elbilene kjører vi

De klart dominerende elbilmodellene i undersøkelsen er Nissan LEAF (1.362)  og Tesla Model S (980). De to neste på lista er Mitsubishi i-MiEv (296) og Volkswagen e-up! (221).

Men eldre elbilmodeller er også i høyeste grad representert: 141 Think-eiere har svart i undersøkelsen, i likhet med 63 Buddy-sjåfører:

illu elbilmodeller husholdningen har 800

– Statistikken er totalt endret bare i løpet av det siste året. Med stadig flere elbilmodeller på markedet blir valgfriheten større hele tiden, sier Bu.

Eksempelvis er VW e-Golf nettopp introdusert på det norske markedet, med stort forhåndssalg. I oktober kommer Kia Soul i elektrisk versjon, mens vi regner med at Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive kommer på nyåret.

Om undersøkelsen «Elbilisten 2014»

Elbilforeningen gjennomfører hvert år en spørreundersøkelse blant Norges elbilister og spør om hvem de er, hvordan de bruker elbilen og hva de synes om norsk elbilpolitikk. 

Hele 3.405 personer deltok i årets spørreundersøkelse de to første ukene i juni 2014. 

Respondentene tilsvarer 12 prosent av alle totalt 28.827 norske elbilister da undersøkelsen ble foretatt.

Les også

Knuser myten om at elbil erstatter buss (2014)

Positive, men ofte uvitende nordmenn (2014)

Kan tenke seg å betale for offentlig lading (2014)

To elbilgoder er helt avgjørende (2014)

Derfor velger nordmenn elbil (2014)

En gang elbilist, alltid elbilist (2014)

Sjekk resultatene fra tidligere års spørreundersøkelser her:

Elbilister er ikke som andre bilister (2013)

Så mye er vi villige til å betale for hurtiglading (2013)

Elbil erstatter fossilbiler (2012)