Annonse

Posten våger tøff påstand etter fantastisk elbilkolonne i forrige uke. Se bilder og video!

De 25 splitter nye Renault Kangoo-elbilene ble kjørt fra bilhavna i Drammen til Oslo. Elvarebilene skal tjenestegjøre i hovedstaden i årene fremover.

– I Drammen har de fått dekor og ny postinnredning. De fleste elvarebilene kjøres ut med lastebiler, men i dag fikk Postens kontorpersonale endelig oppleve postbiler fra innsiden, sier Posten Norges pressesjef John Eckhoff til elbil.no.

blogg 20151123 posten 1 800

– Kolonnen besto av 25 av de 71 elvarebilene som skal til Oslo, legger han til.

Siden 2009 har Posten-konsernet jobbet målrettet med å kutte CO2-utslipp og skape bevissthet blant 18.000 medarbeiderne. Konsernet ligger foran egne målsettinger om CO2-kutt, og den økende andelen elvarebiler i flåten utgjør en viktig del av årsaken.

CO2-fri postlevering i Oslo

Posten Norge kjøpte i sommer 241 nye elektriske postbiler, som skal spres over hele landet. Nå er selskapet halvveis i utkjøringen av de nye elvarebilene.

– Vi markerte begivenheten med kolonnen. Etter mine enkle beregninger var dette verdens så langt største kolonne med røde, elektriske postbiler, sier Eckhoff.

blogg 20151123 posten 2 800

Elvarebilene utgjør altså et viktig ledd i å redusere konsernets CO2-utslipp. Ved å samle flere nullutslippskjøretøy i sentrumsområder, er det mulig å levere brev og småpakker uten utslipp av CO2. De nye bilene vil bidra til at Oslo får CO2-fri postlevering i 2016.

– Posten er over alt i hele landet og det samme er bilene våre. Nå reduserer vi utslipp og skaper mindre støy i Oslo. Det er bra for miljøet, for våre kunder og for Posten, sier regiondirektør Hans-Øyvind Ryen i Posten Norge.

Grønt skifte steg for steg

Posten velger miljøvennlige kjøretøy der det egner seg i driften og der det gir god økonomi. Postens miljøregnskap viser at overgang til miljøvennlige kjøretøy har redusert CO2-utslippene betydelig og samtidig spart konsernet for millionbeløp. 

blogg 20151123 posten 3 800

Kjøp av nye elbiler er ett av flere viktige miljøtiltak for Posten. I oktober ble det kjent at Posten Norge bytter ut fossilt drivstoff i lastebilene med fornybar diesel. Det innebærer at Posten og Brings tungtransport med over 1.000 lastebiler i Norden, som forbruker 20 millioner liter fossilt drivstoff, blir erstattet med fornybar diesel. Så får vi se når den første ellastebilen blir bestilt.

– Vi gjør det grønne skiftet steg for steg. Nå har vi satset på alternative løsninger for både små elkjøretøy og store lastebiler. Vårt mål er å være bransjeledende på gode løsninger for miljøet, og vi fortsetter arbeidet med å få ned CO2-utslippene, sier Ryen.