Etter å ha passert 40.000 medlemmer er Norsk elbilforening den nest største bilistorganisasjonen i Norge. Vi har nå over 30 ganger flere medlemmer enn i 2010.

– Faktisk er foreningen etter 21 års virksomhet større enn de fleste politiske partier og alle miljøorganisasjoner, målt etter medlemstall.

– Som medlem i Norsk elbilforening får du hjelp og tips til en enklere hverdag som elbilist. Samtidig støtter du vårt arbeid for å redusere utslipp og støy fra veitrafikken. Tusen takk til alle som har bidratt. Sammen er vi sterke, sier generalsekretær Christina Bu, som har opplevd en vanvittig vekst i løpet av sine to og et halvt år i sjefsstolen.

Hun kom til Norsk elbilforening fra NAF, som i dag er den eneste bilorganisasjonen som rager høyere med hensyn til medlemstall. Her er et knippe sammenlignbare organisasjoner:

  • NAF: 500.000
  • Amcar: 37.000 (20.000 av dem i tilsluttede klubber)
  • KNA: 7.342
  • Framtiden i våre hender: 25.000
  • Naturvernforbundet: 22.900

–  Men i verdenssammenheng er det ingen foreninger for elbileiere som er større enn Norsk elbilforening. Og vi merker at vi blir brukt litt som foreningen til andre land også. Både ved at andre lands myndigheter kontakter oss, og at vi blir spurt om råd ved oppstart av tilsvarende organisasjoner. Vi ser på oss selv som en hybrid mellom en bil- og en miljøorganisasjon, sier Bu.

Aksel Jermstad / elbil.no

1.146 medlemmer i 2010

Hun forteller at Elbilforeningen alltid har jobbet for elektrifisering av veitrafikken for å redusere utslipp og støy.

– I løpet av våre 21 år har vi gått fra en håndfull elbiler til nesten 100.000 på norske veier. Særlig de siste årene har veksten vært voldsom. Ved utgangen av 2010 hadde vi to heltidsansatte og 1.146 medlemmer, mens vi snart seks år senere har 13 ansatte og over 40.000 medlemmer, sier Bu.

Det var Helge Kvale (64) fra Kleppestø utenfor Bergen som ble vårt medlem nummer 40.000.

Foreningen startet som en industriorganisasjon, med formål å støtte opp om norsk produksjon av elbiler. Gjennom årene endret Norsk elbilforening seg gradvis til en medlemsorganisasjon, med formål å fremme elektrisk mobilitet med energieffektive kjøretøy drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder.

Den endelige løsrivelsen fra industriell tilknytning kom da TH!NK gikk konkurs for siste gang i 2010-2011, men vi rådgir fortsatt industrielle aktører. Bare i år har vi bidratt med konkrete elektriske erfaringer til produsenter som Nissan, Volkswagen, Opel og Toyota.

Viktigst: Å hjelpe landets elbilister

Norges unike rolle som ledende elbilmarked får enorm oppmerksomhet internasjonalt.

– Ikke minst fra media, og Elbilforeningen får ukentlig besøk fra hele verden. De som kommer ønsker å høre mer om Norges elbilsuksess og erfaringene til dagens elbileiere.

– Vår viktigste oppgave er likevel  å hjelpe elbileiere til en enklere hverdag. Vi gir tips og råd om elbil og lading til våre medlemmer. De som vurderer elbil kan finne kjøpsråd på elbil.no. I tillegg gir vi innspill, basert på medlemmenes erfaringer med elbil, til lokale og nasjonale myndigheter, sier Bu.

Ikke minst er Norsk elbilforening i dag nesten landsdekkende, med tillitsvalgte i de fleste fylkene.

PS. Boka om Norges elbilhistorie er et must for alle elbilister. Nå har vi medlemstilbud ut året til kun 199 kroner per bok (inkludert porto). Bestill gjerne flere, og gi den i julegave!

Dette har vi oppnådd i 2016

Viktige politiske milepæler i Norsk elbilforenings historie

  • Endelig fritak engangsavgift (01.01.1996)
  • Fritak årsavgift (01.01.1996)
  • Fritak bompenger (01.06.1997)
  • EL-skilt på elbiler (01.01.1999)
  • Fritak avgift på kommunale p-plasser (19.01.1999)
  • Redusert firmabeskatning (01.01.2000, utvidet 2005 og 2009)
  • Nullsats mva ved kjøp (01.07.2001)
  • Fast bruk av kollektivfelt (01.06.2005)
  • Gratis for elbil på riksveiferger (01.01.2009)
  • Klimaforlik som sikret avgiftsfritak til 01.01.2018 (11.06.2012)
  • Nullsats mva ved leasing av elbil og/eller elbilbatterier (01.07.2015)