Annonse

Bergenserne planlegger å bygge verdens største hurtigladestasjon for elbiler. Når den står ferdig skal 25 elbiler kunne hurtiglade samtidig.

Det er gode tider for elbilister i Bergen. Rekordsalg av elbil, ny støtteordning for utbygging av ladestasjoner i Hordaland, EL39 og nå verdens største hurtiglader. Køfri hurtiglading kaller Lars Ove Kvalbein i Bergen Kommune det.

Hurtiglading uten kø

– Hurtigladestasjonen på Danmarksplass skal bli et grønt energipunkt der både private og næringsdrivende kan fylle strøm og hydrogen uten å måtte stå i kø.

Å samle så mange hurtigladere nær et bysentrum er nytt i Norge og det blir spennende å se hvordan det fungerer i praksis. Antallet elbiler øker kraftig i Bergen, så det vil kunne bli stort nok kundegrunnlag. Særlig bør taxi og budbil og håndverkere i Bergen nå se muligheten for å gå over til elbil.

Kommunens egne elbiler

– Også mange av kommunens egne biler vil bruke ladestasjonen. Nær samtlige av kommunens 730 biler skal byttes til elbil. Blant annet hjemmesykepleien ved Danmarksplass kan ta i bruk den nye hurtigladestasjonen når den kommer i drift. Elbilen kan da lades raskt i lunsjen eller andre pauser.

Den gode nyheten kom i går da Bergen Kommune ønsket få inn den planlagte hurtigladestasjonen inn i hurtigladekartet vårt.

Første byggetrinn ferdig i høst

Første byggetrinn, planlagt ferdig høsten 2014 (tidligst i slutten av september), vil ha følgende lademuligheter:

  • 5 CHAdeMO ladepunkt (50 kW DC) for blant annet Nissan LEAF, Mitsubishi i-MiEV og Peugeot Partner
  • 4 Combo ladepunkt (50 kW DC) for blant annet BMW i3, VW e-up og kommende e-Golf
  • 8 ladepunkt med den nye elbilkontakten Type 2 (22 kW AC semihurtig) lading for blant annet Tesla Model S og Renault ZOE og alle elbiler i den ladefarten bilen kan ta imot.

– Farten på videre utbygging vil blant annet avhenge hvor mye ladestasjonen blir brukt i første fase, sier Kvalbein.

Betalingsordning for hurtiglading skal innføres så snart det er praktisk mulig.

– Vi har nå en anbudsrunde for betalingsordning basert på en ladeapp for mobil, sier Odd Olaf Askeland i BKK.

Bergen kommune samarbeider med BKK, Hordaland fylkeskommune og CMR/Prototech om prosjektet de kaller Grønt energipunkt.

Fra idé til realitet

Dette har vært en stafett. BKK kom med ideen og skal drifte ladestasjonen. De får fem ledige CHAdeMO-ladere som skal omplasseres etter oppgradering til universale ladere andre steder i fylket. Hordaland fylkeskommune foreslo plasseringen på Danmarksplass og fylkestinget bevilget betydelige midler slik at prosjektet ble realistisk.  Nå har Bergen kommune stafettpinnen. De har prosjektledelsen, stiller tomten til disposisjon, finansierer og utfører grunnarbeidene som skal til. Så kan BKK rykke inn med trafo, kabler, hurtigladere og sitt bidrag til finansieringen. I tillegg vil BKK prøve å få forhandlere av elbiler i Bergen til å bidra med et likt beløp hver. Neste år er planen at CMR Prototec og Hyop skal etablere fyllestasjon for hydrogenbiler også på tomten.

Har Bergen nå gått forbi Oslo om å være best på elbil? Kjør debatt!