Opel Ampera-e kan jeg kanskje få kjøpt dette året, men jeg venter heller på Tesla Model 3. Den bestilte jeg usett, for levering i en fjern fremtid. GMs elbil er uaktuell for meg, skriver trønderen Arne Asphjell.

LESERKOMMENTAR: Hvorfor har jeg så lite til overs for den allerede lanserte elbilen fra General Motors (GM), Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e? Forklaringen er enkel: Jeg unner ikke GM elbilsuksess.

General Motors er den store stygge ulven i elbilsammenheng. Det er ikke uten grunn at GM har skurkerollen i dokumentarfilmen Who Killed the Electric Car?

I siste halvdel av 90-årene laget GM en helelektrisk bil, EV1. Brukerne var svært fornøyde, men bilene var på leasing og GM nektet brukerne å beholde dem. GM samlet inn de aller fleste og destruerte dem i Arizonaørkenen, som det framgår av bildet over.

GM-styreformann/CEO Mary Barra og Tesla-gründer/CEO Elon Musk har i løpet av kort tid avduket hver sin nye elbilmodell: Chevrolet Bolt og Tesla Model 3.

GMs elbil-aversjon ødela for TH!NK

Det var eksosbiler GM hadde drevet med i nesten hundre år, og det ville de fortsette med. Rensligere bilbruk skulle ikke få ødelegge hovedgeskjeften. Mange mener at BIG OIL var med på å dytte EV1 utfor stupet.

GM i kompaniskap med Chrysler har også litt av skylden for at livet til norske TH!NK ble alt for kort. Ford Motor Company kjøpte TH!NK for å kunne møte de kommende kravene i staten California om at en viss andel av bilene som skulle selges der, cirka fem prosent, måtte være helt utslippsfrie.

Fords Detroit-kolleger møtte dette kravet med å hyre inn et kobbel med advokater og lobbyister som klarte å forpurre loven som skulle gi renere luft i California. Et argument brukt av GM/Chrysler var at utvikling av elbiler ville gjøre eksosbiler dyrere. Da California-kravet falt bort, mistet dessverre Ford interessen for Think.

Derfor ønsker jeg ikke å bidra til en eventuell elbilsuksess for GM.

En parallell fra databransjen

Jeg har levd en stund, og opplevde det som kan kalles PC-revolusjonen i første halvdel av 80-tallet. Her var det Steve Jobs og Apple som førte an i å bringe hjemmedatamaskiner med brukervennlig grensesnitt ut til folket.

Macintosh i kombinasjon med programmet PageMaker var et kvantesprang til en helt annen dataverden. Jeg har vært fan av Apple/Jobs helt siden jeg fikk min første Macintosh på midten av 80-tallet, og regner med å være Mac-bruker resten av livet.

Datagiganten IBM prøvde å henge med i galoppen, med hjelp fra Microsoft. Men i mine øyne var det førende Apple som fortjente suksess – og fikk det.

STEVEELON

Elon Musk blir ofte sammenlignet med Steve Jobs (faksimile fra TIME Magazine), og det har absolutt noe for seg. De har begge rusket opp i godt etablerte industrier, og skremt de gamle gigantene til å tenke helt nytt. 

Vinneroppskrift: Rekkevidde og hurtiglading

Etter min mening er det liten tvil om at det er på grunn av Elon og Tesla at GM og øvrig bilindustri ser ut til å legge om kursen. Derfor vil jeg som forbruker være med å gi min støtte til underdogen. Det er den nytenkende, grensesprengende pionéren som fortjener støtte i en kritisk fase.

I tillegg synes jeg det er helt genialt – samt svært imponerende – at Tesla har bygd opp et nett av gratis fyllestasjoner innenfor hele det området jeg regner for å være min aksjonsradius.

PCMAC
Elbilkampen vi nå opplever har en del til felles med PC-kampen tilbake i 80-årene, mener Arne Asphjell, som har satt sammen denne illustrasjonen. Aktører: IBM/GM og Apple/Tesla.

Det anser jeg som en så stor fordel at jeg er villig til å betale ekstra for den opsjonen om det kreves ved kjøp av Model 3.

Jeg gikk aldri for Model S, den var for stor for mitt behov. Men en nedskalert Tesla kjøpte jeg usett.

Jeg vet bare en ting – den skal ikke være grå. Jeg har svært lite til overs for «gråbilbølgen».

PS. Tesla meldte i går kveld at det er forhåndsbestilt hele 325.000 eksemplarer av Model 3.