Hopp til innhold

Vi er på verdenslansering av nye Nissan LEAF

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Andre generasjon av Nissan LEAF kommer i første omgang med 40 kWh-batteripakke og har grunnleggende opplegg for selvkjøring. Først neste år kommer modellen med 150 kW-hurtiglading.

TOKYO (elbil.no): Det betyr at den kan kjøre selv innenfor sitt kjørefelt (bildet under) og parkere seg selv. Nissan hevder også at den såkalte e-pedalen skal gi bedre regenerering av bremseenergi enn i dagens modell. Snart seks år etter at første generasjon av Nissan LEAF inntok Norge, er det altså klart for den andre. Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu er tilstede under verdenslanseringen, og deler noen av sine inntrykk i denne saken. 2. oktober finner den europeiske lanseringen av den viktige elbilmodellen sted i Oslo, og på Tokyo Motor Show – i slutten av oktober – varsler Nissan dessuten at det vil komme nyheter om utvidelse av det elektriske modellutvalget. Denne/disse vil trolig baseres på den nye LEAF-plattformen, og det er ikke usannsynlig at dette gir en ny firehjulsdrevet SUV og en vare-/flerbruksbil. Den nye LEAF-modellen er på plass i Europa fra januar 2018, og vi har all grunn til å tro at Norge vil være et prioritert marked. Lanseringsmodellen, som er en tilnærmet toppmodell utstyrsmessig, vil koste fra 274.000 kroner. Nissan

Samme formfaktor som dagens batteri

Det er endelig fastslått at batteripakken leverer 40 kilowattimer (kWh) brutto i første omgang. Nissan hevder at batteripakken, som har samme fysiske størrelse som i dagens modell, har bedre ytelse enn noensinne. Takket være drastisk økt energitetthet har det vært mulig å beholde formfaktoren, og Nissan understreker at batteripakken skal ha mer enn 90 prosent av originalkapasitet etter 500 ladesykluser. Den selvtilliten lover godt. Motoreffekten i nykommeren oppjusteres fra dagens 109 til 147 hestekrefter, mens toppfarten økes fra 150 til 160 km/t. Først i løpet av neste år kommer et større alternativ  som forhåpentligvis kan matche rekkeviddevinner Opel Ampera-e direkte. Da lanseres såkalte LEAF E-Plus, som lokker med motorytelse på 220 hestekrefter og rekkevidde i området 500 kilometer (mer dyptpløyende detaljer foreligger ikke). Førsteutgavens nærmeste rekkeviddekonkurrent i kompaktklassen – i første i omgang – blir Renault Zoe (kan dog ikke hurtiglades). Nissan Samtidig vil LEAF få et trumfkort: E-Plus-utgaven som kommer neste år er forberedt for hurtigladeeffekt på inntil 150 kW, som er tre ganger dagens nivå (50 kW). Det vil bli nyttig når hurtigladehastigheten skrus opp. Vi skrev tidligere onsdag, basert på informasjonen som da forelå, at 150 kW ville gjelde fra dag én. Dette viste seg dessverre ikke å stemme. Nissan har valgt å beholde CHAdeMO-pluggen også for det europeiske markedet, og det fokuseres derfor nå på utrulling av 150 kW-hurtigladere – uten at videre detaljer foreligger nå – i samarbeid med CHAdeMO-organisasjonen.

Har redusert luftmotstanden

Det har naturligvis vært et viktig poeng for Nissan å gjøre nye LEAF mer aerodynamisk enn den første generasjonen, siden det har avgjørende betydning for rekkevidde. På dette området utmerker særlig Hyundai IONIQ seg, og den er blitt den nye målestokken for effektivitet. Den målte luftmotstandskoeffisienten for nye LEAF skal være 0,28 (Cd). – Vi har lagt mye vekt på det, bekreftet Nissans senior vice president for global design, Alfonso Albaisa. – Norge har vært, og er, en viktig testbase for oss, la han til. Nissan Nissans Philippe Klein (CPO, Chief Planning Officer) ville ikke svare direkte på spørsmålet om utnyttbar batterikapasitet. Men normalt er den 5-10 prosent mindre enn brutto, som i nye LEAFs tilfelle altså er 40 kWh. Det kan bety at utnyttbar kapasitet er i området 36 kWh. I nye LEAF skal regenereringen være mindre brå (les: mer lineær) enn dagens, og Nissan har tatt patent på løsningen. Når det gjelder e-pedalen, som Nissan gjør et stort nummer av, må vi naturligvis komme tilbake til hvordan den virker i praksis. I øyeblikket har Volkswagen e-Golf og Opel Ampera-e, etter undertegnedes mening, de beste oppsettene for regenerering.

Mulig åpning for tilhengerfeste

Nye LEAF er selvsagt forberedt for å kunne balansere strømnettet, gjennom V2G-teknologien produsenten lenge har jobbet med (bildet under). Det betyr at bilen kan mellomlagre strøm, for eksempel fra solceller, som kan benyttes i husholdningen eller selges direkte i markedet. Bu tok, på vegne av norske elbilister og kommende kjøpere, også opp det viktige tilhengerfestet. Hvorvidt dette blir tilgjengelig er uklart, men et slikt utstyrsalternativ vil utvilsomt øke markedspotensialet. – Jeg fikk til svar at det «avhenger av marked», og at de ikke kunne si noe mer om det nå. Og det er ikke bare nordmenn som er opptatt av tilhengerfeste; jeg har snakket med flere nederlandske journalister her som også var veldig opptatt av det, sier Bu. Nissan Uansett kan den runde formuleringen helt klart tolkes som en åpning for at tilhengerfeste blir fabrikkmontert tilvalg for den som ønsker det. På spørsmål om hvorfor Nissan har drevet så mye hemmelighetskremmeri i forkant av lanseringen, i motsetning til andre elbilprodusenter som Tesla og Volkswagen, svarte representanten slik: – Andre kommer med «big announcements», mens vi leverer. Jeg kan ikke svare på om det har å gjøre med den japanske kulturen, sa vedkommende med et smil.

Den viktige rekkevidden

Forskjellen i oppgitt rekkevidde, på amerikansk og europeisk side, gir trolig et godt innblikk i nedre og øvre nivå for denne bilen. Mens den europeiske er svært optimistisk på 378 kilometer (NEDC), er den amerikanske EPA-syklusen mer edruelig på 240. Den praktiske rekkevidden i sommerhalvåret befinner seg trolig et sted midt mellom, men dette må vi selvsagt komme tilbake til. Dagens LEAF (30 kWh) leverte i praksis 200 kilometer i vår siste test. Nissan Blant de tekniske spesifikasjonene vil noen kanskje bli skuffet over at Nissan ikke leverer en  ombordlader som kan utnytte nett med 400 volt (TN, 3-fas, opptil 22 kW). Her er det fortsatt enten 3,3 eller 6,6 kW (tilvalg), som betyr at den norske standarden 230 volt (IT, 1-fas) med 16-32 A er maks. PS. Vi oppdaterer saken fortløpende, også med flere inntrykk fra verdenslanseringen. De norske prisene vil bli offentliggjort i løpet av formiddagen. Nissan